Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Animasyon ve Görsel Efekt Teknolojilerin Türk Sinemasında Kullanımı

Yıl 2021, , 78 - 88, 30.06.2021
https://doi.org/10.46442/intjcss.882908

Öz

Yakın dönemde dünyanın her yerinde güçlü bir şekilde etkisini göstermeye başlayan dijitalleşme süreci, sinema alanında da kendisini hissettirmiştir. Sinemanın dijital dönüşüm sürecinde filmlerin yapım, dağıtım, gösterim gibi tüm aşamaları baştan aşağıya değişime uğradığı gibi filmlerin içerik ve biçimine dair özellikler de farklılık göstermeye başlamıştır. Filmlerde ön plana çıkan farklılıklar, özellikle dijital animasyon ve görsel efekt teknolojilerin sinemada kullanılmasıyla daha fazla belirgin hale geldiği görülmektedir. Hollywood sineması başta olmak üzere tüm dünyada dijital animasyon ve görsel efekt teknolojilerin sinema filmlerinde ağırlıklı olarak kullanılmaya başlanması, son dönemlerde Türk sinemasında da bariz bir şekilde etkisini göstermeye başlamıştır. Türk sinemasında bu teknolojilerin kullanılmasıyla yaşanan değişimlerin birçok farklılıkları beraberinde getirmiş olması, bilimsel alanda araştırılması gereken bir problemin varlığını ortaya çıkarmıştır. Bu çalışmamızda Türk sinemasında dijital animasyon ve görsel efekt teknolojilerin kullanılmasıyla ortaya çıkan farklılıkların neler olduğu sorusuna cevap bulmaya dönük nitel veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi tekniğine başvurulmuştur. Çalışmamızda elde edilen verilerin analiz edilerek yorumlanması içinse, betimsel yöntem tercih edilmiştir.

Kaynakça

  • Abalı, N. (2012). Türkiye’de Animasyonun Dünü ve Bugünü. Bilişim: Aylık Bilişim Kültürü Dergisi, Yıl:40, 147, s.106-113.
  • Balaban, Y. (2007). Üç Boyutlu Bilgisayar Grafiklerinin Sinema Filmleri İçinde Kullanımı: “Mumya”, “Küçük Kardeşim” Ve “Matrix” İncelemesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Erkılıç, H. (2008). Sinema Politikaları Çerçevesinde Filmlere Sağlanan Devlet Desteği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33.1, s.57-71.
  • Erus, Z. Ç., Alıcı, B. (2017). Günümüz Türk Animasyon Sineması’na Modernleşme Kuramları Ekseninde Bir Bakış. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), s.47-71.
  • Furniss, M. (2009). Art in Motion Animation Aesthetics, UK: John Libbey Publishing. Göktepe, E. (2015). Geçmişten Günümüze Hareketli Görüntü ve Türkiye’de Animasyonun Gelişimi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Halas, J., Manvell, R. (1973). The Technigue of Animation, London: Focal Press.
  • Küçükoğlu, M. E. (2017). Animasyon Sektörü Raporu. Eskişehir: T.C. Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı (BEBKA).
  • Mclean, S. T. (2007). Digital Storytelling: The Narrative Power of Visual Effects in Film. Cambridge: Mass MIT Press.
  • Mitchell, M. (2004). Visual Effects For Film & Television. USA: Focal Press.
  • Ormanlı, O. (2012). Dijitalleşme ve Türk Sineması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Vol.2, Issue 2, s.32-39.
  • Özön, N. (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Rauf, D., Vescia, M. (2008). Virtual Apprentice: Cartoon Animator. New-York: Infobase Publishing.
  • Rickitt, R. (2007). Special Effects The History and Technicues. New-York: Watson-Guptill Publications.
  • Solomon, C. (1987). Understanding Digital Cinema: A Professional Handbook. Oxford: Focal Press.
  • Taylor, R. (1999). The Encyclopedia Of Animation Techniques. London: Quatro Publishing plc.
  • Watkins, A. (2001). 3D Animation: From Models to Movies. Rockland: Charles River Media.
  • Wright S. (2008). Compositing Visual Effects Essentials For The Aspiring Artist. Oxford Burlington: Focal Press.
  • Zinderen, İ. E. (2012). Türk Sinemasında Özel Efekt Uygulamaları. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensititüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.

Digital Animation and Visual Effects Technologies Use in Turkish Cinema

Yıl 2021, , 78 - 88, 30.06.2021
https://doi.org/10.46442/intjcss.882908

Öz

The digitalization process, which has recently started to show its effects all over the world, has also made itself felt in the field of cinema. In the digital transformation process of cinema, all stages of films such as production, distribution, and display have changed from top to bottom, as well as the characteristics of the content and form of the films. It is seen that the prominent differences in films become more evident especially with the use of digital animation and visual effects technologies in cinema. The fact that digital animation and visual effects technologies are being used predominantly in motion pictures all over the world, especially in Hollywood cinema, has recently started to have an obvious effect on Turkish cinema. The fact that the changes experienced in the use of these technologies in Turkish cinema brought many differences along with it, revealed the existence of a problem that needs to be investigated in the scientific field. In this study, document analysis technique, which is one of the qualitative data collection methods, was used to find an answer to the question of what the differences arise with the use of digital animation and visual effects technologies in Turkish cinema. The descriptive method was preferred for the analysis and interpretation of the data obtained in our study.

Kaynakça

  • Abalı, N. (2012). Türkiye’de Animasyonun Dünü ve Bugünü. Bilişim: Aylık Bilişim Kültürü Dergisi, Yıl:40, 147, s.106-113.
  • Balaban, Y. (2007). Üç Boyutlu Bilgisayar Grafiklerinin Sinema Filmleri İçinde Kullanımı: “Mumya”, “Küçük Kardeşim” Ve “Matrix” İncelemesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi.
  • Erkılıç, H. (2008). Sinema Politikaları Çerçevesinde Filmlere Sağlanan Devlet Desteği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 33.1, s.57-71.
  • Erus, Z. Ç., Alıcı, B. (2017). Günümüz Türk Animasyon Sineması’na Modernleşme Kuramları Ekseninde Bir Bakış. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2), s.47-71.
  • Furniss, M. (2009). Art in Motion Animation Aesthetics, UK: John Libbey Publishing. Göktepe, E. (2015). Geçmişten Günümüze Hareketli Görüntü ve Türkiye’de Animasyonun Gelişimi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Halas, J., Manvell, R. (1973). The Technigue of Animation, London: Focal Press.
  • Küçükoğlu, M. E. (2017). Animasyon Sektörü Raporu. Eskişehir: T.C. Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı (BEBKA).
  • Mclean, S. T. (2007). Digital Storytelling: The Narrative Power of Visual Effects in Film. Cambridge: Mass MIT Press.
  • Mitchell, M. (2004). Visual Effects For Film & Television. USA: Focal Press.
  • Ormanlı, O. (2012). Dijitalleşme ve Türk Sineması. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Vol.2, Issue 2, s.32-39.
  • Özön, N. (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlüğü. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Rauf, D., Vescia, M. (2008). Virtual Apprentice: Cartoon Animator. New-York: Infobase Publishing.
  • Rickitt, R. (2007). Special Effects The History and Technicues. New-York: Watson-Guptill Publications.
  • Solomon, C. (1987). Understanding Digital Cinema: A Professional Handbook. Oxford: Focal Press.
  • Taylor, R. (1999). The Encyclopedia Of Animation Techniques. London: Quatro Publishing plc.
  • Watkins, A. (2001). 3D Animation: From Models to Movies. Rockland: Charles River Media.
  • Wright S. (2008). Compositing Visual Effects Essentials For The Aspiring Artist. Oxford Burlington: Focal Press.
  • Zinderen, İ. E. (2012). Türk Sinemasında Özel Efekt Uygulamaları. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Ensititüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ersin Kozan 0000-0002-0911-2602

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2021
Kabul Tarihi 24 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Kozan, E. (2021). Dijital Animasyon ve Görsel Efekt Teknolojilerin Türk Sinemasında Kullanımı. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 78-88. https://doi.org/10.46442/intjcss.882908

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi