Bu araştırmanın amacı, ortaöğretimdeki öğrencilerin rekreatif etkinliklere katılımları ile beden eğitimi dersine yönelik kaygılarının incelenmesidir. Araştırmanın evrenini Bartın merkez ilçesinde öğrenim gören 9578 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise basit rastgele örnekleme yöntemi ile seçilmiş, Anadolu, Meslek, Sağlık Meslek, Güzel Sanatlar, İmam Hatip Liselerinde öğrenim gören 484 kişi oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Barkoukis, Rodafinos, Koidou ve Tsorbatzoudis (2012) tarafından geliştirilen Kalemoğlu Varol (2014) tarafından Türkçeye uyarlanan “Beden Eğitimi Sürekli Kaygı Ölçeği (BESKÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde dağılımı, t-Testi, ANOVA ve Pearson korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularının, cinsiyet değişkenine göre t-Testi sonuçlarında BESKÖ bilişsel süreçler, somatik anksiyete ve endişe alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Yaş değişkenine göre yapılan korelasyon analizi sonuçlarında BESKÖ alt boyutlarından bilişsel süreçler ve endişe alt boyutlarında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Benzer şekilde aile geliri değişkenine göre yapılan korelasyon analizi sonuçlarında BESKÖ alt boyutlarında anlamlı ilişki tespit edilmemiştir. Ayrıca rekreatif etkinliklere günlük ayrılan süreye göre yapılan korelasyon analizi sonuçlarında BESKÖ alt boyutlarında düşük düzeyde ve negatif yönde bir ilişki tespit edilmiştir. Sınıf düzeyine göre yapılan ANOVA testi sonuçlarına göre BESKÖ bilişsel süreçler alt boyutunda 2 ile 3. sınıf arasında, somatik anksiyete alt boyutunda 2 ile 3. sınıf arasında ve endişe alt boyutunda 1 ile 3. sınıf arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda lise öğrencilerinin yaş değişkenine göre beden eğitimi ve spor dersine yönelik kaygı düzeyleri arasında düşük düzeyde ve negatif yönde bir ilişki tespit edilmiştir. Bu yüzden ortaöğretim öğrencilerinin yaşı arttıkça beden eğitimi dersine yönelik kaygıları azalmaktadır, öğrenciler beden eğitimi dersine yönelik birikim ve tecrübe kazandıkça dersine yönelik kaygı düzeyleri de azalmaktadır.
Ortaöğretim öğrencileri rekreatif etkinlikler beden eğitimi dersine yönelik kaygı
The purpose of this work, examining participation in recreational activities and anxiety about physical education lessons of high school students. The area of this examination, is including the 9578 high school students of Bartın central district. The sampling of this work, selected with basic random sampling method with working total 484 students from varios type of high school. In order to collect data for this examination, personel data form which prepared by researchers, Physical Education Trait Anxiety Scale (PETAS) developed by Barkoukis, Rodafinos, Koidouand Tsorbatzoudis in 2012 and adapted in Turkish Kalemoğlu Varol in 2014. Analyzing of these datas, frequency, percentage distribution, T-Test, ANOVA (One-way Anova) and Pearson Correlation tests are used. According to result, meaningful differences are determined on anxiety back stages, somatic anxiety, PETAS cognitive processes, physical possibilities and activities back stages according to gender point, at T-Test results. According to age variable, meaningful differences are determined on PETAS cognitive processes, physical possibilities and activities back stages. In same way, according to family income variable, any difference not determined PETAS back stages on correlation analysis results. Also according to daily allocated time to recreational activities, negative and very low level of relationship is determined PETAS back stages on correlation analysis results. And according to ANOVA tests that we have made according to class level of students, meaningfull differences are determined on PETAS cognitive processes between 2. and 3. classes. and meaningfull differences are determined on somatic anxiety back stages between 2. and 3. classes and meaningfull differences are determined on anxiety back stages between 2. and 3. classes. As a result of this work, according to variable of students age; negative and very low level of relationship is determined according to Anxiety of Physical Education and Sport Lessons. The reason of this, during the age of students increasing, the anxiety of this lessons on students are decreasing. The other mean is, when the students start to have experiences on the lessons, their anxiety starts to decrease.
High school students recreational activities anxiety about physical education lessons
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2021 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi