Şaman’ın ayinlerinde, öteki dünya yaratıkları ve
Tanrılar/ruhlarla etkili bir iletişime geçmeden önce, hem kendisinin hem de bu
duruma inanarak aslında ritüellerin bir parçası haline gelen topluluk
bireylerinin duygusal ve zihinsel olarak hazırlanmaları gerekmektedir. Ayinin
sebebi ve şekli ne olursa olsun, donanımlı bir Şaman giysisi ortama olağandışı
ve sihirli boyut katmada en etkili görsel materyal durumundadır. Başlıkları da
Şaman’ın ritüellerini gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu kutsal malzemelerin
başında gelmektedir. Şaman inanç sisteminde insan ne görünüm verirse o şeye
dönüşebilir. Bazen sadece basit bir unsur bile bunun için yeterli olabilmektedir.
Örneğin, bir kartal tüyü, Şaman’a uçma yetisi kazandıracak bir güç haline
gelebilmektedir. Başlıklar, her Şaman’ın kendine özgü olmasına, topluluklara,
Şaman’ın deneyimine ve yapılan ayinin cinsine göre değişiklik göstermesine
rağmen belli bir disiplin çerçevesinde hazırlandıklarından, bazı ortak
özelliklere sahiptirler. Türk halklarının yaşadığı ve Asya-Sibirya bölgesi
Şaman başlıkları geyik, kuş ve ayı simgeselliği ile karşımıza çıkmaktadır. Bu
çalışmada Altay bölgesinde yaşayan Türk halklarından Altay, Hakas/Kaçin Tuva ve
Karagas/ Tofalar’a ait Şaman başlıklarından örneklere yer verilerek biçimsel ve
ikonografik açıdan değerlendirilmeye çalışılmıştır.
It is necessary that both the Shaman and the
members of the community, who believe in this situation and thus become a part
of Shaman rituals, prepare themselves in emotional and mental terms before establishing
contact with the creatures of the other world and gods/spirits. No matter what
the reasons and the form of the ritual is, the costume of a Shaman is the most
influential visual material in associating the medium with extraordinary and
magic dimension. The headdresses of the Shamans rank first among the
most-needed holy materials to perform the rituals. The headdress may be
transformed into anything according to the desire of the Shaman in this belief
system. Sometimes, even a simple element may be adequate for this. For example,
the feather of an eagle may become a powerful element that enables the Shaman
to acquire the ability to fly. Since the headdresses were prepared within a
certain discipline although they showed variations according to the type of the
rituals and to the experience of the Shaman, and were specific for each Shaman,
they had some common characteristics. The Shaman headdresses in Asia-Siberia
Region, where the Turkic Nations lived, appear before us with the symbolism of
deer, bird and bear. In this study, the examples of the Shaman headdresses of
Altai, Hakas/Kachin, Tuva and Karagas/Tofalar communities among the Turkic
people in Altaic Region are given, and assessments are made in formal and
iconographic terms.
Bölüm | Derleme |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 14 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Özel Sayı 2 |
Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi