Year 2019, Volume 5 , Issue 1, Pages 120 - 136 2019-06-30

Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü

Ayşegül Elif Çaycı [1]


Sosyal medyanın yaşantılarımızdaki dijital devrimi ve kullanım sıklığının artışı, yeme içme alışkanlıklarımızda ve yemeği algılayış biçimimizi tamamen değiştirmiştir. İnsanların sosyal medyada yemek içerikli fotoğraflarını paylaşmaları ve yeme içme mekanlarıyla ilgili deneyimlerine yer vermeleri, insanların yemek kültürlerini şekillendirmektedir. Farklı yemek kültürlerine ilişkin paylaşımların gerçekleştirilmesi ve insanların deneyimlerini diğer kullanıcılarla paylaşmaları noktasında Instagram, kullanıcıların yaratıcılıklarını ortaya koymaları ve dünya mutfağına ilgi duyan kimseler için önemli bir platform haline gelmiştir.

 

Yeme ve yeme içme alışkanlıkları insanların zihninde her daim önemli bir yer tutmuştur. Yemek kültürleri, nesilden nesile aktarılarak yiyecek bulma, hazırlama, pişirme teknikleri, besinlerin uygun bir biçimde biraraya getirilmesi, yemeğin ne zaman, nerede, kimlerle yenileceği gibi hususların bireyler tarafından öğrenilerek sosyalizasyon süreçlerine önemli katkıda bulunmaktadır. İletişim teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmeler ve internetin kullanım oranındaki artışla beraber yemek, tüketim odaklı kimlik yaratmada önemli bir unsur haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı; sosyal sınıf, toplumsal statü ve kimlik okuması yapmaya olanak tanıyan yeme içme pratiklerine ilişkin sosyal medyada yapılan paylaşımların, küreselleşme ve onun getirdiği ekonomik trendlerin insanların yeme içme pratiklerinde meydana getirdiği değişimi ortaya koymaktır.

 

Dijital Teknolojiler, Sosyal Medya, Yemek Kültürü
  • Anderson, E. (2005). Everyone Eats. Understanding Food and Culture . New York: New York University Press.
  • Arslanoğlu, R. A. (2000). Kent, Kimlik ve Küreselleşme. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Barthes, R. (1997). Toward a Psychosociology of Contemporary Food Consumption . In C. Counihan, & P. Van Esterik, Food and Culture: A Reader (pp. 20-27). New York: Routledge.
  • Berman, M. (1982). Katı Olan Her şey Buharlaşıyor. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Civitello, L. (2008). Cuisine and Culture (2nd Edition ed.). New Jersey: Wiley.
  • Civitello, L. (2011). Cuisine and Culture (Third Edition ed.). New Jersey: Wiley.
  • Crofton, I. (2014). A Curious History of Food And Drink. London: Quercus.
  • Cull, N. J. (2009). Public diplomacy before Gullion: The Evolution of a Phrase. In N. Snow, & P. M. Taylor, Routledge Handbook pf Public Diplomacy (pp. 19-23). New York: Routledge.
  • Dalessio, W. (2012). Are We What We Eat? Food Identity in Late Twentieth-Century American Ethnic Literature. New York: Cambria Press.
  • Fischler, C. (1988). Food, Self and Identity. Social Science Information , 275-293.
  • Freedman, P. (2007). Yemek Damak Tadının Tarihi. İstanbul: Oğlak Güzel Kitaplar.
  • Giddens, A., & Pierson, C. (2001). Modernliği Anlamlandırmak. (M. Sağlam, & S. Uyurkulak, Trans.) İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Gronow, J. (1997). A sociology of taste. New York: Routledge.
  • Gunkel, A. H. (2016). Food and Culture . In G. Burns, A Companion to Popular Culture (pp. 245-264). Oxford: Wiley Blackwell.
  • Habermas, J. (1983). Modernity: An Incomplete Project. In H. Foster, Postmodern Culture (pp. 3-15). London: Pluto.
  • Harvey, D. (2012). Postmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hine, C. (2000). Virtual Ethnography. California: Sage Publications.
  • Horkheimer, M., & Theodor, A. (1995). Aydınlanmanın Diyalektiği: Felsefi Fragmanlar I. (O. Özügül, Trans.) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Ibrahim, Y. (2011). The non-stop 'capture': The politics of looking in postmodernity. The Poster , 1 (2), 167-185.
  • Janet, C. (2004). Slow Food: What, Why, and to Where? . Food, Culture & Society , 117-132.
  • Katz, J., & Rice, R. (2002). Social Consequences of Internet Use . Cambridge: Mit Press.
  • Modelski, G. (2014). Küreselleşme. In D. Held, & A. Mcgrew, Küresel Dönüşümler Büyük Küreselleşme Tartışması (pp. 75-80). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Montanari, M. (2006). Food Is Culture. New York: Columbia University Press .
  • Morley, D., & Kevin, R. (1997). Kimlik Mekanları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Onaran, B. (2016). Mutfak Tarih, Yemeğin Politik Serüvenleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Parasecoli, F. (2008). Bite Me. Food In Popular Culture . New yORK: Berg.
  • Pew Research Center. (2013, 10 28). Video and Photo Sharing Grow Online’ Pew Research Centre. Retrieved 04 22, 2018, from http://www.pewinternet. org/2013/10/28/photo-and-video-sharing-grow-online/
  • Philips, R. (2002). A Short History of Wine. London: Allen Lane.
  • Pollan, M. (2008). In Defense of Food: An Eater's Manifesto. London: The Penguin Press.
  • Rousseau, S. (2012). Food And Social Media: You Are What You Tweet. Maryland: Altamira Press.
  • Ruddy, B. (2014). Hearts, Minds, and Stomachs: Gastrodiplomacy and the Potential of National Cuisine in Changing Public Perception of National Image. Public Diplomacy Magazine , 29-34.
  • Scholliers, P. (2001). Food, Drink and Identity: Cooking, Eating and Drinking in Europe since the Middle Ages. Oxford: Berg.
  • Tannahill, R. (1995). Food in History. New York: Broadway Books.
  • UNSCN. (2013, Kasım 21). The cultural dimension of food. Rome, Italy.
  • Warde, A. (2016). The Practice of Eating . Cambridge: Polity Press.
  • Washburn, S. (1961). Social Life of Early Man. New York: Wenner-Gren Foundaiton.
  • Weber, M. (2013). Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. (G. Rızaoğlu, Trans.) İstanbul: Roman Yayınları.
  • Wilson, R. (2011). Gastrodiplomacy, the Culinary Nation Brand, and the Context of National Cuisine in Peru. The Journal of Public Diplomacy , 13-20.
Primary Language tr
Subjects Communication
Journal Section Research
Authors

Orcid: 0000-0001-5945-8655
Author: Ayşegül Elif Çaycı (Primary Author)
Institution: İSTANBUL TİCARET ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date : June 30, 2019

Bibtex @review { intjcss537768, journal = {Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD)}, issn = {}, eissn = {2458-9381}, address = {Ulus İşhanı A Blok No 915 Ankara}, publisher = {Mutlu TÜRKMEN}, year = {2019}, volume = {5}, pages = {120 - 136}, doi = {}, title = {Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü}, key = {cite}, author = {Çaycı, Ayşegül Elif} }
APA Çaycı, A . (2019). Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) , 5 (1) , 120-136 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/intjcss/issue/46909/537768
MLA Çaycı, A . "Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) 5 (2019 ): 120-136 <https://dergipark.org.tr/en/pub/intjcss/issue/46909/537768>
Chicago Çaycı, A . "Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) 5 (2019 ): 120-136
RIS TY - JOUR T1 - Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü AU - Ayşegül Elif Çaycı Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) JF - Journal JO - JOR SP - 120 EP - 136 VL - 5 IS - 1 SN - -2458-9381 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü %A Ayşegül Elif Çaycı %T Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü %D 2019 %J Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) %P -2458-9381 %V 5 %N 1 %R %U
ISNAD Çaycı, Ayşegül Elif . "Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD) 5 / 1 (June 2019): 120-136 .
AMA Çaycı A . Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü. UKSAD. 2019; 5(1): 120-136.
Vancouver Çaycı A . Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD). 2019; 5(1): 136-120.