International Students’ Use of Fashion as a Social Cohesion and Resistance Tool For Identity Performance: Example of Kocaeli University
                                    
                                 
                                
                                    
                                                                                                                                                                                                                        Year 2020,
                                                                                        Volume: 6 Issue: 2,                                                                                                                 827 - 840,                                     31.12.2020                                
                                
                                                                                                                        
                                                                                                                                                
                                                        İdil Sayımer
                                                                                                                    
                                                                                                            
                                                
                                                                                                    ,
                                                
                                                                                                                                
                                                                                                                                                
                                                        Süheyla Bayraktar
                                                                                                            
                                                
                                                
                                                                                                                                                                                            
                                                                    
                                
                                
                                                                    
                                
                                                                
                                                                
                                                                
                                
                                                                
                                                                    
                                        References
                                        
                                            
                                                                                                    - 
                                                        Referans1  Albrecht, M., Jacobs, B., Retief, A., Adamski, K. (2015). The Role Of Important Values And Predominant Identity in The Dress Practices Of Female Muslim Students Attending A South African University. Clothing and Textiles Research Journal, 33(4), ss. 248–264.
- 
                                                        Referans2  Arslan, K.E. (2017). Moda Pazarlama. Ankara: Detay Yayıncılık.
- 
                                                        Referans3  Bauman, Z. (2017). Kimlik.  M.Hazır (çev). I. Baskı. Ankara: Heretik Yayınları.
- 
                                                        Referans4 Bennett, A. (2013). Kültür ve Gündelik Hayat.  N. Tokdoğan vd. (çev). Ankara: Phoenix Yayınevi.
- 
                                                        Referans5 Bocock, R. (2009). Tüketim. İ. Kutluk (çev). 3. Baskı.  Ankara:Dost Kitabevi.
- 
                                                        Refrans6  Bovone, L.(2006). Urban Style Cultures and Urban Cultural Production in Milan: Postmodern Identity and the Transformation of Fashion. Poetics, 34 (2006), ss. 370–382.
- 
                                                        Referans7  Bulut, E., Yücetürk, H., Yılmaz, G., Gündoğdu, İ., Koç, N., Demiryürek, B. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Psikososyal Sorun ve İhtiyaçları: Nitel bir çalışma. Nitel Sosyal Bilimler, 2(1), 60-73 .
- 
                                                        Referans8  Busch, O.V. (2017). Moda Praksisi. D. Kılıç (çev). I.Baskı. İstanbul:Yeni İnsan Yayınevi.
- 
                                                        Referans 9  Craine, D. (2003). Moda ve Gündemleri.  İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- 
                                                        Referans10  Czachorowski, K. (2017). Identities Gives a Cutting-Edge Look at Fashion https://www.thecrimson.com/article/2017/4/18/identities-2017/  (23 Şubat 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans11  Çağırkan, B. (2016). Göç, Hibrit Kimlik ve Aidiyet: Yeni Toplumlar, Yeni Kimlikler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. Cilt: 5, Sayı: 8, ss. 2613-2623.
- 
                                                        Referans12  Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik. İstanbul:Yapıkredi Yayınları.
- 
                                                        Referans13  Edmunds, H. (2000). The Focus Group Research Handbook. McGraw Hill Professional.
- 
                                                        Referans14  Elliot, E. (2020). The Welcome You Wear-New Clothing Closet on Campus Helps Students Affirm Gender Identities, https://www.usfca.edu/news/the-welcome-you-wear (23 Şubat 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans15  Fiske, J.(2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. S. İrvan (çev). II.Basım. Ankara:Bilim ve Sanat Yayınları.
- 
                                                        Referans16  Güllü, İ. (2016). Yeni Bir Göç Türü Olarak Öğrenci Göçü, Kimlik Ve Dindarlık İlişkisi Üzerine Sosyolojik Bir Analiz.  Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt: 9   Sayı: 42, ss.1106-1119.   
   
Referans17  Kaiser, S.B. (2005). Fashion and Identity. in:Valerie Steele (Ed.) Encyclopedia Of Clothing And Fashion- Volume 2: Fads To Nylon (pp.34-35). Farmington Hills MI: Thomson Gale Corporation.
- 
                                                        Referans18  Kendal, L. (2018). What Role Does Fashion Play In International Student Identities? https://www.studyinternational.com/news/role-fashion-play-international-student-identities/  (07 Mayıs 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans19  Kollektif (2013). Moda, Geçmişten Günümüze Stil Rehberi. I. Baskı. D. Özen (çev). İstanbul:Kaknüs Yayınları.
- 
                                                        Referans20  Krueger, R.,A, Casey M. A. (2000). Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research, California: Sage Publication.
- 
                                                        Referans21  Lashari, S.A., Kaur, A., Hashim R.A. (2018). Home Away From Home - The Role of Social Support for International Students' Adjustment. Malaysian Journal of Learning and Instruction: Vol. 15 (No. 2), pp. 33-54.
- 
                                                        Referans22  Lemis, D., Elias, N. (2010). One Meets Through Clothing: The Role of Fashion in the Identity Formation of Former Soviet Union Immigrant Youth in Israel. Childhood and Consumer Culture. pp. 244-258.
- 
                                                        Referans23  Marginson, S. (2014). Student Self-Formation in International Education. Journal of Studies in International Education . Vol.18 (1), pp. 6 –22.
- 
                                                        Referans24  Michelman, S.O.,  Miller-Spillman, K.A. (2005). Gender, Dress and Fashion. in:Valerie Steele (Ed.) Encyclopedia Of Clothing And Fashion- Volume 2: Fads To Nylon (pp.128-134). Farmington Hills MI: Thomson Gale Corporation.
- 
                                                        Referans25  Neumann, J. L. (2011).  Fashioning the Self: Performance, Identity and Difference.        Electronic Theses and Dissertations. 475. https://digitalcommons.du.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1474&context=etd (03 Temmuz 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans26  Noh ,M., Li, M.,  Martin, K., Purpura, J. (2015) College men’s fashion: clothing preference, identity, and avoidance. Fashion and Textiles, (2015) 2-27, pp.1-12 .
Özhan K.D. (2010). Kimlik Edinmede Görüntünün Gücü:Moda. Marmara İletişim Dergisi, 17 (17) , ss. 112-125.
- 
                                                        Referans27  Siliezar, J. (2019). Strutting Their Stuff- Championing Community and Belonging, The Identities Fashion Show Gives Students A Professional Experience in the World Of Couture. https://news.harvard.edu/gazette/story/2019/03/harvard-fashion-show-embraces-all/ (23 Şubat 2020 tarihinde erişilmiştir).
- 
                                                        Referans28  Simmel, G. (2006). Modern Kültürde Çatışma.  4. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.
Starr G.D. (2016). The Self, The Other, and the International Student.  Journal of International Students. V. 6, Issue 1 (2016), pp. 314-318.
- 
                                                        Referans29  Tsuruki, Y., Camara, S., Sorrells, K. (2012). Does What I Wear Help Me Communicate Better?: An Investigation of Communicative Adaptability and Clothing Behavior of International Japanese Students in the US. Intercultural Communication Studies, V. 21 (2), pp. 1-19 .
- 
                                                        Referans30  Unesco, International (or internationally) Mobile Students.   http://uis.unesco.org/en/glossary-term/international-or-internationally-mobile-students (21 Mayıs 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans31  Waquet, D., Laporte, M. (2011). Moda. Ankara: Dost Kitapevi Yayınları.
- 
                                                        Referans32  Weeks, J. (1998).  Farklılığın Değeri,   Kimlik:Topluluk-Kimlik-Farklılık içinde, İ.Sağlamer (çev). I. Baskı.  İstanbul: Sarmal Yayınevi.
- 
                                                        Referans33  Woodward, I.(2016). Maddi Kültürü Anlamak. F.B.Aydar (çev). I.Basım. İstanbul: İş Bank.Y.
- 
                                                        Referans34  Worsley. H. (2018). Modayı Değiştiren 100 Fikir.  B. Başoğlu (çev). İstanbul: Literatür.
- 
                                                        Referans35  Yılmaz, S. (2020). Giysiler Ne Anlatır. I. Basım. İstanbul: Mundi Kitap.
 
                                     
                                                             
                                                                                
                                
                                    
                                    
                                                                                Uluslararası Öğrencilerin Kimlik Performanslarında Modanın Sosyal Uyum ve Direniş Aracı Olarak Kullanımı: Kocaeli Üniversitesi Örneği
                                    
                                 
                                
                                    
                                                                                                                                                                                                                        Year 2020,
                                                                                        Volume: 6 Issue: 2,                                                                                                                 827 - 840,                                     31.12.2020                                
                                
                                                                                                                        
                                                                                                                                                
                                                        İdil Sayımer
                                                                                                                    
                                                                                                            
                                                
                                                                                                    ,
                                                
                                                                                                                                
                                                                                                                                                
                                                        Süheyla Bayraktar
                                                                                                            
                                                
                                                
                                                                                                                                                                                            
                                                                    
                                
                                
                                                                    
                                        Abstract
                                        Antik çağlardan bu yana insanoğlunun giyim pratikleri kendisine dair bir imge dünyası yaratarak onun kimlik inşasında ve toplumsal ilişkilerinde önemli bir rol üstlenmiştir. Bu bağlamda öne çıkan moda kavramı da zamana ve farklı toplumsal kültürlere bağlı olarak bireyi toplumsal, siyasal, ekonomik ve kültürel eksende etkileyen anlamlı bir iletişim aracı olmuştur. 
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de öğrenim görmeye gelen uluslararası öğrencilerin kendi ülkelerinden farklı bir toplumsal kültür içerisindeki kimlik performanslarında giyim pratiklerini ve modayla olan ilişkilerini ortaya koymak; sosyal uyum ve kendi değerlerini korumalarında bir direniş biçimi olarak modanın nasıl bir rolü olduğunu öğrencilerin görüşleri çerçevesinde analiz etmektir. Çalışma nitel bir araştırma içermektedir. Bu amaçla Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesinin lisansüstü Ana bilim dallarında öğrenimlerini sürdürmekte olan yabancı uyruklu öğrencilerden oluşan 10 kişilik gönüllü katılımcı bir grupla odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Aralık 2019’da yapılan görüşmede katılımcı öğrencilere moda ve giyim konusundaki alışkanlıkları ile birlikte genel olarak bu konulardaki görüşlerini keşfetmeye yönelik beş adet açık uçlu soru sorulmuştur. Kayıt altına alınan yanıtlar deşifre edilerek betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular çerçevesinde katılımcı öğrencilerin bulundukları ülkenin farklı kültürü içerisindeki kimlik performanslarında modayı ağırlıklı olarak bir iletişim ve uyum aracı olarak kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
                                     
                                
                                                                                                    
                                
                                                                
                                                                
                                
                                                                
                                                                    
                                        References
                                        
                                            
                                                                                                    - 
                                                        Referans1  Albrecht, M., Jacobs, B., Retief, A., Adamski, K. (2015). The Role Of Important Values And Predominant Identity in The Dress Practices Of Female Muslim Students Attending A South African University. Clothing and Textiles Research Journal, 33(4), ss. 248–264.
- 
                                                        Referans2  Arslan, K.E. (2017). Moda Pazarlama. Ankara: Detay Yayıncılık.
- 
                                                        Referans3  Bauman, Z. (2017). Kimlik.  M.Hazır (çev). I. Baskı. Ankara: Heretik Yayınları.
- 
                                                        Referans4 Bennett, A. (2013). Kültür ve Gündelik Hayat.  N. Tokdoğan vd. (çev). Ankara: Phoenix Yayınevi.
- 
                                                        Referans5 Bocock, R. (2009). Tüketim. İ. Kutluk (çev). 3. Baskı.  Ankara:Dost Kitabevi.
- 
                                                        Refrans6  Bovone, L.(2006). Urban Style Cultures and Urban Cultural Production in Milan: Postmodern Identity and the Transformation of Fashion. Poetics, 34 (2006), ss. 370–382.
- 
                                                        Referans7  Bulut, E., Yücetürk, H., Yılmaz, G., Gündoğdu, İ., Koç, N., Demiryürek, B. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Psikososyal Sorun ve İhtiyaçları: Nitel bir çalışma. Nitel Sosyal Bilimler, 2(1), 60-73 .
- 
                                                        Referans8  Busch, O.V. (2017). Moda Praksisi. D. Kılıç (çev). I.Baskı. İstanbul:Yeni İnsan Yayınevi.
- 
                                                        Referans 9  Craine, D. (2003). Moda ve Gündemleri.  İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- 
                                                        Referans10  Czachorowski, K. (2017). Identities Gives a Cutting-Edge Look at Fashion https://www.thecrimson.com/article/2017/4/18/identities-2017/  (23 Şubat 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans11  Çağırkan, B. (2016). Göç, Hibrit Kimlik ve Aidiyet: Yeni Toplumlar, Yeni Kimlikler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. Cilt: 5, Sayı: 8, ss. 2613-2623.
- 
                                                        Referans12  Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik. İstanbul:Yapıkredi Yayınları.
- 
                                                        Referans13  Edmunds, H. (2000). The Focus Group Research Handbook. McGraw Hill Professional.
- 
                                                        Referans14  Elliot, E. (2020). The Welcome You Wear-New Clothing Closet on Campus Helps Students Affirm Gender Identities, https://www.usfca.edu/news/the-welcome-you-wear (23 Şubat 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans15  Fiske, J.(2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. S. İrvan (çev). II.Basım. Ankara:Bilim ve Sanat Yayınları.
- 
                                                        Referans16  Güllü, İ. (2016). Yeni Bir Göç Türü Olarak Öğrenci Göçü, Kimlik Ve Dindarlık İlişkisi Üzerine Sosyolojik Bir Analiz.  Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi Cilt: 9   Sayı: 42, ss.1106-1119.   
   
Referans17  Kaiser, S.B. (2005). Fashion and Identity. in:Valerie Steele (Ed.) Encyclopedia Of Clothing And Fashion- Volume 2: Fads To Nylon (pp.34-35). Farmington Hills MI: Thomson Gale Corporation.
- 
                                                        Referans18  Kendal, L. (2018). What Role Does Fashion Play In International Student Identities? https://www.studyinternational.com/news/role-fashion-play-international-student-identities/  (07 Mayıs 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans19  Kollektif (2013). Moda, Geçmişten Günümüze Stil Rehberi. I. Baskı. D. Özen (çev). İstanbul:Kaknüs Yayınları.
- 
                                                        Referans20  Krueger, R.,A, Casey M. A. (2000). Focus Groups: A Practical Guide for Applied Research, California: Sage Publication.
- 
                                                        Referans21  Lashari, S.A., Kaur, A., Hashim R.A. (2018). Home Away From Home - The Role of Social Support for International Students' Adjustment. Malaysian Journal of Learning and Instruction: Vol. 15 (No. 2), pp. 33-54.
- 
                                                        Referans22  Lemis, D., Elias, N. (2010). One Meets Through Clothing: The Role of Fashion in the Identity Formation of Former Soviet Union Immigrant Youth in Israel. Childhood and Consumer Culture. pp. 244-258.
- 
                                                        Referans23  Marginson, S. (2014). Student Self-Formation in International Education. Journal of Studies in International Education . Vol.18 (1), pp. 6 –22.
- 
                                                        Referans24  Michelman, S.O.,  Miller-Spillman, K.A. (2005). Gender, Dress and Fashion. in:Valerie Steele (Ed.) Encyclopedia Of Clothing And Fashion- Volume 2: Fads To Nylon (pp.128-134). Farmington Hills MI: Thomson Gale Corporation.
- 
                                                        Referans25  Neumann, J. L. (2011).  Fashioning the Self: Performance, Identity and Difference.        Electronic Theses and Dissertations. 475. https://digitalcommons.du.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1474&context=etd (03 Temmuz 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans26  Noh ,M., Li, M.,  Martin, K., Purpura, J. (2015) College men’s fashion: clothing preference, identity, and avoidance. Fashion and Textiles, (2015) 2-27, pp.1-12 .
Özhan K.D. (2010). Kimlik Edinmede Görüntünün Gücü:Moda. Marmara İletişim Dergisi, 17 (17) , ss. 112-125.
- 
                                                        Referans27  Siliezar, J. (2019). Strutting Their Stuff- Championing Community and Belonging, The Identities Fashion Show Gives Students A Professional Experience in the World Of Couture. https://news.harvard.edu/gazette/story/2019/03/harvard-fashion-show-embraces-all/ (23 Şubat 2020 tarihinde erişilmiştir).
- 
                                                        Referans28  Simmel, G. (2006). Modern Kültürde Çatışma.  4. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları.
Starr G.D. (2016). The Self, The Other, and the International Student.  Journal of International Students. V. 6, Issue 1 (2016), pp. 314-318.
- 
                                                        Referans29  Tsuruki, Y., Camara, S., Sorrells, K. (2012). Does What I Wear Help Me Communicate Better?: An Investigation of Communicative Adaptability and Clothing Behavior of International Japanese Students in the US. Intercultural Communication Studies, V. 21 (2), pp. 1-19 .
- 
                                                        Referans30  Unesco, International (or internationally) Mobile Students.   http://uis.unesco.org/en/glossary-term/international-or-internationally-mobile-students (21 Mayıs 2020 tarihinde erişim sağlanmıştır).
- 
                                                        Referans31  Waquet, D., Laporte, M. (2011). Moda. Ankara: Dost Kitapevi Yayınları.
- 
                                                        Referans32  Weeks, J. (1998).  Farklılığın Değeri,   Kimlik:Topluluk-Kimlik-Farklılık içinde, İ.Sağlamer (çev). I. Baskı.  İstanbul: Sarmal Yayınevi.
- 
                                                        Referans33  Woodward, I.(2016). Maddi Kültürü Anlamak. F.B.Aydar (çev). I.Basım. İstanbul: İş Bank.Y.
- 
                                                        Referans34  Worsley. H. (2018). Modayı Değiştiren 100 Fikir.  B. Başoğlu (çev). İstanbul: Literatür.
- 
                                                        Referans35  Yılmaz, S. (2020). Giysiler Ne Anlatır. I. Basım. İstanbul: Mundi Kitap.