Conference Paper
BibTex RIS Cite

Kalıtımsal Faktörlerin Müzik Yeteneğine Etkisi ve Müziksel Gelişim

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 761 - 768, 31.12.2020

Abstract

Kalıtım, anne ve babadan bireye genetik yolla geçen yetenek ve özelliklerdir. Bu özellikler bireyin yaşamı boyunca sahip olacağı zihinsel yetenek, duygusal denge, fiziksel yapı ve birçok özelliğin alt ve üst sınırını belirlemektedir. Her çocuk belli bir müziksel eğilim ile dünyaya gelir, ancak tüm çocukların müziği eğilimleri aynı düzeyde değildir. Doğuştan gelen bazı özelikler ile algılama düzeyindeki farklılıklar çocuklar arasında bireysel farklılıklara sebep olmaktadır. Müziksel eğilim bu farklılıklara göre geliştirilmektedir. Ancak uygun çevresel koşulların sağlanamaması durumunda bu müziksel eğilimin müziksel bir başarıya dönüşmesi olanaksız hale gelebilmektedir. Yetenek sahibi olmanın doğuştan gelen bir özellik olduğu var sayılırsa, müzik yeteneğinin olması ya da olmamasında yine genetik etkisinin üzerinde durulabilir.

Çocukların doğumla beraber getirdikleri özellikler ve yetenekler, belirli dönemlerde ortaya çıkarak anne ve babalara ipuçları verebilmektedir. Genetik faktörlerin etkisiyle müzikal yeteneğine sahip çocukların erken zamanında tespit edilerek uygun müziksel ortamın yaratılması, çocukların müzikal olarak gelişip yetiştirilmesinde çok önemli rol oynamaktadır.

Bu araştırmada, kalıtımsal faktörlerin insanlardaki müzikal yeteneğe nasıl etki ettiği ve kişilerdeki müzikal gelişimin evreleri saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın yürütülmesinde literatür taraması ve betimsel durum analizi tekniği kullanılmıştır.

Araştırmanın sonucunda, Müzikal yeteneğin, kişilere göre her yönleriyle bireysel farklılıklar gösterdiği; bu bireysel farklılıkların, kişide aynı derecede ve aynı şekillerde bulunmadığı ancak müzik yeteneğinin kişiye göre farklılıklar gösterse de her insanda belirli oranlarda bulunduğu, müzik algısı olmayan beyinlerin ölçülebilir sinirsel yapılara sahip olmadığı, sinirsel anomalilerin manyetik titreşim imgelerinin analiziyle ortaya çıktıkları, müzik yeteneğin belirmesindeki en önemli dönemin doğumdan sonraki ilk 5.6.7 yaş dönemleri olduğu, algısal sistemin bir müzik parçasının önemli bölümünü kaçırmamak için oluşturulan küçük frekans değişimlerini analiz etmede etkin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Ayotte, J. ve diğerleri ( 2002 ). “Congenital Amusia: A Group Study Of Adults Afflicted With A Music-Specific Disorder”, Brain. 125, 238–251, Behrmann, M. ve diğerleri ( 2007 ). “Structural Imaging Reveals Anatomical Alterations In inferotemporal Cortex In Congenital Prosopagnosia”, Cerebral Cortex. 17, 2354–2363.
  • Eskioğlu, I (2003 ). “Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerine Etkileri”, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Hirata, Yoshihiro. ve diğer ( 1999). “Musicians With Absolute Pitch Show Distinct Neural Activities In The Auditory Cortex”, NeuroReport 10, 999–1002.
  • Holahan, J, M.( 1984 ). “The Development OfMusic Syntax: Some Observations On Music Bable In Young Children”. Music in early Chilhood Conference, 28 June 1984, Brigham Young University: Provo, Utah,
  • Gregersen, K., Peter, ve diğerleri ( 2000 ). “Letter to the Editor: Early Childhood Music Education and Predisposition to the Absolut Pitch: Teasing Apart Genes andEnvironment”, American Journal of Medical Genetics. 98, 280-282.
  • Peretz, I. ( 2008 ). “Musical Disorders: From Behavior To Genes”, Current Directions In Psychological Science. 17(5), 329-333.
  • Peretz, I., Hyde, K. ( 2003 ). “What Is Specific To Music Processing? Insights From Congenital Amusia”, Trends in Cognitive Sciences. 7, 362– 367.
  • Malkoç, T. (2012 ). “Üstün yeteneklilerde Müzik Eğitimi http://ustunveozel.sitemynet.com/muzikegitimi.htm
  • Mcpherson, E, G. (2008 ). “The Role Of Parents In Children’s Musical Development” Psychology Of Music, 37(1), 91-110.
  • Levinowitz, Lili Ve Gordon, Edwin (1987).“Preschool Music Curricula: Children’s Music Development Program”, Educational Research of Information Center, ED 291481.
  • Uçan Ali. İnsan ve Müzik, İnsan ve Sanat Eğitimi (1996 ).Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Şendurur, Yılmaz. ve Barış, Dolunay Akgül. ( 2002 ) “Müzik Eğitimi Ve Çocuklarda Bilişsel Başarı”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 761 - 768, 31.12.2020

Abstract

References

  • Ayotte, J. ve diğerleri ( 2002 ). “Congenital Amusia: A Group Study Of Adults Afflicted With A Music-Specific Disorder”, Brain. 125, 238–251, Behrmann, M. ve diğerleri ( 2007 ). “Structural Imaging Reveals Anatomical Alterations In inferotemporal Cortex In Congenital Prosopagnosia”, Cerebral Cortex. 17, 2354–2363.
  • Eskioğlu, I (2003 ). “Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerine Etkileri”, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Hirata, Yoshihiro. ve diğer ( 1999). “Musicians With Absolute Pitch Show Distinct Neural Activities In The Auditory Cortex”, NeuroReport 10, 999–1002.
  • Holahan, J, M.( 1984 ). “The Development OfMusic Syntax: Some Observations On Music Bable In Young Children”. Music in early Chilhood Conference, 28 June 1984, Brigham Young University: Provo, Utah,
  • Gregersen, K., Peter, ve diğerleri ( 2000 ). “Letter to the Editor: Early Childhood Music Education and Predisposition to the Absolut Pitch: Teasing Apart Genes andEnvironment”, American Journal of Medical Genetics. 98, 280-282.
  • Peretz, I. ( 2008 ). “Musical Disorders: From Behavior To Genes”, Current Directions In Psychological Science. 17(5), 329-333.
  • Peretz, I., Hyde, K. ( 2003 ). “What Is Specific To Music Processing? Insights From Congenital Amusia”, Trends in Cognitive Sciences. 7, 362– 367.
  • Malkoç, T. (2012 ). “Üstün yeteneklilerde Müzik Eğitimi http://ustunveozel.sitemynet.com/muzikegitimi.htm
  • Mcpherson, E, G. (2008 ). “The Role Of Parents In Children’s Musical Development” Psychology Of Music, 37(1), 91-110.
  • Levinowitz, Lili Ve Gordon, Edwin (1987).“Preschool Music Curricula: Children’s Music Development Program”, Educational Research of Information Center, ED 291481.
  • Uçan Ali. İnsan ve Müzik, İnsan ve Sanat Eğitimi (1996 ).Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Şendurur, Yılmaz. ve Barış, Dolunay Akgül. ( 2002 ) “Müzik Eğitimi Ve Çocuklarda Bilişsel Başarı”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review
Authors

Derya Yazıcı 0000-0003-1070-7109

Publication Date December 31, 2020
Submission Date August 20, 2020
Acceptance Date December 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Yazıcı, D. (2020). Kalıtımsal Faktörlerin Müzik Yeteneğine Etkisi ve Müziksel Gelişim. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 761-768.

 International Journal of Cultural and Social Studies