Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

"Sharenting" as a Parental Behavior and TikTok Shares

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 135 - 159, 31.12.2024
https://doi.org/10.46442/intjcss.1598641

Öz

In this era, where the impact of social media on our lives is increasing over time, parents have significant responsibilities to ensure that children are not negatively affected by this digital environment. Negative experiences encountered on social media, in particular, can have serious long-term effects on children's lives. One of the behaviors that can contribute to these negative outcomes is parents sharing their children on social media platforms without consent. In this context, our study aims to investigate videos in the “family” category on the TikTok social media application, relating them to the concept of “sharenting.” For data collection, a new TikTok account was created, and the first 50 videos featured in the “Explore” section were watched without being influenced by the app’s algorithm. The study was conducted using thematic analysis of the situations encountered in the videos. It was found that a large portion of the videos were shared in the entertainment category, with children often appearing alone and videos in the entertainment genre receiving the most interaction. The study is expected to contribute to future efforts aimed at finding permanent solutions to ensure that children's development is not negatively impacted.

Kaynakça

  • Adobe Express. (March 1, 2024). Using TikTok as a search engine. https://www.adobe.com/express/learn/blog/using-TikTok-as-a-search-engine (1 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Akpınar, B. S., Paylan, N., Etlik, Ş., Erus, B., Karakoç, H. (2020). “Sharenting” konusunda ebeveynlerin farkındalık düzeyleri. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 8-18.
  • Akpınar, M. E. (2021). TikTok akımlarının sosyal medyadaki eleştirisi: Twitter üzerinden yapılan eleştirilerin incelenmesi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2): 363-381.
  • Akyazı, A. (2020). Sosyal medyanın şöhret kültürüne etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(3): 251-274.
  • Alpyıldız, E. (2022). Dijital kültür çağında geleneksel Türk yemek kültürü ve kuşaklararasılık. Folklor Akademi Dergisi, 5(2), 311-326.
  • Anderson, K. E. (2020). Getting acquainted with social networks and apps: it is time to talk about TikTok. Library Hi Tech News, 37(4): 7-12.
  • Anggraeni, Y. B., Koesoemadinata, M. I. P. (2022). TikTok as a promotional media for post Covid-19 art exhibitions. Proceedings of the 4th Borobudur International Symposium on Humanities and Social Science 2022: 56-62.
  • Araujo, C. J., Perater, K. A. S., Quicho, A. M. V., Etrata, A. J. (2022). Influence of TikTok video advertisements on generation z’sbehavior and purchase intention. International Journal Of Social And Management Studies (Ijosmas). 3(2): 140-152.
  • Aşçı, S. (2023). TikTok’un sosyal göstergebilimsel yönleri üzerine bir değerlendirme. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 13: 91-107.
  • Atalay, Z., Tamkoç, B. (2022). TikTok kullanan gençlerin kendilik algılarının incelenmesi. Sosyal Sağlık Dergisi, 2(2): 17-35.
  • Badur, E. (2024). Sosyal medyada çocuğa dair ebeveyn paylaşımları (sharenting) ve çocuğun özel hayatı. Kişisel Verileri Koruma Kurumu Nisan-Temmuz Bülten, 5: 1-6.
  • Bahçecioğlu, E. H. (2023). Popüler kültür odağında sosyal medyada akım trafiği: ‘TikTok’ örneği. Etkileşim, 6(12): 426-454.
  • Balcı, Ş., Akgül, T. E., Astam, F. K. (2024). Üniversite gençliğinin TikTok kullanımı: duygusal ve sosyal yalnızlık ile TikTok bağımlılığı arasındaki ilişki. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 45: 100-121.
  • Barta, K., Andalibi, N. (2021). Constructing authenticity on TikTok: social norms and social support on the “fun” platform. PACM on Human-Computer Interaction, 5(CSCW2): 1-29.
  • Basch, C. H., Hillyer, G. C., Jaime, C. (2020). COVID-19 on TikTok: harnessing an emerging social media platform to convey important public health messages. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 34(5): 367-369.
  • Baturlar, S. Ş., Yavuz, G. U. (2021). TikTok uygulamasının sanal şöhretimsileri: gıda sektöründe çalışan işçilerin TikTok paylaşımları ile şöhreti bulma çabaları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 54: 83-106.
  • Bauman, Z., Lyon, D. (2016). Akışkan gözetim, (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bossen, C. B., Kottasz, R. (2020). Uses and gratifications sought by preadolescent and adolescent TikTok consumers. Young Consumers, 21(4): 463-478.
  • Boyd, D. M., Ellison, N. B. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1): 210-230.
  • Brodovskaya, E.V., Lukushin, V.A., Davydova, M.A. (2022). Mobilization of Protest Activism on «TikTok»: Scale, Features and Threats. Chugunov, A.V., Janssen, M., Khodachek, I., Misnikov, Y., Trutnev, D. (Ed.) Electronic Governance and Open Society: Challenges in Eurasia. EGOSE 2021. Communications in Computer and Information Science, 1529: 132-144.
  • Castells, M. (2013) Ağ Toplumun Yükselişi: Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ceci, L. (2024). TikTok: distribution of global audiences 2024, by age and gender. Statista. https://www.statista.com/statistics/1299771/TikTok-global-user-age-distribution/ (4 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Conte, G., Di lorio, G., Esposito, D., Romano, S. vd. (2024). Scrolling through adolescence: a systematic review of the impact of TikTok on adolescent mental health. European Child & Adolescent Psychiatry. doi.org/10.1007/s00787-024-02581-w.
  • Couldry, N. (2019). Capabilities for what? Developing sen’s moral theory for communications research. Journal of Information Policy, 9: 43-55.
  • Çalışkan, M., Mencik, Y. (2015). Değişen dünyanın yeni yüzü: sosyal medya. Akademik Bakış Dergisi, 50:254-277.
  • Çetinkaya, A., Dondurucu, Z. (2023). Haber üretim ve dağıtım pratikleri bağlamında TikTok kullanımı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (61), 79-97.
  • Çocuk Hakları Komitesi. (2011). Genel Yorum No. 13. https://insanhaklariizleme.org/vt/yayin_view.php?editid1=766 (23 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Datareportal. (May 11, 2023). TikTok users, stats, data & trends. https://datareportal.com/essential-TikTok-stats (2 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Datareportal. (October 23, 2024). Digital 2024 October Global Statshot Report. https://datareportal.com/reports/digital-2024-october-global-statshot (3 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Davies, P. (19 Haziran, 2024). TikTok'u satın almak isteyen ABD'li iş insanı: Sosyal medya için sağlık uyarıları gerekiyor. https://tr.euronews.com/next/2024/06/19/TikToku-satin-almak-isteyen-abdli-is-insani-sosyal-medya-icin-saglik-uyarilari-gerekiyor (22 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Dong, Z., Xie, T. (2022). Why people love short-form videos? The motivations for using TikTok and implications for well-being. SSRN Electronic Journal, 1-14.
  • Dramićanin, S., Perić, G., Gašić, M. (2023). The impact of TikTokon travel decision. ICEMIT 1st International Scientific Conference on Economy, Management and Information Technologies –ICEMIT 2023: 129-138.
  • Duarte, F. (November 27, 2024). TikTok user age, gender, & demographics. https://explodingtopics.com/blog/TikTok-demographics#TikTok-demographic-data (6 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Dursun, C. (2019). Ebeveynlerin çocuklarını sosyal medyada teşhiri: çocuk hakları bağlamında bir değerlendirme. Çocuk ve Medeniyet, 4(8), 195-208.
  • Duygulu, S. (2019). Sosyal medyada çocuk fotoğrafı paylaşımlarının mahremiyet ihlali ve çocuk istismarı açısından değerlendirilmesi. TrtAkademi, 4(8): 428-487.
  • EduBirdie. (November 2, 2023). TikTok generation: Shaping the education and career aspirations of Gen Z. https://edubirdie.com/blog/gen-z-the-TikTok-generation (5 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Erdoğan, C. (2019). Çocukların kişisel verilerinin korunması (sosyal medya örneği kapsamında). D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, 21(Özel sayı): 2445-2467.
  • Eroğlu, M. (2023). Çocukluk döneminde bilişsel gelişim: piaget ve vygotsky’nin bilişsel gelişim kuramlarının incelenmesi ve karşılaştırılması, Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 69-77.
  • Fiallos, A., Fiallos, C., Figueroa, S. (2021). TikTok and education: discovering knowledge through learning videos. 2021 Eighth International Conference on eDemocracy & eGovernment (ICEDEG), Quito, Ecuador, IEEE:172-176.
  • Fridha, M., Irawan, R. E. (2020). Eksploitasi anak melalui akun Instagram (Analisis Wacana Kritis Praktek Sharenting oleh Selebgram Ashanty & Rachel Venya). Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi, 12(1): 68-80.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal medya eleştirel bir giriş, (Çev. D. Saraçoğlu, İ. Kalaycı). Ankara: NotaBene Yayınları.
  • Gelen, E. (24 Haziran, 2024). TikTok’ta geçen yıl Türkiye’de 16,5 milyon içerik kaldırıldı. https://www.trthaber.com/haber/bilim-teknoloji/TikTokta-gecen-yil-turkiyede-165-milyon-icerik-kaldirildi-864870.html (12 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Gerlieb, A. (2021). TikTok as a new player in the contemporary arts market: a study with special consideration of feminist artists and a new generation of art collectors. Arts, 10(3), 52: 1-14.
  • Gilardi, F., Gessler, T., Kubli, M., Müller, S. (2021). Social media and political agenda setting. Political Communication, 39(1), 39-60.
  • Goffman, E. (2016) Günlük yaşamda benliğin sunumu, (Çev. B. Cezar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Greenwood, D., Long, C. R., Cin, S. D. (2013). Fame and the social self: The need to belong, narcissism, and relatedness predict the appeal of fame. Personality and Individual Differences, 55(5): 490-495.
  • Griffiths, L. E. (2023). Dancing through social distance: connectivity and creativity in the online space. Body, Space & Technology, 22(1): 65-81.
  • Gu, L., Gao, X., Li, Y. (2022). What drives me to use TikTok: A latent profile analysis of users’ motives. Front. Psychol. 13:
  • Haberler.com, (30 Eylül, 2014). Serbest kaldı, eşinin cenazesine katıldı. https://www.haberler.com/guncel/serbest-kaldi-esinin-cenazesine-katildi-6540723-haberi/ (22 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Hardy, J. (December 28, 2023) Unveiling the genius: who invented TikTok and the story behind its founder, history cooperative. https://historycooperative.org/who-invented-TikTok/ (1 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Hossain, S. (2022). Impact of social media advertising among university students’ purchase intentions through the TikTok platform. International Conference On Economics, Business And Interdisciplinary Studies (Icebıs2022). 109-121.
  • Huang, K. (September 16, 2022). For gen Z, TikTok is the new search engine. https://www.nytimes.com/2022/09/16/technology/gen-z-TikTok-search-engine.html (28 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Independent, (6 Ağustos, 2024). Mahkemede itiraf: “TikTok ünlüleri için kiliseden 300 bin dolar çaldım”. https://www.indyturk.com/node/742927/dünya/mahkemede-itiraf-TikTok-ünlüleri-için-kiliseden-300-bin-dolar-çaldım (11 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Iqbal, M. (2024). TikTok revenue and usage statistics. https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/ (6 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Jenkins, H. (2016). Cesur yeni medya, (Çev. N. Yeğengil). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Joiner, R., Mizen, E., Bethany, P. vd. (2023). The effect of different types of TikTok dance challenge videos on young women’s body satisfaction. Computers in Human Behavior, 147.
  • Kahya, Y. (2023). Günlük yaşamda mizaha postmodern bakış. Yazıt, H., Köktürk, N. (Ed.), Sosyal Bilimler Üzerine Araştırmalar-IX, Gaziantep: Özgür Yayınları: 123-136.
  • Karataş, S., Karakoç, E. (2024). The virtual world platform “TikTok”: a study on generation Z. Erciyes İletişim Dergisi, 11(2), 517-537.
  • Kızılkaya, Z. Z. (2022). Gençlerin TikTok kullanım ve doyumu üzerine nitel bir araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1): 231-247.
  • Kopecky, K., Szotkowski, R., Aznar-Díaz, I., Romero-Rodríguez, J. (2020). The phenomenon of sharenting and its risks in the online environment. Experiences from Czech Republic and Spain. Children and Youth Services Review, 110: 1-6.
  • Kortak, İ. Y. (2024). Yeni bir haber mecrası olarak TikTok platformunun değerlendirilmesi. Yeni Medya Dergisi, 16: 212-230.
  • Kumar, P., Schoenebeck, S. (2015). The modern day baby book: enacting good mothering and stewarding privacy on Facebook. 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing (CSCW ‘15). Association for Computing Machinery, New York: 1302-1312.
  • LaFrance, A. (2016). The Perils of ‘Sharenting’. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/10/babies-everywhere/502757/ (11 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Li, M. (2024). TikTok and Black political consumerism: Investigating how TikTok use is linked to Black Americans’ activism and identity. Journal of International and Intercultural Communication, 17(2): 145-171.
  • Lin, Z. (2023). Analysis of the psychological impact of TikTok on contemporary teenagers. SHS Web of Conferences 157: 1-4.
  • Livingstone, S., Blum-Ross, A. (2020). Parenting for a Digital Future: How Hopes and Fears about Technology Shape Children’s Lives. Oxford University Press.
  • Martinez, R. J., Brammer, S. E., Punyanunt-Carter, N. M. (2024). ‘I can spend forever on ıt without getting bored’: analyzing what college students like and dislike about TikTok. Media Watch, 15(1): 113-130.
  • Mcclain, C., Anderson, M., Gelles-Watnick, R. (June 12, 2024). How TikTok users view, experience the platform. https://www.pewresearch.org/internet/2024/06/12/how-TikTok-users-view-experience-the-platform/ (5 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Milan, S. (2015). When algorithms shape collective action: Social media and the dynamics of cloud protesting. Social Media+ Society, 1(2): 1-10.
  • Moir, A. (2023). The use of TikTok for politicalcampaigning in canada:the case of jagmeet singh. Social Media + Society, 1-12.
  • Narayanan, A. (December 15, 2022). TikTok’s secret Sauce. https://knightcolumbia.org/blog/TikToks-secret-sauce (1 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Netchitailova, E. (2021). Flâneur, aylak ve empatik İşçi, (Çev. F. Aydoğan), Aydoğan, F. (Ed.). Yeni Medya Kuramları 1, İstanbul: Der Yayınları: 1-22.
  • Newman, N. (2022). How publishers are learning to create and distribute news on TikTok. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:a2121c08-e16d-4bf9-bbe7-18f34ceaa64e (17 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Newman, N. (2024). Executive summary and key findings. Reuters Institute for the Study of Journalism | Digital News Report, 9-31.
  • Ngo, P. (February 22, 2021). More than the renegade: the evolution of TikTok. https://www.34st.com/article/2021/02/tik-tok-quarantine-social-media-gen-z-evolution (4 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Niedzviecki, H. (2010). The Peep Diaries, (Çev. Gökçe Gündüç), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Nikookam, Y., Guckian, J. (2021). TikTok™ and dermatology: lessons for medical education. Clinical and Experimental Dermatology, 46(5): 952-953.
  • Ntv, (18 Kasım, 2024). Fenomenlerin canlı yayındaki silahlı kavgası! Tetiği çeken TikTok fenomeni tutuklandı. https://www.ntv.com.tr/galeri/turkiye/fenomenlerincanli-yayindaki-silahli-kavgasi-tetigi-ceken-TikTok-fenomeni-tutuklandi,PrK7RNGQbkWGviqkl_NLBQ (25 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Ntv, (25 Mart, 2024). TikTok’ta çocuklara cinsel istismar tuzağı iddiası: Gözaltındaki Mehmet A’nın ifadesi ortaya çıktı.https://www.ntv.com.tr/turkiye/TikTokta-cocuklaracinsel-istismar-tuzagi-iddiasi-gozaltindaki-mehmet-anin-ifadesi-ortaya-cikti,m_e1Xz0AlUKbihgcRR9e-w (26 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Ntv.com.tr. (22 Ağustos, 2024). Sultangazi’de TikTok’ta yayın yapan kadına dayak. https://www.ntv.com.tr/galeri/turkiye/sultangazide-TikTokta-yayin-yapan-kadina-dayak,Cp_nuOv0PkevRrzIkXQSdQ/gJy_DnI4eEqGcAxdPszTAA (14 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır). Oberlo. (2024). TikTok Users by Country. https://www.oberlo.com/statistics/TikTok-users-by-country (1 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Oktarini, N. P. U., Dewi, N. P. K., Putra, M. R. A. K. vd. (2022). Analysis of the positive and negative impacts of using TikTok for generation Z during pandemic. Journal of Digital Law and Policy, 1(2): 95-100.
  • Omur, S., Uyar, M. (2022). Sharenting: Türkiye’de ebeveynlerin paylaşım eğilimleri üzerine bir değerlendirme. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 9: 23-45.
  • Onedio, (27 Nisan, 2024). TikTok'ta Bir Kadın Yaralanan Çocuğu İçin Ambulans Beklerken Bir Yandan Canlı Yayın Yapmaya Çalıştı. https://onedio.com/haber/TikTok-ta-bir-kadin-yaralanan-cocugu-icin-ambulans-beklerken-bir-yandan-canli-yayin-yapmaya-calisti-1219332 (11 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Ovide, S. (June 3, 2020). TikTok (yes, TikTok) is the future. https://www.nytimes.com/2020/06/03/technology/TikTok-is-the-future.html (15 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Özlü, Ö. (2024). “Sharenting” ve Marka imajı: sosyal medya, ebeveynlik ve halkla ilişkiler perspektifi. Sosyal, İnsan ve İdari Bilimlerde Yeni Çalışmalar, Duvar Yayınları.
  • Piaget, J. M. (2017), Çocukta Karar Verme ve Akıl Yürütme, Ankara: Palme Yayınevi.
  • Rosiyana, R. N., Agustin, M., Iskandar, I. K., Luckyardi, S. (2021). A new digital marketing area for e-commerce business. International Journal of Research and Applied Technology, 1(2): 370-381.
  • Saner, E. (24 May, 2018). The ‘sharent’ trap – should you ever put your children on social media?. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/may/24/sharent-trap-should-parents-put-their-children-on-social-media-instagram (12 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Sayın, O. (2024). Dijital pazarlamada yeni trend cgı animasyon teknolojisi: avantaj ve dezavantajları. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 4(2): 21-46. Seekis, V., Kennedy, R. (2023). The impact of #beauty and #self-compassion TikTok videos on young women’s appearance shame and anxiety, self-compassion, mood, and comparison processes. Body Image, 45: 117-125.
  • Shah, B., Karia, S., Mandalia, B., Shah, N., Sousa, A. D. (2022). An exploratory survey on the knowledge, attitudes, and perceptions toward TikTok. Annals of Indian Psychiatry, 6(3): 271-273.
  • Smith, K. L. (November 7, 2024). What is the most viewed video on TikTok? Here Are The Top 10. https://www.capitalfm.com/internet/most-viewed-video-TikTok/ (2 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Snickars, P., Vonderau, P. (2009). Introduction. Snickars, P., Vonderau, P. (Ed.), The YouTube Reader, Stockholm: National Library of Sweden: 9-21.
  • Sputnik Türkiye, (20 Aralık, 2023). Sosyal medyada müstehcen içerik paylaşan 'Laz kızı' için istenen ceza belli oldu. https://anlatilaninotesi.com.tr/20231220/sosyal-medyada-mustehcen-icerik-paylasan-laz-kizi-icin-istenen-ceza-belli-oldu-1078634424.html (15 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Staksrud, E. Ólafsson, K., Livingstone, S. (2013). Does the use of social networking sites increase children’s risk of harm?. Computers in Human Behavior, 29: 40-50.
  • Stamenković, I., Mitrovic, M. (2023). The motivatıon for using the social media platform TikTok from the perspective of the uses and gratifications theory. Media Studies and Applied Ethics, IV(2): 9-23.
  • Statista. (2024). Most popular social networks worldwide as of April 2024, by number of monthly active users(in millions). https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ (15 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmştır).
  • Statista. (2024). Number of TikTok downloads from 1st quarter 2018 to 2nd quarter 2024. https://www.statista.com/statistics/1377008/TikTok-worldwide-downloads-quarterly/ (10 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Statista. (2024). TikTok penetration in selected countries and territories as of July. https://www.statista.com/statistics/1299829/TikTok-penetration-worldwide-by-country/ (1 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Tam, M. S. (2022). Z kuşağının TikTok kullanım pratikleri ve motivasyonları. Yeni Medya, 13: 148-167.
  • Tektunalı, E., Ünal, E., Güney, A. Y., Baykal, G. E. (2022). Çocukların TikTok kullanımı için bir ebeveyn filtreleme seçeneği tasarlama ve değerlendirme. 5. Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı UTAK 2022 ‘Tasarım ve Çoğulculuk. 384-404.
  • TikTok. (April 27, 2020). Introducing TikTok donation stickers with british red cross and help musicians. https://newsroom.TikTok.com/en-gb/introducing-TikTok-donation-stickers-with-british-red-cross-and-help-musicians (5 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Toffler, A. (1981). Üçüncü dalga, (Çev. A. Seden). İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Tokel, S. T., Başer, D., İşler, V. (2013). Türkiye’deki ebeveynlerin çocuklarının internet ve sosyal paylaşım siteleri kullanımına yönelik bilgi seviyeleri ve algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1): 225-236.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (24 Ekim, 2024). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2024-53638 (27 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (27 Ağustos, 2024). Hanehalkı bilişim teknolojileri (BT) kullanım araştırması, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492 (28 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • We Are Social. (2024). Digital 2024 October Global Statshot Report. https://datareportal.com/ (1 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • X platformu 23 Derece, (23 Haziran, 2024). Yere batsın senin etkileşim sevdan!. https://x.com/yirmiucderece/status/1804821414031106332 (28 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Yarar Koçer, B. (2021). Dijital etnografi perspektifinden TikTok’ta müziğin kullanımı ve performans pratikleri. Motif Academy Journal of Folklore, 14(36): 1317-1332.
  • Yavuz, C. (2020). Sosyal medya ebeveynliği ve çocukların unutulma hakkı. İzmir Barosu Dergisi, 1: 15-52.
  • Yesisca, L., Menayang, A. P. (2023). The hyperreality of TikTok Live Streaming. Journal of Humanities and Social Sciences Studies, 5(10): 56-60.
  • Yetkiner, B., Öztürk, B. (2020). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında inönü üniversitesi iletişim fakültesi öğrencilerinin TikTok kullanımı. Iğd Üniv Sos Bil Der, 24: 215-235.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Ytre-Arne, B., Moe, H. (2020). Folk theories of algorithms: Understanding digital irritation. Media, Culture &Society, 43(5): 807-824.
  • Zhou, R. (2024). Understanding the impact of TikTok’s recommendation algorithm on user engagement. International Journal of Computer Science and Information Technology, 3(2): 201-208.
  • Zuo, H., Wang, T. (2019). Analysis of TikTok user behavior from the perspective of popular culture. Frontiers in Art Research, 1(3): 1-5.

Bir Ebeveyn Davranışı Olarak "Sharenting": TikTok Paylaşımlarında Çocukların Dijital Güvenliği, İçerik Rolleri ve İçerik Türlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 135 - 159, 31.12.2024
https://doi.org/10.46442/intjcss.1598641

Öz

Sosyal medyanın hayatımızdaki etkisinin her geçen zamanda artığı bu dönemde çocukların bu sosyal medya ortamından olumsuz etkilenmemeleri için ebeveynlere büyük görevler düşmektedir. Özellikle sosyal medyada karşılaşılan olumsuz durumlar çocukların yaşamlarına uzun vadede ciddi etkilere sebep olabilmektedir. Bu olumsuz durumlara sebep olabilecek davranışlardan birisi de ebeveynlerin çocuklarını izin almadan sosyal medya platformlarında paylaşmalarıdır. Bu bağlamda çalışmamızda TikTok sosyal medya uygulaması üzerinden aile kategorisinde yer alan videolar “Sharenting” konusu ile ilişkilendirilerek bir araştırma yapılması amaçlanmıştır. Çalışmada verilerin toplanması için yeni bir TikTok hesabı açılarak uygulama algoritmasına takılmadan uygulamanın keşfet bölümünde yer alan ilk 50 video izlenerek videolarda karşılaşılan durumlar üzerinden tematik analiz yöntemiyle çalışma gerçekleştirilmiştir. Videoların büyük bir kısmının eğlence kategorisinde paylaşıldığı, videoların çoğunda çocukların yalnız başlarına ön planda bulundukları ve en çok eğlence türündeki videoların etkileşim aldığı görülmüştür. Çalışma sonucunda çocukların gelişimlerinin olumsuz etkilenmemesi için ilerleyen zamanlarda kalıcı çözüm bulmak üzere yapılan çalışmalara destek olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adobe Express. (March 1, 2024). Using TikTok as a search engine. https://www.adobe.com/express/learn/blog/using-TikTok-as-a-search-engine (1 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Akpınar, B. S., Paylan, N., Etlik, Ş., Erus, B., Karakoç, H. (2020). “Sharenting” konusunda ebeveynlerin farkındalık düzeyleri. Genel Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 8-18.
  • Akpınar, M. E. (2021). TikTok akımlarının sosyal medyadaki eleştirisi: Twitter üzerinden yapılan eleştirilerin incelenmesi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2): 363-381.
  • Akyazı, A. (2020). Sosyal medyanın şöhret kültürüne etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 12(3): 251-274.
  • Alpyıldız, E. (2022). Dijital kültür çağında geleneksel Türk yemek kültürü ve kuşaklararasılık. Folklor Akademi Dergisi, 5(2), 311-326.
  • Anderson, K. E. (2020). Getting acquainted with social networks and apps: it is time to talk about TikTok. Library Hi Tech News, 37(4): 7-12.
  • Anggraeni, Y. B., Koesoemadinata, M. I. P. (2022). TikTok as a promotional media for post Covid-19 art exhibitions. Proceedings of the 4th Borobudur International Symposium on Humanities and Social Science 2022: 56-62.
  • Araujo, C. J., Perater, K. A. S., Quicho, A. M. V., Etrata, A. J. (2022). Influence of TikTok video advertisements on generation z’sbehavior and purchase intention. International Journal Of Social And Management Studies (Ijosmas). 3(2): 140-152.
  • Aşçı, S. (2023). TikTok’un sosyal göstergebilimsel yönleri üzerine bir değerlendirme. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 13: 91-107.
  • Atalay, Z., Tamkoç, B. (2022). TikTok kullanan gençlerin kendilik algılarının incelenmesi. Sosyal Sağlık Dergisi, 2(2): 17-35.
  • Badur, E. (2024). Sosyal medyada çocuğa dair ebeveyn paylaşımları (sharenting) ve çocuğun özel hayatı. Kişisel Verileri Koruma Kurumu Nisan-Temmuz Bülten, 5: 1-6.
  • Bahçecioğlu, E. H. (2023). Popüler kültür odağında sosyal medyada akım trafiği: ‘TikTok’ örneği. Etkileşim, 6(12): 426-454.
  • Balcı, Ş., Akgül, T. E., Astam, F. K. (2024). Üniversite gençliğinin TikTok kullanımı: duygusal ve sosyal yalnızlık ile TikTok bağımlılığı arasındaki ilişki. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 45: 100-121.
  • Barta, K., Andalibi, N. (2021). Constructing authenticity on TikTok: social norms and social support on the “fun” platform. PACM on Human-Computer Interaction, 5(CSCW2): 1-29.
  • Basch, C. H., Hillyer, G. C., Jaime, C. (2020). COVID-19 on TikTok: harnessing an emerging social media platform to convey important public health messages. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 34(5): 367-369.
  • Baturlar, S. Ş., Yavuz, G. U. (2021). TikTok uygulamasının sanal şöhretimsileri: gıda sektöründe çalışan işçilerin TikTok paylaşımları ile şöhreti bulma çabaları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 54: 83-106.
  • Bauman, Z., Lyon, D. (2016). Akışkan gözetim, (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bossen, C. B., Kottasz, R. (2020). Uses and gratifications sought by preadolescent and adolescent TikTok consumers. Young Consumers, 21(4): 463-478.
  • Boyd, D. M., Ellison, N. B. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1): 210-230.
  • Brodovskaya, E.V., Lukushin, V.A., Davydova, M.A. (2022). Mobilization of Protest Activism on «TikTok»: Scale, Features and Threats. Chugunov, A.V., Janssen, M., Khodachek, I., Misnikov, Y., Trutnev, D. (Ed.) Electronic Governance and Open Society: Challenges in Eurasia. EGOSE 2021. Communications in Computer and Information Science, 1529: 132-144.
  • Castells, M. (2013) Ağ Toplumun Yükselişi: Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, (Çev. E. Kılıç). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ceci, L. (2024). TikTok: distribution of global audiences 2024, by age and gender. Statista. https://www.statista.com/statistics/1299771/TikTok-global-user-age-distribution/ (4 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Conte, G., Di lorio, G., Esposito, D., Romano, S. vd. (2024). Scrolling through adolescence: a systematic review of the impact of TikTok on adolescent mental health. European Child & Adolescent Psychiatry. doi.org/10.1007/s00787-024-02581-w.
  • Couldry, N. (2019). Capabilities for what? Developing sen’s moral theory for communications research. Journal of Information Policy, 9: 43-55.
  • Çalışkan, M., Mencik, Y. (2015). Değişen dünyanın yeni yüzü: sosyal medya. Akademik Bakış Dergisi, 50:254-277.
  • Çetinkaya, A., Dondurucu, Z. (2023). Haber üretim ve dağıtım pratikleri bağlamında TikTok kullanımı. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (61), 79-97.
  • Çocuk Hakları Komitesi. (2011). Genel Yorum No. 13. https://insanhaklariizleme.org/vt/yayin_view.php?editid1=766 (23 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Datareportal. (May 11, 2023). TikTok users, stats, data & trends. https://datareportal.com/essential-TikTok-stats (2 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Datareportal. (October 23, 2024). Digital 2024 October Global Statshot Report. https://datareportal.com/reports/digital-2024-october-global-statshot (3 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Davies, P. (19 Haziran, 2024). TikTok'u satın almak isteyen ABD'li iş insanı: Sosyal medya için sağlık uyarıları gerekiyor. https://tr.euronews.com/next/2024/06/19/TikToku-satin-almak-isteyen-abdli-is-insani-sosyal-medya-icin-saglik-uyarilari-gerekiyor (22 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Dong, Z., Xie, T. (2022). Why people love short-form videos? The motivations for using TikTok and implications for well-being. SSRN Electronic Journal, 1-14.
  • Dramićanin, S., Perić, G., Gašić, M. (2023). The impact of TikTokon travel decision. ICEMIT 1st International Scientific Conference on Economy, Management and Information Technologies –ICEMIT 2023: 129-138.
  • Duarte, F. (November 27, 2024). TikTok user age, gender, & demographics. https://explodingtopics.com/blog/TikTok-demographics#TikTok-demographic-data (6 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Dursun, C. (2019). Ebeveynlerin çocuklarını sosyal medyada teşhiri: çocuk hakları bağlamında bir değerlendirme. Çocuk ve Medeniyet, 4(8), 195-208.
  • Duygulu, S. (2019). Sosyal medyada çocuk fotoğrafı paylaşımlarının mahremiyet ihlali ve çocuk istismarı açısından değerlendirilmesi. TrtAkademi, 4(8): 428-487.
  • EduBirdie. (November 2, 2023). TikTok generation: Shaping the education and career aspirations of Gen Z. https://edubirdie.com/blog/gen-z-the-TikTok-generation (5 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Erdoğan, C. (2019). Çocukların kişisel verilerinin korunması (sosyal medya örneği kapsamında). D.E.Ü. Hukuk Fakültesi Dergisi, 21(Özel sayı): 2445-2467.
  • Eroğlu, M. (2023). Çocukluk döneminde bilişsel gelişim: piaget ve vygotsky’nin bilişsel gelişim kuramlarının incelenmesi ve karşılaştırılması, Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 6(1), 69-77.
  • Fiallos, A., Fiallos, C., Figueroa, S. (2021). TikTok and education: discovering knowledge through learning videos. 2021 Eighth International Conference on eDemocracy & eGovernment (ICEDEG), Quito, Ecuador, IEEE:172-176.
  • Fridha, M., Irawan, R. E. (2020). Eksploitasi anak melalui akun Instagram (Analisis Wacana Kritis Praktek Sharenting oleh Selebgram Ashanty & Rachel Venya). Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi, 12(1): 68-80.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal medya eleştirel bir giriş, (Çev. D. Saraçoğlu, İ. Kalaycı). Ankara: NotaBene Yayınları.
  • Gelen, E. (24 Haziran, 2024). TikTok’ta geçen yıl Türkiye’de 16,5 milyon içerik kaldırıldı. https://www.trthaber.com/haber/bilim-teknoloji/TikTokta-gecen-yil-turkiyede-165-milyon-icerik-kaldirildi-864870.html (12 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Gerlieb, A. (2021). TikTok as a new player in the contemporary arts market: a study with special consideration of feminist artists and a new generation of art collectors. Arts, 10(3), 52: 1-14.
  • Gilardi, F., Gessler, T., Kubli, M., Müller, S. (2021). Social media and political agenda setting. Political Communication, 39(1), 39-60.
  • Goffman, E. (2016) Günlük yaşamda benliğin sunumu, (Çev. B. Cezar). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Greenwood, D., Long, C. R., Cin, S. D. (2013). Fame and the social self: The need to belong, narcissism, and relatedness predict the appeal of fame. Personality and Individual Differences, 55(5): 490-495.
  • Griffiths, L. E. (2023). Dancing through social distance: connectivity and creativity in the online space. Body, Space & Technology, 22(1): 65-81.
  • Gu, L., Gao, X., Li, Y. (2022). What drives me to use TikTok: A latent profile analysis of users’ motives. Front. Psychol. 13:
  • Haberler.com, (30 Eylül, 2014). Serbest kaldı, eşinin cenazesine katıldı. https://www.haberler.com/guncel/serbest-kaldi-esinin-cenazesine-katildi-6540723-haberi/ (22 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Hardy, J. (December 28, 2023) Unveiling the genius: who invented TikTok and the story behind its founder, history cooperative. https://historycooperative.org/who-invented-TikTok/ (1 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Hossain, S. (2022). Impact of social media advertising among university students’ purchase intentions through the TikTok platform. International Conference On Economics, Business And Interdisciplinary Studies (Icebıs2022). 109-121.
  • Huang, K. (September 16, 2022). For gen Z, TikTok is the new search engine. https://www.nytimes.com/2022/09/16/technology/gen-z-TikTok-search-engine.html (28 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Independent, (6 Ağustos, 2024). Mahkemede itiraf: “TikTok ünlüleri için kiliseden 300 bin dolar çaldım”. https://www.indyturk.com/node/742927/dünya/mahkemede-itiraf-TikTok-ünlüleri-için-kiliseden-300-bin-dolar-çaldım (11 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Iqbal, M. (2024). TikTok revenue and usage statistics. https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/ (6 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Jenkins, H. (2016). Cesur yeni medya, (Çev. N. Yeğengil). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Joiner, R., Mizen, E., Bethany, P. vd. (2023). The effect of different types of TikTok dance challenge videos on young women’s body satisfaction. Computers in Human Behavior, 147.
  • Kahya, Y. (2023). Günlük yaşamda mizaha postmodern bakış. Yazıt, H., Köktürk, N. (Ed.), Sosyal Bilimler Üzerine Araştırmalar-IX, Gaziantep: Özgür Yayınları: 123-136.
  • Karataş, S., Karakoç, E. (2024). The virtual world platform “TikTok”: a study on generation Z. Erciyes İletişim Dergisi, 11(2), 517-537.
  • Kızılkaya, Z. Z. (2022). Gençlerin TikTok kullanım ve doyumu üzerine nitel bir araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1): 231-247.
  • Kopecky, K., Szotkowski, R., Aznar-Díaz, I., Romero-Rodríguez, J. (2020). The phenomenon of sharenting and its risks in the online environment. Experiences from Czech Republic and Spain. Children and Youth Services Review, 110: 1-6.
  • Kortak, İ. Y. (2024). Yeni bir haber mecrası olarak TikTok platformunun değerlendirilmesi. Yeni Medya Dergisi, 16: 212-230.
  • Kumar, P., Schoenebeck, S. (2015). The modern day baby book: enacting good mothering and stewarding privacy on Facebook. 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing (CSCW ‘15). Association for Computing Machinery, New York: 1302-1312.
  • LaFrance, A. (2016). The Perils of ‘Sharenting’. https://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/10/babies-everywhere/502757/ (11 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Li, M. (2024). TikTok and Black political consumerism: Investigating how TikTok use is linked to Black Americans’ activism and identity. Journal of International and Intercultural Communication, 17(2): 145-171.
  • Lin, Z. (2023). Analysis of the psychological impact of TikTok on contemporary teenagers. SHS Web of Conferences 157: 1-4.
  • Livingstone, S., Blum-Ross, A. (2020). Parenting for a Digital Future: How Hopes and Fears about Technology Shape Children’s Lives. Oxford University Press.
  • Martinez, R. J., Brammer, S. E., Punyanunt-Carter, N. M. (2024). ‘I can spend forever on ıt without getting bored’: analyzing what college students like and dislike about TikTok. Media Watch, 15(1): 113-130.
  • Mcclain, C., Anderson, M., Gelles-Watnick, R. (June 12, 2024). How TikTok users view, experience the platform. https://www.pewresearch.org/internet/2024/06/12/how-TikTok-users-view-experience-the-platform/ (5 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Milan, S. (2015). When algorithms shape collective action: Social media and the dynamics of cloud protesting. Social Media+ Society, 1(2): 1-10.
  • Moir, A. (2023). The use of TikTok for politicalcampaigning in canada:the case of jagmeet singh. Social Media + Society, 1-12.
  • Narayanan, A. (December 15, 2022). TikTok’s secret Sauce. https://knightcolumbia.org/blog/TikToks-secret-sauce (1 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Netchitailova, E. (2021). Flâneur, aylak ve empatik İşçi, (Çev. F. Aydoğan), Aydoğan, F. (Ed.). Yeni Medya Kuramları 1, İstanbul: Der Yayınları: 1-22.
  • Newman, N. (2022). How publishers are learning to create and distribute news on TikTok. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:a2121c08-e16d-4bf9-bbe7-18f34ceaa64e (17 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Newman, N. (2024). Executive summary and key findings. Reuters Institute for the Study of Journalism | Digital News Report, 9-31.
  • Ngo, P. (February 22, 2021). More than the renegade: the evolution of TikTok. https://www.34st.com/article/2021/02/tik-tok-quarantine-social-media-gen-z-evolution (4 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Niedzviecki, H. (2010). The Peep Diaries, (Çev. Gökçe Gündüç), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Nikookam, Y., Guckian, J. (2021). TikTok™ and dermatology: lessons for medical education. Clinical and Experimental Dermatology, 46(5): 952-953.
  • Ntv, (18 Kasım, 2024). Fenomenlerin canlı yayındaki silahlı kavgası! Tetiği çeken TikTok fenomeni tutuklandı. https://www.ntv.com.tr/galeri/turkiye/fenomenlerincanli-yayindaki-silahli-kavgasi-tetigi-ceken-TikTok-fenomeni-tutuklandi,PrK7RNGQbkWGviqkl_NLBQ (25 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Ntv, (25 Mart, 2024). TikTok’ta çocuklara cinsel istismar tuzağı iddiası: Gözaltındaki Mehmet A’nın ifadesi ortaya çıktı.https://www.ntv.com.tr/turkiye/TikTokta-cocuklaracinsel-istismar-tuzagi-iddiasi-gozaltindaki-mehmet-anin-ifadesi-ortaya-cikti,m_e1Xz0AlUKbihgcRR9e-w (26 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Ntv.com.tr. (22 Ağustos, 2024). Sultangazi’de TikTok’ta yayın yapan kadına dayak. https://www.ntv.com.tr/galeri/turkiye/sultangazide-TikTokta-yayin-yapan-kadina-dayak,Cp_nuOv0PkevRrzIkXQSdQ/gJy_DnI4eEqGcAxdPszTAA (14 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır). Oberlo. (2024). TikTok Users by Country. https://www.oberlo.com/statistics/TikTok-users-by-country (1 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Oktarini, N. P. U., Dewi, N. P. K., Putra, M. R. A. K. vd. (2022). Analysis of the positive and negative impacts of using TikTok for generation Z during pandemic. Journal of Digital Law and Policy, 1(2): 95-100.
  • Omur, S., Uyar, M. (2022). Sharenting: Türkiye’de ebeveynlerin paylaşım eğilimleri üzerine bir değerlendirme. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 9: 23-45.
  • Onedio, (27 Nisan, 2024). TikTok'ta Bir Kadın Yaralanan Çocuğu İçin Ambulans Beklerken Bir Yandan Canlı Yayın Yapmaya Çalıştı. https://onedio.com/haber/TikTok-ta-bir-kadin-yaralanan-cocugu-icin-ambulans-beklerken-bir-yandan-canli-yayin-yapmaya-calisti-1219332 (11 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Ovide, S. (June 3, 2020). TikTok (yes, TikTok) is the future. https://www.nytimes.com/2020/06/03/technology/TikTok-is-the-future.html (15 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Özlü, Ö. (2024). “Sharenting” ve Marka imajı: sosyal medya, ebeveynlik ve halkla ilişkiler perspektifi. Sosyal, İnsan ve İdari Bilimlerde Yeni Çalışmalar, Duvar Yayınları.
  • Piaget, J. M. (2017), Çocukta Karar Verme ve Akıl Yürütme, Ankara: Palme Yayınevi.
  • Rosiyana, R. N., Agustin, M., Iskandar, I. K., Luckyardi, S. (2021). A new digital marketing area for e-commerce business. International Journal of Research and Applied Technology, 1(2): 370-381.
  • Saner, E. (24 May, 2018). The ‘sharent’ trap – should you ever put your children on social media?. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/may/24/sharent-trap-should-parents-put-their-children-on-social-media-instagram (12 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Sayın, O. (2024). Dijital pazarlamada yeni trend cgı animasyon teknolojisi: avantaj ve dezavantajları. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 4(2): 21-46. Seekis, V., Kennedy, R. (2023). The impact of #beauty and #self-compassion TikTok videos on young women’s appearance shame and anxiety, self-compassion, mood, and comparison processes. Body Image, 45: 117-125.
  • Shah, B., Karia, S., Mandalia, B., Shah, N., Sousa, A. D. (2022). An exploratory survey on the knowledge, attitudes, and perceptions toward TikTok. Annals of Indian Psychiatry, 6(3): 271-273.
  • Smith, K. L. (November 7, 2024). What is the most viewed video on TikTok? Here Are The Top 10. https://www.capitalfm.com/internet/most-viewed-video-TikTok/ (2 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Snickars, P., Vonderau, P. (2009). Introduction. Snickars, P., Vonderau, P. (Ed.), The YouTube Reader, Stockholm: National Library of Sweden: 9-21.
  • Sputnik Türkiye, (20 Aralık, 2023). Sosyal medyada müstehcen içerik paylaşan 'Laz kızı' için istenen ceza belli oldu. https://anlatilaninotesi.com.tr/20231220/sosyal-medyada-mustehcen-icerik-paylasan-laz-kizi-icin-istenen-ceza-belli-oldu-1078634424.html (15 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Staksrud, E. Ólafsson, K., Livingstone, S. (2013). Does the use of social networking sites increase children’s risk of harm?. Computers in Human Behavior, 29: 40-50.
  • Stamenković, I., Mitrovic, M. (2023). The motivatıon for using the social media platform TikTok from the perspective of the uses and gratifications theory. Media Studies and Applied Ethics, IV(2): 9-23.
  • Statista. (2024). Most popular social networks worldwide as of April 2024, by number of monthly active users(in millions). https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/ (15 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmştır).
  • Statista. (2024). Number of TikTok downloads from 1st quarter 2018 to 2nd quarter 2024. https://www.statista.com/statistics/1377008/TikTok-worldwide-downloads-quarterly/ (10 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Statista. (2024). TikTok penetration in selected countries and territories as of July. https://www.statista.com/statistics/1299829/TikTok-penetration-worldwide-by-country/ (1 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Tam, M. S. (2022). Z kuşağının TikTok kullanım pratikleri ve motivasyonları. Yeni Medya, 13: 148-167.
  • Tektunalı, E., Ünal, E., Güney, A. Y., Baykal, G. E. (2022). Çocukların TikTok kullanımı için bir ebeveyn filtreleme seçeneği tasarlama ve değerlendirme. 5. Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı UTAK 2022 ‘Tasarım ve Çoğulculuk. 384-404.
  • TikTok. (April 27, 2020). Introducing TikTok donation stickers with british red cross and help musicians. https://newsroom.TikTok.com/en-gb/introducing-TikTok-donation-stickers-with-british-red-cross-and-help-musicians (5 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Toffler, A. (1981). Üçüncü dalga, (Çev. A. Seden). İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Tokel, S. T., Başer, D., İşler, V. (2013). Türkiye’deki ebeveynlerin çocuklarının internet ve sosyal paylaşım siteleri kullanımına yönelik bilgi seviyeleri ve algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1): 225-236.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (24 Ekim, 2024). Çocuklarda bilişim teknolojileri kullanım araştırması, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2024-53638 (27 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (27 Ağustos, 2024). Hanehalkı bilişim teknolojileri (BT) kullanım araştırması, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2024-53492 (28 Eylül 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • We Are Social. (2024). Digital 2024 October Global Statshot Report. https://datareportal.com/ (1 Kasım 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • X platformu 23 Derece, (23 Haziran, 2024). Yere batsın senin etkileşim sevdan!. https://x.com/yirmiucderece/status/1804821414031106332 (28 Ekim 2024 tarihinde erişim sağlanmıştır).
  • Yarar Koçer, B. (2021). Dijital etnografi perspektifinden TikTok’ta müziğin kullanımı ve performans pratikleri. Motif Academy Journal of Folklore, 14(36): 1317-1332.
  • Yavuz, C. (2020). Sosyal medya ebeveynliği ve çocukların unutulma hakkı. İzmir Barosu Dergisi, 1: 15-52.
  • Yesisca, L., Menayang, A. P. (2023). The hyperreality of TikTok Live Streaming. Journal of Humanities and Social Sciences Studies, 5(10): 56-60.
  • Yetkiner, B., Öztürk, B. (2020). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında inönü üniversitesi iletişim fakültesi öğrencilerinin TikTok kullanımı. Iğd Üniv Sos Bil Der, 24: 215-235.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Ytre-Arne, B., Moe, H. (2020). Folk theories of algorithms: Understanding digital irritation. Media, Culture &Society, 43(5): 807-824.
  • Zhou, R. (2024). Understanding the impact of TikTok’s recommendation algorithm on user engagement. International Journal of Computer Science and Information Technology, 3(2): 201-208.
  • Zuo, H., Wang, T. (2019). Analysis of TikTok user behavior from the perspective of popular culture. Frontiers in Art Research, 1(3): 1-5.
Toplam 114 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yeni İletişim Teknolojileri, Yeni Medya
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ferhan Kılınç 0000-0003-3544-507X

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Aralık 2024
Kabul Tarihi 29 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılınç, F. (2024). Bir Ebeveyn Davranışı Olarak "Sharenting": TikTok Paylaşımlarında Çocukların Dijital Güvenliği, İçerik Rolleri ve İçerik Türlerinin İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 135-159. https://doi.org/10.46442/intjcss.1598641

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi