BibTex RIS Cite

Children Engaged in Active Sports ( 8-17 Years ) Who Interpersonal Cognitive Distortions That Exhibitions Investigation by Several Variables

Year 2014, , 203 - 210, 19.02.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS192

Abstract

This research in the interpersonal relationships of children (8 -17 years) engaged in active sports exhibitions examining the distortions in terms of several variables, it aims to reveal the reflection of sport. It is a descriptive study. The research sample was active in the province of Antalya 132 children who attend sports clubs constitute. Research for the group 'Hamamcı' and 'Büyüköztürk' developed by "Interpersonal Cognitive Distortions Scale" is used. The minimum point obtained from the scale 19, the maximum score is95. Inthe study, the scores obtained from the scale in terms of personal characteristics in comparison percentage, T and F test was used. In this study, obtained from the scale total score 53.01 ± 9.79; complaints-avoidance subscale of 17.92 ± 5.13; unrealistic expectations of relationships 26.48 ± 6.44; mind reading ± 2.86 8.61. By sex and total scores obtained from the scale-avoidance symptoms; In terms of age groups and mind-reading unrealistic expectations in relationships; According to the sub-dimensions of mind-reading is interested in sports, a significant difference was found (p<0,05). Interested in team sports, parents who are university graduates, the economic situation is good, especially the boys 10 -11 age group; cognitive distortions in human relations partly been shown to exhibit.

References

  • Eripek S (1998). İlköğretim Çağı Çocuklarının Bilişsel, Bedensel Ve Kişilik Özellikleri. Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. Anadolu Üni. Yayınları, (1016).
  • Garry WL (1999). Peer Relationships And Social Competence During Early And Middle Childhood.Annu. Rev. Psychol,50:333–59.
  • Malamuth Neil M, Seymour Feshbach, and Yoram Jaffe (1977). "Sexual arousal and aggression: Recent experiments and theoretical issues. Journal of Social Issues, 33(2): 110-133.
  • Avanozoğlu Kızıltepe Z (2007). Öğretişim ve Eğitim Psikolojisine Çağdaş Bir Yaklaşım. İstanbul: Epsilon.
  • Luthans F (1989). a.g.e.; s 297, akt:, Pınar Tınaz, Organizasyonlarda Etkili Öğrenme stratejileri, 2000, s24,25.
  • Fair SE (1986). Cognitive content and distortion associated with mood-induced depressive and anxious states. Arizona State University, Arizona.
  • Freeman A & Dattilio FM (1992). Comprehensive casebook of cognitive therapy. New York: Plenum Press.
  • Alkan E (2008). Cinsel işlev bozuklukları ve kişilerarası tarz, öfke, kendilik algısı. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Di Guiseppe R ve Zee C (1986). A Rational Emotive Theory Of Marital Dysfunctional Marital Therapy. Journal of Rational Emotive Therapy.

Aktif Spor Yapan Çocukların (8-17 Yaş) Kişilerarası İlişkilerde Sergiledikleri Bilişsel Çarpıtmaların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2014, , 203 - 210, 19.02.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS192

Abstract

Bu araştırma aktif spor yapan çocukların (8-17 yaş) kişilerarası ilişkilerde sergiledikleri çarpıtmaların çeşitli değişkenler açısından inceleyerek, bunun spor olgusuna yansımasını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yöntem: Araştırma betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini Antalya ilinde aktif olarak spor kulüplerine devam eden 132 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma grubuna Hamamcı &Büyüköztürk (2003) tarafından geliştirilen “İlişkilerle İlgili Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen minumum puan 19, maksimum puan 95‟dir. Araştırmada ölçekten elde edilen puanların kişisel özellikler açısından karşılaştırılmasında yüzdelik, T ve F testi kullanılmıştır. Bulgular: Bu araştırmada ölçekten alınan toplam puan 53,01±9,79; alt boyutlardan yakınma-kaçınma 17,92±5,13; gerçekçi olmayan ilişki beklentisi 26,48±6,44; zihin okuma 8,61±2,86‟dır. Cinsiyete göre ölçekten alınan toplam puan ve yakınma-kaçınma; yaş grupları açısından gerçekçi olmayan ilişki beklentisinde ve zihin okumada; ilgilendiği spor dalına göre zihin okuma alt boyutunda anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0,05). Sonuç: Takım sporu ile ilgilenen, anne-babası üniversite mezunu olan, ekonomik durumu iyi olan 10-11 yaş grubu erkek çocukları başta olmak üzere bilişsel çarpıtmaları, insan ilişkilerinde kısmen sergiledikleri görülmüştür

References

  • Eripek S (1998). İlköğretim Çağı Çocuklarının Bilişsel, Bedensel Ve Kişilik Özellikleri. Eğitim Bilimlerinde Yenilikler. Anadolu Üni. Yayınları, (1016).
  • Garry WL (1999). Peer Relationships And Social Competence During Early And Middle Childhood.Annu. Rev. Psychol,50:333–59.
  • Malamuth Neil M, Seymour Feshbach, and Yoram Jaffe (1977). "Sexual arousal and aggression: Recent experiments and theoretical issues. Journal of Social Issues, 33(2): 110-133.
  • Avanozoğlu Kızıltepe Z (2007). Öğretişim ve Eğitim Psikolojisine Çağdaş Bir Yaklaşım. İstanbul: Epsilon.
  • Luthans F (1989). a.g.e.; s 297, akt:, Pınar Tınaz, Organizasyonlarda Etkili Öğrenme stratejileri, 2000, s24,25.
  • Fair SE (1986). Cognitive content and distortion associated with mood-induced depressive and anxious states. Arizona State University, Arizona.
  • Freeman A & Dattilio FM (1992). Comprehensive casebook of cognitive therapy. New York: Plenum Press.
  • Alkan E (2008). Cinsel işlev bozuklukları ve kişilerarası tarz, öfke, kendilik algısı. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Di Guiseppe R ve Zee C (1986). A Rational Emotive Theory Of Marital Dysfunctional Marital Therapy. Journal of Rational Emotive Therapy.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özer Merdan This is me

Publication Date February 19, 2015
Published in Issue Year 2014

Cite

APA Merdan, Ö. (2015). Aktif Spor Yapan Çocukların (8-17 Yaş) Kişilerarası İlişkilerde Sergiledikleri Bilişsel Çarpıtmaların Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 2), 203-210. https://doi.org/10.14486/IJSCS192
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).