This study examined the social media usage levels and personality characteristics of PES
students who had social media accounts at Bartın University in the fall semester of the 2016-
2017 academic year. The study included 243 of the 1168 students who studied at the Bartın
University School of Physical Education and Sports; students were selected by random
sampling. The Social Media Attitude Scale 'Eysenck Personality Questionnaire-Validated and
Abbreviated Form (EKA-GGK),' were used as data collection tools. The Social Attitude Scale
consists of 23 items and 4 factors (sharing need, social competence, social isolation, and
relationship with teachers). The Eysenck Personality Questionnaire-Eye Abbreviated Form
consists of 24 items and 3 factors (extroversion, neuroticism, and psychoticism). As a result
of the research, almost all of the participants are using social media tools and social media
might try to become an important part of their lives. It can also be said that social media has a
role on the personality traits of the participants.
Bu çalışma, Bartın Üniversitesinde 2016-2017 eğitim öğretim yılı güz dönemi Bartın
Üniversitesindeki sosyal medya hesapları bulunan BESYO öğrencilerinin sosyal medya
kullanım düzeyleri ve kişilik özelliklerinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın
evrenini; 2016-2017 eğitim öğretim yılında Bartın Üniversitesi BESYO’ da öğrenim gören
1168 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise; tesadüfi örnekleme yöntemi
kullanılarak seçilen 243 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak ‘’Sosyal Medya
Tutum Ölçeği’’ ile ‘’Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu’nun
(EKA-GGK) Türkiye’de Geçerlik ve Güvenilirlik’’ çalışmaları kullanılmıştır. Sosyal Medya
Tutum Ölçeği, 23 madde ve 4 faktörden (paylaşım ihtiyacı, sosyal yetkinlik, sosyal izolasyon
ve öğretmenlerle ilişki) oluşmaktadır. Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış
Formu ise 24 madde ve kişiliği 3 faktörden (dışadönüklük, nörötisizm ve psikotisizm)
oluşmaktadır. Araştırmanın sonucuna göre ise, katılımcıların neredeyse tamamı sosyal medya
araçlarını kullanmaktadır ve sosyal medya hayatlarının önemli bir parçası haline gelmiş
denebilir. Ayrıca katılımcıların kişilik özellikleri üzerinde sosyal medyanın rolü olduğu
söylenebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 19, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume 4 (Special Issue 3) |