Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Relationship between Social Media Usage Habits and Personality Characteristics of Bartın University PES Students

Yıl 2016, Cilt 4 (Özel Sayı 3), 0 - 0, 19.12.2016

Öz

This study examined the social media usage levels and personality characteristics of PES
students who had social media accounts at Bartın University in the fall semester of the 2016-
2017 academic year. The study included 243 of the 1168 students who studied at the Bartın
University School of Physical Education and Sports; students were selected by random
sampling. The Social Media Attitude Scale 'Eysenck Personality Questionnaire-Validated and
Abbreviated Form (EKA-GGK),' were used as data collection tools. The Social Attitude Scale
consists of 23 items and 4 factors (sharing need, social competence, social isolation, and
relationship with teachers). The Eysenck Personality Questionnaire-Eye Abbreviated Form
consists of 24 items and 3 factors (extroversion, neuroticism, and psychoticism). As a result
of the research, almost all of the participants are using social media tools and social media
might try to become an important part of their lives. It can also be said that social media has a
role on the personality traits of the participants.

Kaynakça

  • Aslanyürek M, Gürdal S, Dursun S, Tunçel E Ayan M (2015). Sosyal Medya Gerçeği ve Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Medya Algısının Değerlendirilmesi, Electronic Journal of Vocational Colleges, Cilt:5 Sayı:6, sf.1-9
  • Ateş B (2016). Üniversite Öğrencilerinde Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Psikolojik İyi Oluş ve Sosyal Yetkinlik, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 15 Sayı: 59, sf.1203- 1214
  • Basım N, Çetin F, Tabak A (2009). Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kişilerarası Çatışma Çözme Yaklaşımlarıyla İlişkisi, Türk Psikoloji Dergisi, sf.20-34
  • Baughman Laurie L (2010). Friend Request or Foe? Confirming The Misuse of Internet and Social Networking Sites by Domestic Violence Perpetrators, Widener Law Journal, sf.933- 966
  • Bektaş S, Yazıcı H, Altun F (2013). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ve Kişisel Sağlık Davranışları ile Depresif Belirtileri Arasındaki İlişkiler, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:17 Sayı:1, sf.127-141
  • Dündar S (2009). Üniversite Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:24, Sayı:2, sf. 139-150
  • Donelan H (2016). Social Media for Professional Development and Networking Opportunities in Academia, Journal of Further and Higher Education, Sayı: 5 Cilt: 40 sf. 706- 729
  • Hacıefendioğlu Ş (2010). Sosyal Paylaşım Sitelerinde Üye Bağlılığı Üzerine Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:20 Sayı:2, sf.56-71
  • Jang K, Park N, Song H (2016). Social Comparison on Facebook: Its Antecedents and Psychological Outcomes, Computers in Human Behavior, sf. 147-154
  • Karancı N, Dirik G, Yorulmaz O (2007). Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Forumu’nun Türkiye ‘de Geçerlik Güvenirlik Çalışması, Türk Psikiyatri Dergisi, Cilt:18 Sayı:3
  • Korkmaz M (2006). Okul Yöneticilerinin Kişilik Özellikleri ile Liderlik Stilleri Arasındaki İlişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı: 46 sf.199-226
  • Ortar M, Argın F.S (2014). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının Kullanım Alışkanlıkları Bağlamında İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:3 Sayı:3
  • Süren S, Örücü E, İzci Ç (2016). Banka Çalışanlarında Tükenmişlik ve Beş Büyük Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki: Bir Alan Araştırması, Yönetim ve Ekonomi, Cilt:23 Sayı:1
  • Ünal T.A (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Ana Bilim Dalı Bilişim Bilim Dalı, İstanbul
  • Tunç E, Aliyev R (2015). Lisansüstü Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi, Gaziantep University Journal of Social Sciences, Cilt:14 Sayı:4 sf. 949-963
  • Viejo A, Sanchez D (2016). Enforcing Transparent Access to Private Content in Social Networks by Means of Automatic Sanitization, Expert Systems With Applications, sf. 148- 160
  • Vural B, Bat M (2010). Yeni Bir İletişimi Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Çalışma, Journal of Yaşar University, Cilt:20 Sayı:5, sf.3348-3382
  • Yelboğa A (2006). Kişilik Özellikleri ve İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, “İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt:8 Sayı:2

Bartın Üniversitesi BESYO Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ile Kişilik Özellikleri İlişkisinin Araştırılması

Yıl 2016, Cilt 4 (Özel Sayı 3), 0 - 0, 19.12.2016

Öz

Bu çalışma, Bartın Üniversitesinde 2016-2017 eğitim öğretim yılı güz dönemi Bartın
Üniversitesindeki sosyal medya hesapları bulunan BESYO öğrencilerinin sosyal medya
kullanım düzeyleri ve kişilik özelliklerinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın
evrenini; 2016-2017 eğitim öğretim yılında Bartın Üniversitesi BESYO’ da öğrenim gören
1168 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise; tesadüfi örnekleme yöntemi
kullanılarak seçilen 243 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak ‘’Sosyal Medya
Tutum Ölçeği’’ ile ‘’Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu’nun
(EKA-GGK) Türkiye’de Geçerlik ve Güvenilirlik’’ çalışmaları kullanılmıştır. Sosyal Medya
Tutum Ölçeği, 23 madde ve 4 faktörden (paylaşım ihtiyacı, sosyal yetkinlik, sosyal izolasyon
ve öğretmenlerle ilişki) oluşmaktadır. Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış
Formu ise 24 madde ve kişiliği 3 faktörden (dışadönüklük, nörötisizm ve psikotisizm)
oluşmaktadır. Araştırmanın sonucuna göre ise, katılımcıların neredeyse tamamı sosyal medya
araçlarını kullanmaktadır ve sosyal medya hayatlarının önemli bir parçası haline gelmiş
denebilir. Ayrıca katılımcıların kişilik özellikleri üzerinde sosyal medyanın rolü olduğu
söylenebilir. 

Kaynakça

  • Aslanyürek M, Gürdal S, Dursun S, Tunçel E Ayan M (2015). Sosyal Medya Gerçeği ve Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyal Medya Algısının Değerlendirilmesi, Electronic Journal of Vocational Colleges, Cilt:5 Sayı:6, sf.1-9
  • Ateş B (2016). Üniversite Öğrencilerinde Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Psikolojik İyi Oluş ve Sosyal Yetkinlik, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 15 Sayı: 59, sf.1203- 1214
  • Basım N, Çetin F, Tabak A (2009). Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kişilerarası Çatışma Çözme Yaklaşımlarıyla İlişkisi, Türk Psikoloji Dergisi, sf.20-34
  • Baughman Laurie L (2010). Friend Request or Foe? Confirming The Misuse of Internet and Social Networking Sites by Domestic Violence Perpetrators, Widener Law Journal, sf.933- 966
  • Bektaş S, Yazıcı H, Altun F (2013). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ve Kişisel Sağlık Davranışları ile Depresif Belirtileri Arasındaki İlişkiler, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:17 Sayı:1, sf.127-141
  • Dündar S (2009). Üniversite Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:24, Sayı:2, sf. 139-150
  • Donelan H (2016). Social Media for Professional Development and Networking Opportunities in Academia, Journal of Further and Higher Education, Sayı: 5 Cilt: 40 sf. 706- 729
  • Hacıefendioğlu Ş (2010). Sosyal Paylaşım Sitelerinde Üye Bağlılığı Üzerine Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:20 Sayı:2, sf.56-71
  • Jang K, Park N, Song H (2016). Social Comparison on Facebook: Its Antecedents and Psychological Outcomes, Computers in Human Behavior, sf. 147-154
  • Karancı N, Dirik G, Yorulmaz O (2007). Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Forumu’nun Türkiye ‘de Geçerlik Güvenirlik Çalışması, Türk Psikiyatri Dergisi, Cilt:18 Sayı:3
  • Korkmaz M (2006). Okul Yöneticilerinin Kişilik Özellikleri ile Liderlik Stilleri Arasındaki İlişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı: 46 sf.199-226
  • Ortar M, Argın F.S (2014). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının Kullanım Alışkanlıkları Bağlamında İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:3 Sayı:3
  • Süren S, Örücü E, İzci Ç (2016). Banka Çalışanlarında Tükenmişlik ve Beş Büyük Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki: Bir Alan Araştırması, Yönetim ve Ekonomi, Cilt:23 Sayı:1
  • Ünal T.A (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Ana Bilim Dalı Bilişim Bilim Dalı, İstanbul
  • Tunç E, Aliyev R (2015). Lisansüstü Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi, Gaziantep University Journal of Social Sciences, Cilt:14 Sayı:4 sf. 949-963
  • Viejo A, Sanchez D (2016). Enforcing Transparent Access to Private Content in Social Networks by Means of Automatic Sanitization, Expert Systems With Applications, sf. 148- 160
  • Vural B, Bat M (2010). Yeni Bir İletişimi Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Çalışma, Journal of Yaşar University, Cilt:20 Sayı:5, sf.3348-3382
  • Yelboğa A (2006). Kişilik Özellikleri ve İş Performansı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, “İş,Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt:8 Sayı:2
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sercan Kural

Mutlu Türkmen Bu kişi benim

Ahmet Naci Dilek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt 4 (Özel Sayı 3)

Kaynak Göster

APA Kural, S., Türkmen, M., & Dilek, A. N. (2016). Investigation of the Relationship between Social Media Usage Habits and Personality Characteristics of Bartın University PES Students. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 3).
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).