All the living beings on earth have accommodated to the nature to keep their lives, they have become integrated with it and they have tried to explore environment by wondering. Through the centenaries, nature, being subjected to studies of both the scientists and the artists, has been physically corrupted and ecologically damaged by the negative effects of the industrialization. The nature, subject of the artwork beforehand, has become integrated with the handiwork within the concept of "Land Art", coming up after the 1960s, and has started to be a part of these handiworks. The art has come out of the galleries or the pointed out idea has been reflected different from sculpture and painting art, instead of the objectivity, the thought has been placed to fore font. The art work has become visible in nature, travelable within, observable from the pictures or videos as it may not be lasting, out of focus and out of long lasting. This study is a type of scanning work based on the change of the concept of "Conceptual Art" after the 1960s handling the art work that the artists' way of use the nature in their works and nature's integration with the work physically.
Yeryüzündeki tüm canlılar yaşamlarını sürdürebilmek için doğaya uyum sağlamış onunla bütünleşmiş ve içinde yaşadığı bu ortamı merak ederek keşfetmeye çalışmışlardır. Yüzyıllardır gerek bilim adamlarının gerekse sanatçıların çalışmalarına konu olan doğa, endüstrileşme ve sanayileşme gibi faktörlerin olumsuz etkileri sebebiyle fiziksel olarak bozulmuş, ekolojik olarak zarar görmüştür. Önceleri sanat eserinin konusu konumunda olan doğa, 1960’lı yıllardan sonra ortaya çıkan “Arazi Sanatı” anlayışı içerisinde eser ile bütünleşmiş ve eserlerin bir parçası olmaya başlamıştır. Sanat, galerilerin dışına çıkmış veya dikkat çekilmek istenen fikir klasik resim ve heykel sanatı anlayışından farklı bir şekilde ifade edilmeye çalışılmış, anlatımda nesnellik yerine düşünce ön plana alınmıştır. Sanat eseri, doğada görülebilen, içinde gezilebilen ya da kalıcı olmaması sebebiyle sadece fotoğraflardan bakılıp veya videolardan izlenebilen, yansımanın arka plana itildiği, anlatılmak istenen fikre alışılagelmişin dışında çok çeşitli malzemeler kullanılarak dikkat çekilmek istenen, kalıcılıktan uzak bir anlayışa dönüşmüştür. Bu araştırma sanat eserinin 1960’lı yıllardan sonra gösterdiği değişimden yola çıkarak “Kavramsal Sanat” anlayışı doğrultusunda sanatçıların doğayı eserlerinde kullanma biçimlerini ve doğanın eserle fiziksel olarak bütünleşmesinin ele alındığı tarama yönteminde bir çalışmadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume 2 - Issue 1 |