The aim of this study was to examine perceptions of constraints on physical activity participation among people with autism. This qualitative study was conducted on 9 different family of people with autism who participating in physical activity program. The data were collected by using semi-structured interview form. The literature review was done with the purpose of preparing the interview questions and creating conceptual framework. A semi-structured form was developed that consists of 7 items and 7 themes. The data were collected by using face to face interview methods. The descriptive analyses were used to analyze the collected data. The analysis indicated that the most important constraints were the economical factors on physical activity participation. The most important reason for this occurring was the lack of such programs in the public schools or in institutions. In addition to, this services carried by only the private sector was the other important factor that affected this reason.
Analysis also revealed that central government policies of individuals with autism was insufficient for the participation in such programs in the state (government) contact and also does not meet their needs. As a result, economic difficulties of individuals with autism to participate in physical activity programs was considered the most important constraints. However, it can be concluded that state (government) policies were inadequate that in the social life of individuals with autism use their potential in educational activities that support participation in physical activity programs.
Bu araştırmanın amacı; otizmli bireylerin fiziksel aktivite programlarına katılımını engelleyen faktörlerin İncelenmesidir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmanın örneklem grubunu; Ankara Otizm ve Gençlik Spor Kulübü‟nde fiziksel aktivite programlarına katılan 9 otizmli birey ailesinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; nitel veri toplama araçlarından biri olan “yarı yapılandırılmış” görüşme formu kullanılmıştır. Kavramsal çerçeveyi oluşturmak ve görüşme sorularını nitelikli hazırlamak amacıyla kapsamlı bir alan yazın taraması yapılmış, 7 genel tema belirlenmiş ve veri toplama aracı olarak 7 maddelik bir görüşme formu hazırlanmıştır. Hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu çerçevesinde; katılımcılar ile görüşmeler yüz yüze ve birebir olarak yapılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre; ekonomik koşullar temasında; ekonomik nedenlerin fiziksel aktivite programlarına katılımı engelleyen önemli bir unsuru olduğu ve bu durumun oluşmasında en önemli nedenin de devlet okullarında ya da kurumlarında bu tip programların olmayışı ve sadece özel sektör tarafından hizmetlerin sunulması olarak görülmektedir. Bir başka bulgu ise; devlet (hükümet) temasında; merkezi yönetim politikalarının otizmli bireylerin bu tür programlara katılımı konusunda yetersiz olduğu ve ihtiyaçları karşılamadığıdır. Sonuç olarak; ekonomik güçlüklerin otizmli bireylerin fiziksel aktivite programlarına katılımında en önemli engelciyi faktör olduğu ve bununla birlikte otizmli bireylerin sosyal hayata dair potansiyellerini kullanabilmesi için eğitim faaliyetlerine destek olan fiziksel aktivite programlarına katılım noktasında devlet (hükümet) politikaların yetersiz olduğu söylenebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume 2 (Special Issue 1) |