Early childhood is known as a critical period for development and fundamental movement
skills. Growing and development of children have an effect on gaining fundamental
movement skills. Besides, the opportunities and movement education provided for the
students play an essential role on developing fundamental movement skills poisedly. In
preschool education, physical training is the leading activity given the least importance. From
the early years of childhood on, promoting basic skills of children such as walking, running,
jumping besides bending over, twisting, flinging something away have great importance
because it is closely connected to the other zones of development. Physical training
strengthens cognitive skills such as inquiring mind, problem solving skills and concept
acquisition. Besides, fine and gross motor development is consistent with emotional and
social life skills. In virtue of physical training, awareness level of children is heightened and a
basis for lifelong sport habits is provided. Consequently, children acquire much more than
movement skills thanks to physical training. In this study, the importance of physical training
and sports activities, the points to be paid attention to while practicing, basic activities in
physical training, and education models and methods used have been issued relevantly.
Erken çocukluk dönemi, gelişim ve temel hareket becerilerin kazanılmasında kritik bir dönem olarak bilinmektedir. Çocuklarda temel hareket becerilerinin kazanılmasında büyüme ve gelişmenin etkisi vardır. Bunun yanında temel hareket becerilerinin dengeli bir biçimde geliştirilmesinde, çocuklara verilen fırsatlar ve hareket eğitimi önemli bir rol oynamaktadır. Okul öncesi dönem eğitiminde, en az önem verilen etkinliklerin başında beden eğitimi gelmektedir. Oysa çocuklarda yürüme, koşma, sıçrama gibi temel hareketler yanında eğilmek, bükülmek, elle bir nesneyi fırlatmak gibi becerilerin erken yıllardan itibaren desteklenmesi diğer gelişim alanlarını da doğrudan etkilediği için büyük önem arz etmektedir. Beden eğitimi araştırıcı düşünme ve problem çözme becerileri gelişimi, kavram gelişimi gibi bilişsel becerileri desteklemektedir. Küçük ve büyük kas motor gelişimi, duygusal ve toplumsal yaşam becerilerinin gelişimini desteklemektedir. Beden eğitimi etkinlikleri ile çocuğun bedensel farkındalığı artırılmakta, yaşam boyu spor alışkanlığının alt yapısı hazırlanmaktadır. Sonuç olarak; beden eğitimi sayesinde çocuklar, hareket becerilerinden çok daha fazlasını elde etmektedirler. Bu çalışmada okul öncesi dönemde beden eğitimi ve spor etkinliklerinin önemi, uygulamada dikkat edilecek noktalar, beden eğitiminde kullanılan temel etkinlikler ve öğretim model ve yöntemlerine yer verilmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 3, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume 3 (Special Issue 1) |