BibTex RIS Kaynak Göster

PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS IN PRESCHOOL PERIOD

Yıl 2015, Cilt 3 (Özel Sayı 1), 479 - 488, 03.08.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS314

Öz

Early childhood is known as a critical period for development and fundamental movement
skills. Growing and development of children have an effect on gaining fundamental
movement skills. Besides, the opportunities and movement education provided for the
students play an essential role on developing fundamental movement skills poisedly. In
preschool education, physical training is the leading activity given the least importance. From
the early years of childhood on, promoting basic skills of children such as walking, running,
jumping besides bending over, twisting, flinging something away have great importance
because it is closely connected to the other zones of development. Physical training
strengthens cognitive skills such as inquiring mind, problem solving skills and concept
acquisition. Besides, fine and gross motor development is consistent with emotional and
social life skills. In virtue of physical training, awareness level of children is heightened and a
basis for lifelong sport habits is provided. Consequently, children acquire much more than
movement skills thanks to physical training. In this study, the importance of physical training
and sports activities, the points to be paid attention to while practicing, basic activities in
physical training, and education models and methods used have been issued relevantly.

Kaynakça

  • Altınkök M (2006). Temel motor hareketlerin geliştirilmesini içeren özel beden eğitimi program tasarısının 5-6 yaş çocukların temel motor hareketlerinin gelişimine etkisinin araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baltacı G (2008). Çocuk ve Spor, Sağlık Bakanlığı Yayın no:730. Ankara: Klasmat Matbaacılık.
  • Bayazıt, B, Meriç B, Adın M, Seyrek, E (2007). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda eğlenceli atletizm antrenman programının psikomotor özelliklere etkisi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, V(4): 173-176.
  • Çağlak S (2005). Okul öncesi dönemde hareket gelişimi ve eğitimi, Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 1 (Yay. Haz.: M. Sevinç), İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Çağlak Sarı S (2011). Okul öncesi çocuk ve hareket eğitimi (Ed.:M. Ormanlıoğlu Uluğ ve G. Karadeniz), Okul Öncesi Çocuk ve…, Ankara:Nobel Yayınları.
  • Çelik A, Şahin M (2013). Spor ve çocuk gelişimi, The Journal of Academic Social Science Studies JASSS-International Journal of Social Science, 6(1): 467-478.
  • Demirhan G (2012). Spor pedagojisi, Spor Bilimlerine Giriş (Ed.: H.Ertan), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no:2509.
  • Draper C E, Achmat M, Forbes J, Lambert E V (2012). Impact of a community-based programme for motor development on gross motor skills and cognitive function in preschool children from disadvantaged settings, Early Child Development and Care, 182(1): 137-152. [Erişim: http.//dx.doi.org/10.1080/03004430.2010.547250].
  • Duman G (2014) Hareket eğitimine giriş, Okul Öncesi Dönemde Beden Eğitimi (Ed.: Duman G), Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim-6, Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Etimesgut Kaymakamlığı (2014). Etimesgut’ta Beden Eğitimi ve Spor Kültürü’nün Geliştirilmesi Çalıştayı Sonuç Raporu, Ankara:Anı Grup Matbaacılık Yayın.
  • Güven N M (2005). Okul Öncesi ve İlköğretimde Beden Eğitimi (4.baskı), Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Heper E (2012). Sporla ilgili kavramlar ve sporun tarihsel gelişimi, Spor Bilimlerine Giriş (Ed.: Ertan H), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no:2509.
  • Kale R (2007). İlköğretimde Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karaman Ç, Son M, Bayazıt B, Dinçer Ö, Çolak E (2012). Spor yapan ve yapmayan 10-12 yaş grubu çocuklarda benlik saygısının incelenmesi, I.Rekreasyon Araştırmaları Kongresi: 431-438, 12-15 Nisan, Kemer/Antalya.
  • Kırımoğlu H, Filazoğlu Çokluk G, Yıldırım Y (2013). Evaluation of self-esteem of the children and adolescents in terms of participation in sports, Niğde üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7 (3), 248-259.
  • Kotan Ç, Yaman Ç (2009). İlköğretim okullarında okuyan sporcu öğrencilerin spor yapmalarında okul ve aile faktörünün etkisi (Sakarla ili örneği), Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 49-58.
  • MEB (2006). Temel Spor Eğitimi Öğretim Programı 9.Sınıf, Ankara: T.C.Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı, http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • Özer D S, Özer K, (2012). Çocuklarda motor gelişim (7.baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Saka T, Yıldız Y, Tekbaş Ö F, Aydın T (2008). Genç erkeklerde spor okulu eğitim programının bazı antropometrik ve fonksiyonel testler üzerine etkisi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1):1-8.
  • Senemoğlu N (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Soytürk M (2007). 9-11 yaş grubu çocukların temel hareket becerilerinin örüntüleşmesinde yaratıcı dramanın etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin S (2008). Çocuk ve spor, Beni Tanıyor Musun? Trabzon Valiliği Kültür Yayınları, Trabzon: Düzey Matbaacılık.
  • Şarvan Cengiz Ş, Pulur A (2008). 12 haftalık futbol eğitiminin 8-10 yaş grubu çocukların bedensel-kinestetik ve müzik zeka gelişimi üzerine etkisi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 165-173.
  • Şimşek S (1998). İlköğretim 8.sınıf beden eğitimi dersinin öğrencilerin psikomotor gelişimine katkısı konusunda beden eğitimi öğretmenleri ve öğrencilerinin görüşleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tozoğlu E, Bayraktar, G, Aka S T, Tatlısu B (2014). Studying the effects of sporting habits on the self-esteem of disabled individuals, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 233-241.
  • Tepeli K (2010b). Motor (hareket) gelişim, (Ed.:E.Deniz) Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (2.baskı), Ankara: Maya Akademi.
  • Tüfekçioğlu E (2008). Okul öncesi 4-6 yaş çocuklarında algısal motor gelişim programlarının denge ve çabukluk üzerine etkisi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2). Erişim: http://www.insanbilimleri.com

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR

Yıl 2015, Cilt 3 (Özel Sayı 1), 479 - 488, 03.08.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS314

Öz

Erken çocukluk dönemi, gelişim ve temel hareket becerilerin kazanılmasında kritik bir dönem olarak bilinmektedir. Çocuklarda temel hareket becerilerinin kazanılmasında büyüme ve gelişmenin etkisi vardır. Bunun yanında temel hareket becerilerinin dengeli bir biçimde geliştirilmesinde, çocuklara verilen fırsatlar ve hareket eğitimi önemli bir rol oynamaktadır. Okul öncesi dönem eğitiminde, en az önem verilen etkinliklerin başında beden eğitimi gelmektedir. Oysa çocuklarda yürüme, koşma, sıçrama gibi temel hareketler yanında eğilmek, bükülmek, elle bir nesneyi fırlatmak gibi becerilerin erken yıllardan itibaren desteklenmesi diğer gelişim alanlarını da doğrudan etkilediği için büyük önem arz etmektedir. Beden eğitimi araştırıcı düşünme ve problem çözme becerileri gelişimi, kavram gelişimi gibi bilişsel becerileri desteklemektedir. Küçük ve büyük kas motor gelişimi, duygusal ve toplumsal yaşam becerilerinin gelişimini desteklemektedir. Beden eğitimi etkinlikleri ile çocuğun bedensel farkındalığı artırılmakta, yaşam boyu spor alışkanlığının alt yapısı hazırlanmaktadır. Sonuç olarak; beden eğitimi sayesinde çocuklar, hareket becerilerinden çok daha fazlasını elde etmektedirler. Bu çalışmada okul öncesi dönemde beden eğitimi ve spor etkinliklerinin önemi, uygulamada dikkat edilecek noktalar, beden eğitiminde kullanılan temel etkinlikler ve öğretim model ve yöntemlerine yer verilmiştir

Kaynakça

  • Altınkök M (2006). Temel motor hareketlerin geliştirilmesini içeren özel beden eğitimi program tasarısının 5-6 yaş çocukların temel motor hareketlerinin gelişimine etkisinin araştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baltacı G (2008). Çocuk ve Spor, Sağlık Bakanlığı Yayın no:730. Ankara: Klasmat Matbaacılık.
  • Bayazıt, B, Meriç B, Adın M, Seyrek, E (2007). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda eğlenceli atletizm antrenman programının psikomotor özelliklere etkisi, Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, V(4): 173-176.
  • Çağlak S (2005). Okul öncesi dönemde hareket gelişimi ve eğitimi, Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 1 (Yay. Haz.: M. Sevinç), İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Çağlak Sarı S (2011). Okul öncesi çocuk ve hareket eğitimi (Ed.:M. Ormanlıoğlu Uluğ ve G. Karadeniz), Okul Öncesi Çocuk ve…, Ankara:Nobel Yayınları.
  • Çelik A, Şahin M (2013). Spor ve çocuk gelişimi, The Journal of Academic Social Science Studies JASSS-International Journal of Social Science, 6(1): 467-478.
  • Demirhan G (2012). Spor pedagojisi, Spor Bilimlerine Giriş (Ed.: H.Ertan), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no:2509.
  • Draper C E, Achmat M, Forbes J, Lambert E V (2012). Impact of a community-based programme for motor development on gross motor skills and cognitive function in preschool children from disadvantaged settings, Early Child Development and Care, 182(1): 137-152. [Erişim: http.//dx.doi.org/10.1080/03004430.2010.547250].
  • Duman G (2014) Hareket eğitimine giriş, Okul Öncesi Dönemde Beden Eğitimi (Ed.: Duman G), Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim-6, Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • Etimesgut Kaymakamlığı (2014). Etimesgut’ta Beden Eğitimi ve Spor Kültürü’nün Geliştirilmesi Çalıştayı Sonuç Raporu, Ankara:Anı Grup Matbaacılık Yayın.
  • Güven N M (2005). Okul Öncesi ve İlköğretimde Beden Eğitimi (4.baskı), Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Heper E (2012). Sporla ilgili kavramlar ve sporun tarihsel gelişimi, Spor Bilimlerine Giriş (Ed.: Ertan H), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları no:2509.
  • Kale R (2007). İlköğretimde Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Karaman Ç, Son M, Bayazıt B, Dinçer Ö, Çolak E (2012). Spor yapan ve yapmayan 10-12 yaş grubu çocuklarda benlik saygısının incelenmesi, I.Rekreasyon Araştırmaları Kongresi: 431-438, 12-15 Nisan, Kemer/Antalya.
  • Kırımoğlu H, Filazoğlu Çokluk G, Yıldırım Y (2013). Evaluation of self-esteem of the children and adolescents in terms of participation in sports, Niğde üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7 (3), 248-259.
  • Kotan Ç, Yaman Ç (2009). İlköğretim okullarında okuyan sporcu öğrencilerin spor yapmalarında okul ve aile faktörünün etkisi (Sakarla ili örneği), Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 49-58.
  • MEB (2006). Temel Spor Eğitimi Öğretim Programı 9.Sınıf, Ankara: T.C.Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı, http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • Özer D S, Özer K, (2012). Çocuklarda motor gelişim (7.baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Saka T, Yıldız Y, Tekbaş Ö F, Aydın T (2008). Genç erkeklerde spor okulu eğitim programının bazı antropometrik ve fonksiyonel testler üzerine etkisi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1):1-8.
  • Senemoğlu N (2009). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Soytürk M (2007). 9-11 yaş grubu çocukların temel hareket becerilerinin örüntüleşmesinde yaratıcı dramanın etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin S (2008). Çocuk ve spor, Beni Tanıyor Musun? Trabzon Valiliği Kültür Yayınları, Trabzon: Düzey Matbaacılık.
  • Şarvan Cengiz Ş, Pulur A (2008). 12 haftalık futbol eğitiminin 8-10 yaş grubu çocukların bedensel-kinestetik ve müzik zeka gelişimi üzerine etkisi, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 165-173.
  • Şimşek S (1998). İlköğretim 8.sınıf beden eğitimi dersinin öğrencilerin psikomotor gelişimine katkısı konusunda beden eğitimi öğretmenleri ve öğrencilerinin görüşleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tozoğlu E, Bayraktar, G, Aka S T, Tatlısu B (2014). Studying the effects of sporting habits on the self-esteem of disabled individuals, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 233-241.
  • Tepeli K (2010b). Motor (hareket) gelişim, (Ed.:E.Deniz) Erken Çocukluk Döneminde Gelişim (2.baskı), Ankara: Maya Akademi.
  • Tüfekçioğlu E (2008). Okul öncesi 4-6 yaş çocuklarında algısal motor gelişim programlarının denge ve çabukluk üzerine etkisi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2). Erişim: http://www.insanbilimleri.com
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Özyürek

İsa Özkan Bu kişi benim

Zuhal Begde Bu kişi benim

N. Ferah Yavuz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt 3 (Özel Sayı 1)

Kaynak Göster

APA Özyürek, A., Özkan, İ., Begde, Z., Yavuz, N. F. (2015). PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS IN PRESCHOOL PERIOD. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 3), 479-488. https://doi.org/10.14486/IJSCS314
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).