This research was conducted to analyse the approach of secondary school teachers to disciplinary problems. The controlled group of the research, which was made with the model of screening, was formed by 240 teachers. The data of the research were gained by personal data form, which was prepared by the researcher, and reasons of discipline questionnaire designed by Cerci (2009). Collected data was coded and analyzed by SPSS programme. Due to the results of the research; the approach to disciplinary problems of managers and teachers, who work in high schools, do not differentiate regarding their sex, whether they hold bachelors or postgraduate degree. The opinions of managers and teachers, who work in secondary schools, regarding disciplinary problems depending on whether they are managers or teachers, are similar for 21 out of 24 items and different for 3 items. The opinions of managers and teachers, who work in high schools, regarding disciplinary problems with the variable of what type of school they work, are similar for 20 out of 24 items and different for 4 items, with the variable of age their disciplinary opinions are similar for 22 out of 24 items and different for 2 items. The opinions of managers and teachers, who work in secondary schools, regarding disciplinary problems with the variable of experience, are similar for 21 out of 24 items and different for 3 items; with the variable of which school they graduated their disciplinary opinions are similar for 19 out of 24 items and different for 5 items.
Education Secondary Education Schools Discipline Disciplinary Problems Teachers who work in state school
Bu çalışma resmi liselerdeki öğretmenlerin disiplin sorunlarına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmanın örneklemini 240 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından düzenlenen kişisel bilgi formu ve Çerçi (2009) tarafından geliştirilen disiplin nedenleri anketi kullanılmıştır. Elde edilen bilgiler SPSS kodlanarak analizler yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; ortaöğretim kurumlarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin disiplin sorunlarına ilişkin görüşleri cinsiyete, lisans veya yüksek lisans mezunu olmaya göre farklılaşmamaktadır. Ortaöğretim kurumlarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin disiplin sorunlarına ilişkin görüşleri yönetici veya öğretmen olmalarına göre 24 maddeden 21’i için benzer, 3’ü için farklıdır. Ortaöğretim kurumlarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin çalıştıkları okul türü değişkenine göre disiplin sorunlarına ilişkin görüşleri 24 maddeden 20’si için benzer, 4’ü için farklıdır, yaş değişkenine göre disiplin sorunlarına ilişkin görüşleri 24 maddeden 22’si için benzer, 2’si için farklıdır. Ortaöğretim kurumlarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin kıdem değişkenine göre disiplin sorunlarına ilişkin görüşleri 24 maddeden 21’i için benzer, 3’ü için farklıdır, mezun oldukları okul türü değişkenine göre disiplin sorunlarına ilişkin görüşleri 24 maddeden 19’u için benzer, 5’i için farklıdır
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 4, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume 3 (Special Issue 1) |