Öz düzenleme, kişinin kendini tanıma, kendi yaşantısını, kendi süreçlerini kontrol altında tutabilme becerileri olarak tanımlanabilir. Bir bireyi kendisinden daha iyi kimsenin tanımasının ve geçirdiği süreçleri bir başkasının onun kadar iyi bilmesinin mümkün olmaması sebebiyle yaşantısında karşılaşacağı sorunların üstesinden gelmek, sorunlarla karşılaşmayı engellemek, yaşam verimini artırmak gibi durumlar için öz düzenleme becerileri anahtar bir rol üstlenmektedir. Günümüz eğitim sisteminde kendi öğrenmesinin ve yeteneklerinin bilincinde olan, bilgiyi yapılandıran, öğrenme sürecine aktif olarak katılan bireyler yetiştirmek önemlidir. Bu özelliklere sahip bireyler kendi öğrenme süreçlerini düzenleyebilen başarılı öğrenciler olmaktadırlar. Öz düzenleme becerisinin başarı ve akademik performansın en önemli etmenlerinden birisi olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle öğrencilerin öz-düzenleme seviyelerinin tespit edilmesi ve öz-düzenlemeli öğrenme ortamlarının oluşturulması önemlidir. Bu bağlamda, çalışmada Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu'nda öğrenim gören öğrencilerin öz düzenleme yeterliliklerini incelenmek amaçlanmıştır. Gazi Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Beden Eğitimi Anabilim Dalı üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 135 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, öğrencilerin kişisel bilgilerini belirlemek amacıyla hazırlanan, “Genel Bilgi Formu” ve öğrencilerin davranışsal öz düzenlemelerini ölçmek amacıyla Türkçeye uyarlaması ve geçerlik, güvenirlik çalışması Aydın, Keskin ve Yel (2013) tarafından yapılan "Öz Düzenleme Ölçeği" ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, öğrencilerin demografik bilgilerine ilişkin dağılımlar frekans ve yüzde değerleri olarak verilmiştir. Öz Düzenleme Ölçeği'ne ilişkin değerlendirme de Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis-H testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, kardeş sayısına göre Öz Düzenleme Ölçeği’nin öz-izleme ve öz- değerlendirme alt boyut puanların da, öğrenim sürecinde kaldığı yere göre ise öz-pekiştirme alt boyut puanında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Cinsiyet, yaş, yaşadığı yer, anne baba tutumuna göre ise Öz Düzenleme Ölçeği'ne ait alt boyutlar ve toplam puanda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir.
düzenleme, kişinin kendini tanıma, kendi yaşantısını, kendi süreçlerini kontrol altında tutabilme becerileri olarak tanımlanabilir. Bir bireyi kendisinden daha iyi kimsenin tanımasının ve geçirdiği süreçleri bir başkasının onun kadar iyi bilmesinin mümkün olmaması sebebiyle yaşantısında karşılaşacağı sorunların üstesinden gelmek, sorunlarla karşılaşmayı engellemek, yaşam verimini artırmak gibi durumlar için öz düzenleme becerileri anahtar bir rol üstlenmektedir. Günümüz eğitim sisteminde kendi öğrenmesinin ve yeteneklerinin bilincinde olan, bilgiyi yapılandıran, öğrenme sürecine aktif olarak katılan bireyler yetiştirmek önemlidir. Bu özelliklere sahip bireyler kendi öğrenme süreçlerini düzenleyebilen başarılı öğrenciler olmaktadırlar. Öz düzenleme becerisinin başarı ve akademik performansın en önemli etmenlerinden birisi olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle öğrencilerin özdüzenleme seviyelerinin tespit edilmesi ve öz-düzenlemeli öğrenme ortamlarının oluşturulması önemlidir. Bu bağlamda, çalışmada Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu'nda öğrenim gören öğrencilerin öz düzenleme yeterliliklerini incelenmek amaçlanmıştır. Gazi Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Beden Eğitimi Anabilim Dalı üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 135 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, öğrencilerin kişisel bilgilerini belirlemek amacıyla hazırlanan, “Genel Bilgi Formu” ve öğrencilerin davranışsal öz düzenlemelerini ölçmek amacıyla Türkçeye uyarlaması ve geçerlik, güvenirlik çalışması Aydın, Keskin ve Yel (2013) tarafından yapılan "Öz Düzenleme Ölçeği" ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, öğrencilerin demografik bilgilerine ilişkin dağılımlar frekans ve yüzde değerleri olarak verilmiştir. Öz Düzenleme Ölçeği'ne ilişkin değerlendirme de Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis-H testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, kardeş sayısına göre Öz Düzenleme Ölçeği’nin özizleme ve öz- değerlendirme alt boyut puanların da, öğrenim sürecinde kaldığı yere göre ise öz-pekiştirme alt boyut puanında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Cinsiyet, yaş, yaşadığı yer, anne baba tutumuna göre ise Öz Düzenleme Ölçeği'ne ait alt boyutlar ve toplam puanda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume 3 (Special Issue 2) |