Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation Of The Promotion Mix Elements Used By SMES In Marketing Communication Studies: An Application In Duzce Province

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 24, 31.07.2022
https://doi.org/10.55065/intraders.1069085

Abstract

The way for SMEs, which are extremely important for national economies, to effectively deliver the goods and services they produce to their target audiences depends on their effective execution of marketing communication activities. The choice of promotion mix elements, which is one of the most important elements of marketing communication studies, also closely affects the success of the work of SMEs. In this direction, the promotional mix elements used by 254 SMEs operating in Düzce province in their marketing communication studies were examined. The data were obtained by the survey method. The levels of using traditional and digital promotion mix elements of SMEs were analyzed. As a result of the research, it was concluded that SMEs mostly benefit from advertisements as a marketing communication tool, they do not have any marketing communication unit, the primary purpose of advertising activities is to promote their businesses, and they mostly prefer social media as an advertising medium.

References

  • Aktaş, H. (2010). İnternet reklam türlerinde uygulayıcılardan kaynaklanan sorunlar ve bir sınıflandırma önerisi. Selçuk İletişim, 6(3), 147-166.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2016). Pazarlamaya giriş. İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
  • Aydın, İ. (2020). Geleneksel ve yeni mecralar. Üzümlü, A.M. (Ed.). Tüm yönleriyle bütünleşik pazarlama iletişimi içinde. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Becan, C. (2011). Değişen iletişim ortamında kurumsal blogların çağdaş halkla ilişkiler alanındaki yeri: kavramsal bir çerçeve, ABMYO Dergisi, 21, 47-59.
  • Bozkurt, Ö. ve Dal, E. (2017). Antalya’da organize sanayi bölgesinde faaliyet gösteren KOBİ’lerin pazarlama sorunları üzerine bir araştırma, Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), 1-16. Çark, Ö. (2021). Dijital üretim yönetimi. Özbey S. (Ed.). Dijital işletme yönetimi ve yapay zekâ içinde. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Erdem, M. N. (2014). Tüketime dayalı bilinç endüstrisi ve reklam bağlamında bir dijital reklam okuryazarlığı eğitim modeli önerisi (Doktora Tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eren, D. ve Cop, R. (2021). Bütünleşik pazarlama iletişimi. Cop, R., Topuz, Y. V. ve Çifci, S. (Ed.). Dijital çağda bütünleşik pazarlama iletişimi içinde Ankara: Kitabevi.
  • Erol, G. (2006). Reklam ve medya planlaması. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gedik, Y.(2020). E-Posta pazarlama: Teorik bir bakış. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 3(2), 476-490.
  • Güllülü, U. ve Dağcı, B.H. (2017). Açık hava reklamlarına yönelik tutumu oluşturan inanç faktörlerinin satın alma niyeti üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 331-346.
  • Gümüş, N. ve Kütahyalı, D. (2017). KOBİ’lerin pazarlama çalışmalarında sosyal medya kullanma ve kullanmama nedenlerinin belirlenmesi: Kastamonu ilinde bir araştırma Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(4), 891-910.
  • Gümüş, N., Zengi̇n, H. ve Geçti̇, F. (2013). Sosyal medya aracı olarak Facebook uygulamalarının marka denkliği üzerindeki etkisi: bir GSM operatörünün Facebook sayfası üzerinde araştırma. Sakarya İktisat Dergisi, 2(2), 87-117.
  • İnce, M. ve Gürbüz, A. (2019). KOBİ’lerde tutundurma faaliyetlerinin önemi ve işletme performansına etkisi. Journal of Social Sciences and Humanities, 3(1), 58-72.
  • Karaçor, S. (2009). Halkla ilişkilerde iletişim aracı olarak bloglar, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 87-99.
  • Kaşifoğlu, G. (2017). Dijitalleşmenin açık hava reklamlarında interaktiviteyi sağlamadaki rolü (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Koç, E. (2015). Hizmet pazarlaması ve yönetimi. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin tanımı, nitelikleri ve sınıflandırılması hakkında yönetmelik, (2005, 18 Kasım). Resmi Gazete (Sayı: 25997). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/3.5.20059617.pdf
  • Marangoz, M ve İnak, Ö. T. (2019). Kobi’lerin dış pazarlara açılmasında internetin önemi ve karşılaştıkları sorunların değerlendirilmesi, İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(8), 1-20.
  • Mecek, G. (2020). Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin (KOBİ) uluslararası tanımlama ölçütleri ve kavramlaştırılması, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6(1), 29-55.
  • Özdemir, Z. (2007). Televizyon reklam filmlerinin tüketici davranışlarına etkisi (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Sinema Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Özkanal, B. (2017). KOBİ’lerde kurumsal iletişim uygulamaları: Eskişehir’deki KOBİ’lere yönelik bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 52, 109-129.
  • Petrecca, L. (2006). Product placement–you can’t escape it, USA Today. Erişim linki: http://www.usatoday.com/money/advertising/2006-10-10-ad-nauseum-usat_x.htm, Erişim tarihi: 30.01.2022.
  • Ries, A. ve Trout, J. (2013) Konumlandırma, (Çev: E. Kızıldağ). İstanbul: Mediacat yayıncılık.
  • Şahin, B.D. ve Özüdoğru, H. (2019). KOBİ’ler de üretim ve pazarlama sorunları: OSTİM örneği, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(1), 320 – 333.
  • Torlak, Ö. ve Uçkun, N. (2005). Eskişehir’deki KOBİ’lerin pazarlama ve finansman sorunları ara kesiti, Sosyal Bilimler Dergisi 2005/1, 199-215.
  • Torun, E., Çelik, A. ve Bobat , A. (2012). Pazarlamada fuarların rolü ve önemi (Yalova süs bitkileri ihtisas fuarı örneği), KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 15(2), 11-21.
  • TÜİK., (2019). Yazılı medya istatistikleri. Erişim linki: https://www.kisa.link/PJj0, Erişim tarihi: 30.01.2022
  • Uğur, E. (2018). İç mekan (indoor) ve dış mekan (outdoor) reklam ürünleri üretiminde kullanılan teknolojilerin ve malzemelerin tanımlanması (optimizasyonu), Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(70), 128-151.
  • Ünüsan, Ç. ve Sezgin, M. (2005). Turizmde strateji eksenli pazarlama iletişimi. Konya: Nüve Kültür Merkezi Yayınları. We are social, (2021). Digital 2021. Erişim linki: https://wearesocial.com/uk/ Erişim tarihi: 30.01.2022
  • Yazıcı, F. (2018). Radyo programlarında reklam kullanımı: program yapımcısı perspektifinden radyo reklamlarının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59), 1251-1261.
  • Yüksel, D ve Tolun, M. (2019). Dijital pazarlama stratejisi olarak arama motoru optimizasyonu (seo), International Journal of 3d Printing Technologies And Digital Industry 3(3), 236-243.

KOBİ’lerin Pazarlama İletişimi Çalışmalarında Yararlandıkları Tutundurma Karması Elemanlarının İncelenmesi: Düzce İlinde Bir Uygulama

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 24, 31.07.2022
https://doi.org/10.55065/intraders.1069085

Abstract

Ülke ekonomileri için son derece önemli olan KOBİ’lerin ürettikleri mal ve hizmetleri hedef kitlelerine etkin bir biçimde ulaştırabilmelerinin yolu pazarlama iletişimi çalışmalarını etkin yürütmelerine bağlıdır. Pazarlama iletişimi çalışmaların da kullanılan tutundurma karması elemanlarının seçimi ise yine KOBİ’lerin çalışmalarının başarısını yakından etkilemektedir. Bu doğrultuda Düzce ilinde faaliyet gösteren 254 KOBİ’nin pazarlama iletişim çalışmalarında yararlandıkları tutundurma karması elemanları incelemeye alınmıştır. Veriler anket yöntemiyle elde edilmiştir. KOBİ’lerin geleneksel ve dijital tutundurma karması elemanlarını kullanma düzeyleri analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda KOBİ’lerin pazarlama iletişim aracı olarak en fazla reklamlardan yararlandıkları, bünyelerinde herhangi bir pazarlama iletişimi birimin bulunmadığı, reklam çalışmalarının öncelikli amacının işletmelerinin tanıtımını yapmak olduğu ve reklam mecrası olarak en fazla sosyal medyayı tercih ettikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.

References

  • Aktaş, H. (2010). İnternet reklam türlerinde uygulayıcılardan kaynaklanan sorunlar ve bir sınıflandırma önerisi. Selçuk İletişim, 6(3), 147-166.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş. ve Torlak, Ö. (2016). Pazarlamaya giriş. İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
  • Aydın, İ. (2020). Geleneksel ve yeni mecralar. Üzümlü, A.M. (Ed.). Tüm yönleriyle bütünleşik pazarlama iletişimi içinde. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Becan, C. (2011). Değişen iletişim ortamında kurumsal blogların çağdaş halkla ilişkiler alanındaki yeri: kavramsal bir çerçeve, ABMYO Dergisi, 21, 47-59.
  • Bozkurt, Ö. ve Dal, E. (2017). Antalya’da organize sanayi bölgesinde faaliyet gösteren KOBİ’lerin pazarlama sorunları üzerine bir araştırma, Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), 1-16. Çark, Ö. (2021). Dijital üretim yönetimi. Özbey S. (Ed.). Dijital işletme yönetimi ve yapay zekâ içinde. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Erdem, M. N. (2014). Tüketime dayalı bilinç endüstrisi ve reklam bağlamında bir dijital reklam okuryazarlığı eğitim modeli önerisi (Doktora Tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eren, D. ve Cop, R. (2021). Bütünleşik pazarlama iletişimi. Cop, R., Topuz, Y. V. ve Çifci, S. (Ed.). Dijital çağda bütünleşik pazarlama iletişimi içinde Ankara: Kitabevi.
  • Erol, G. (2006). Reklam ve medya planlaması. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gedik, Y.(2020). E-Posta pazarlama: Teorik bir bakış. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 3(2), 476-490.
  • Güllülü, U. ve Dağcı, B.H. (2017). Açık hava reklamlarına yönelik tutumu oluşturan inanç faktörlerinin satın alma niyeti üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 331-346.
  • Gümüş, N. ve Kütahyalı, D. (2017). KOBİ’lerin pazarlama çalışmalarında sosyal medya kullanma ve kullanmama nedenlerinin belirlenmesi: Kastamonu ilinde bir araştırma Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(4), 891-910.
  • Gümüş, N., Zengi̇n, H. ve Geçti̇, F. (2013). Sosyal medya aracı olarak Facebook uygulamalarının marka denkliği üzerindeki etkisi: bir GSM operatörünün Facebook sayfası üzerinde araştırma. Sakarya İktisat Dergisi, 2(2), 87-117.
  • İnce, M. ve Gürbüz, A. (2019). KOBİ’lerde tutundurma faaliyetlerinin önemi ve işletme performansına etkisi. Journal of Social Sciences and Humanities, 3(1), 58-72.
  • Karaçor, S. (2009). Halkla ilişkilerde iletişim aracı olarak bloglar, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 87-99.
  • Kaşifoğlu, G. (2017). Dijitalleşmenin açık hava reklamlarında interaktiviteyi sağlamadaki rolü (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Koç, E. (2015). Hizmet pazarlaması ve yönetimi. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin tanımı, nitelikleri ve sınıflandırılması hakkında yönetmelik, (2005, 18 Kasım). Resmi Gazete (Sayı: 25997). Erişim adresi: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/3.5.20059617.pdf
  • Marangoz, M ve İnak, Ö. T. (2019). Kobi’lerin dış pazarlara açılmasında internetin önemi ve karşılaştıkları sorunların değerlendirilmesi, İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(8), 1-20.
  • Mecek, G. (2020). Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin (KOBİ) uluslararası tanımlama ölçütleri ve kavramlaştırılması, Ekonomi İşletme Siyaset ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 6(1), 29-55.
  • Özdemir, Z. (2007). Televizyon reklam filmlerinin tüketici davranışlarına etkisi (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Sinema Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Özkanal, B. (2017). KOBİ’lerde kurumsal iletişim uygulamaları: Eskişehir’deki KOBİ’lere yönelik bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 52, 109-129.
  • Petrecca, L. (2006). Product placement–you can’t escape it, USA Today. Erişim linki: http://www.usatoday.com/money/advertising/2006-10-10-ad-nauseum-usat_x.htm, Erişim tarihi: 30.01.2022.
  • Ries, A. ve Trout, J. (2013) Konumlandırma, (Çev: E. Kızıldağ). İstanbul: Mediacat yayıncılık.
  • Şahin, B.D. ve Özüdoğru, H. (2019). KOBİ’ler de üretim ve pazarlama sorunları: OSTİM örneği, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(1), 320 – 333.
  • Torlak, Ö. ve Uçkun, N. (2005). Eskişehir’deki KOBİ’lerin pazarlama ve finansman sorunları ara kesiti, Sosyal Bilimler Dergisi 2005/1, 199-215.
  • Torun, E., Çelik, A. ve Bobat , A. (2012). Pazarlamada fuarların rolü ve önemi (Yalova süs bitkileri ihtisas fuarı örneği), KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 15(2), 11-21.
  • TÜİK., (2019). Yazılı medya istatistikleri. Erişim linki: https://www.kisa.link/PJj0, Erişim tarihi: 30.01.2022
  • Uğur, E. (2018). İç mekan (indoor) ve dış mekan (outdoor) reklam ürünleri üretiminde kullanılan teknolojilerin ve malzemelerin tanımlanması (optimizasyonu), Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(70), 128-151.
  • Ünüsan, Ç. ve Sezgin, M. (2005). Turizmde strateji eksenli pazarlama iletişimi. Konya: Nüve Kültür Merkezi Yayınları. We are social, (2021). Digital 2021. Erişim linki: https://wearesocial.com/uk/ Erişim tarihi: 30.01.2022
  • Yazıcı, F. (2018). Radyo programlarında reklam kullanımı: program yapımcısı perspektifinden radyo reklamlarının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(59), 1251-1261.
  • Yüksel, D ve Tolun, M. (2019). Dijital pazarlama stratejisi olarak arama motoru optimizasyonu (seo), International Journal of 3d Printing Technologies And Digital Industry 3(3), 236-243.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Niyazi Gümüş 0000-0001-8737-3114

Yusuf Öcel 0000-0002-4555-7035

Early Pub Date July 29, 2022
Publication Date July 31, 2022
Submission Date February 6, 2022
Acceptance Date April 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Gümüş, N., & Öcel, Y. (2022). KOBİ’lerin Pazarlama İletişimi Çalışmalarında Yararlandıkları Tutundurma Karması Elemanlarının İncelenmesi: Düzce İlinde Bir Uygulama. InTraders International Trade Academic Journal, 5(1), 1-24. https://doi.org/10.55065/intraders.1069085