Abstract
Spor, bireyin dinamik sosyal çevrelere katılımını sağlayan sosyal bir etkinlik olmasından dolayı, kişinin sosyalleşmesinde önemli bir role sahiptir. Bu araştırma, seçmeli beden eğitimi ve spor dersi alan üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ile sosyal bütünleşmesi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi'nin farklı bölümlerinde eğitimine devam eden ve seçmeli ders olarak beden eğitimi ve spor derslerinden herhangi birini tercih eden 101 gönüllü öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ilk bölümünde, katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. İkinci bölümde Arıcak (1999) tarafından geliştirilen “Benlik Saygısı Ölçeği” ve üçüncü bölümde Yılmaz, Karlı ve Yetim (2006) tarafından geliştirilen Sporda Sosyal Bütünleşme Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS (Statistical Package Program for Social Science) 16.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde; Benlik saygısı ölçeği alt boyutları ile Sporda sosyal bütünleşme ölçeği alt boyutları arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca spor branşı ile 2 yıldan daha uzun süredir ilgilenen katılımcıların sporun kişisel gelişim, sosyalleşme, fiziksel fayda, ahlaki gelişim ve genel olarak sosyal bütünleşme sağladığına ilişkin algı puanları, spor branşı ile 1 yıldan az süredir ilgilenen katılımcıların puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür.