Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Dersi Alan Öğrencilerde Benlik Saygısı ile Sosyal Bütünleşme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 3, 20 - 32, 31.12.2021

Öz

Spor, bireyin dinamik sosyal çevrelere katılımını sağlayan sosyal bir etkinlik olmasından dolayı, kişinin sosyalleşmesinde önemli bir role sahiptir. Bu araştırma, seçmeli beden eğitimi ve spor dersi alan üniversite öğrencilerinin benlik saygısı ile sosyal bütünleşmesi arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi'nin farklı bölümlerinde eğitimine devam eden ve seçmeli ders olarak beden eğitimi ve spor derslerinden herhangi birini tercih eden 101 gönüllü öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ilk bölümünde, katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. İkinci bölümde Arıcak (1999) tarafından geliştirilen “Benlik Saygısı Ölçeği” ve üçüncü bölümde Yılmaz, Karlı ve Yetim (2006) tarafından geliştirilen Sporda Sosyal Bütünleşme Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS (Statistical Package Program for Social Science) 16.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde; Benlik saygısı ölçeği alt boyutları ile Sporda sosyal bütünleşme ölçeği alt boyutları arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca spor branşı ile 2 yıldan daha uzun süredir ilgilenen katılımcıların sporun kişisel gelişim, sosyalleşme, fiziksel fayda, ahlaki gelişim ve genel olarak sosyal bütünleşme sağladığına ilişkin algı puanları, spor branşı ile 1 yıldan az süredir ilgilenen katılımcıların puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Başak, B.E. (2012). Düşük gelirli ailelerden gelen üniversite öğrencilerinin öz duyarlık, sosyal bağlılık ve iyimserlik ile psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasındaki ilişkiler, Yayınlanmamış Doktora Tezi,Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
  • Başer, M. , Bayat, M. , Taşcı, S. (1998). “Öğrencilerin Benlik Saygılarının Belirlenmesi” Hemşirelik- Ebelik Eğitim ve Uygulamalarında Kalite Sempozyumu Kitabı, 145- 151.
  • Berger BG, Owen DR. (1983). Mood alteration with swimming-summers really do “feel better”. Psychosom Med; 45:425-433.
  • Coleman J, Hendry L (1990). The nature of adolescence (Second Edition). London: Routledge.
  • Doğan O, Doğan S, Çorapçıoğlu A ve Çelik G. Aktif ve sosyal etkinliklere katılmanın benlik imgesi ve benlik saygısına etkisi, Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 1994, 2(1);33-38.
  • Ekeland E, Heian F, Hagen KB. (2005). Can exercise improve self esteem in children and young people A systematic review of randomised controlled trials. Br J Sports Med 39:792- 798.
  • Eser, M.M. (2011). Futbolun Sosyal Bütünleşmedeki Rolü (Diyarbakır İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ
  • Kelinske, B. , Mayer, B.W. & Chen, K.L. (2001). “Perceived benefits from participation in sports: A gender study”, Women in Management Review, 16(2), pp. 75-84.
  • Kızıltaş, M. (2012). Engelilerle 360 Derece İletişim. Ankara: Elma Yayın Evi.
  • Lee, R. M. & Robbins, S. B. (1995). “Measuring belongingness: The social connectedness and social assurance scales”, Journal of Counseling Psychology, 42:2, 232 – 241.
  • Lee, R. M. ve Robbins, S. B. (2000). Understanding social connectedness in college women and men. Journal of Counseling and Development, 78, 484-491. http://search.proquest.com/docview/219023698?accountid=7181 adresinden erişildi.
  • Karakaya, I. , Coşkun, A., Ağaoğlu, B. (2005). Yüzücülerin depresyon, benlik saygısı ve kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi Görüşleri” Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Dergisi. III(2).p.77-84.
  • Özdinç Ö. , (2005 ). “Çukurova Üniversitesi Öğrencilerinin Sporun ve Spora Katılımın Sosyalleşmeyle ilişkisi üzerine Görüşleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, III (2) 77-84.
  • Karacan Doğan, P. , Yetim, A.A. (2011). Halk Oyunlarının Sosyal Bütünleşmeye Etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Temmuz, XVI(3), 27-48
  • Kurtyılmaz, Y., Can, G., Ceyhan, A, A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İlişkisel Saldırganlık ile Benlik Saygısı, Sosyal Bağlılık ve Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. Türk psikolojik danışma ve rehberlik dergisi, ISSN: 1302-1370Cilt/Volume 7, Sayı/Number 47, Ocak/January 2017; Sayfa/Pages 33-52
  • Ramazanoğlu, F., Karahüseyinoğlu, M.F., Demirel, E.T., Ramazanoğlu, M.O. ve Altungül, O.(2005). Sporun Toplumsal Boyutlarının Değerlendirilmesi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Sporda Psiko-sosyal Alanlar
Yazarlar

Merve Ceylan 0000-0001-7814-7967

Hatice Dilhun Sukan Bu kişi benim 0000-0002-9623-4690

Yasemin Funda Akyüz Bu kişi benim 0000-0003-1660-6616

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ceylan, M., Sukan, H. D., & Akyüz, Y. F. (2021). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Alan Öğrencilerde Benlik Saygısı ile Sosyal Bütünleşme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(3), 20-32.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------