The aim of this research is to investigate teachers’ attitudes towards democracy according to some personal variables. The research has been conducted among 234 teachers in high schools in Diyarbakır in the 2010 – 2011 educational year. The Attitude Scale toward Democracy and a personal collection form were used as a data collection tool. In the obtained results, it has been found out that female teachers and teachers who have longer service have more positive attitudes towards democracy than others.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin demokrasiye yönelik tutumlarını cinsiyetlerine, kıdem yılına, mezun
oldukları bölüme ve eğitim durumlarına göre incelemektir. Çalışmanın örneklemini, 2010-2011 öğretim
yılında Diyarbakır merkezdeki genel liselerde görev yapan 234 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama aracı
olarak Demokrasiye Yönelik Tutum Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen bulgular bir bütün
olarak değerlendirildiğinde, öğretmenlerin genel olarak demokratik tutumlarının yüksek olduğunu söylemek
mümkündür. Ayrıca bayan öğretmenlerin ve mesleki kıdemi yüksek olan öğretmenlerin demokrasiye yönelik
daha olumlu tutuma sahip oldukları görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.