Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri

Year 2022, , 1033 - 1050, 15.09.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1132191

Abstract

Bu araştırmanın amacı, lise son sınıf öğrencilerinin üniversiteye giriş sınavı günü yaşadıkları korkuları ve anne-babalarının çocuklarını rahatlatmak söyledikleri sözlerin neler olduğunu keşfetmektir. Malatya ilinde farklı liselerde okuyan 62 son sınıf öğrencisinden elde edilen nitel verilerin içerik analizi sonucunda, öğrencilerin sınav gününe dair en büyük korkularının: “yüksek kaygı ve fizyolojik ihtiyaçlar”, “sınava geç kalma ya da girememe”, “sevdiklerinin başına kötü bir şey gelmesi” ve “sınavın kötü geçmesi” olduğu görülmüştür. Anne-babaların, sınav günü çocuklarını rahatlatmak için: “sana inanıyorum, yapabilirsin”, “rahat ol, stres yapma”, “dünyanın sonu değil, olmadı bir daha denersin”, “elinden gelenin en iyisini yapmaya çalış” şeklinde sözler kullandıkları görülmüştür. Anne-babaların kullandıkları bu sözlerin, öğrencilerin büyük bir kısmını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında anne-babalara, okul psikolojik danışmanlarına ve diğer uygulamacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Supporting Institution

Yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Alam, M. M. (2013). A study of test anxiety, self-esteem and academic performance among adolescents. IUP Journal of Organizational Behavior, 12(4), 33-43.
  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısını etkileyen faktörlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Arndt, C. B., Guly, U. M. V., & Mc Manus, I. C. (1986). Preclinical anxiety: The stress associated with a viva voce examination. Medical Education, 20(4), 274-280. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1986.tb01366.x
  • Başol, G., & Zabun, E. (2014). Seviye belirleme sınavında başarının yordayıcılarının incelenmesi: Dershaneye gitme, mükemmeliyetçilik, ana-baba tutumu ve sınav kaygısı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 63-87. DOI: 10.12738/estp.2014.1.1980
  • Bazeley, P., & Jackson, K. (2013). Qualitative data analysis with NVivo. London: Sage.
  • Birmingham, P., & Wilkinson, D. (2003). Using research instruments: A guide for researchers. London: Routledge.
  • Bronfenbrenner, U. (2004). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. USA: SAGE Publications, Inc.
  • Cassady, J. C. (2004). The influence of cognitive test anxiety across the learning–testing cycle. Learning and Instruction, 14(6), 569-592. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.09.002
  • Cüceloğlu, D. (1993). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Dökmen, Ü. (2002). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Duchesne, S., & Ratelle, C. (2010). Parental behaviors and adolescents’ achievement goals at the beginning of middle school: emotional problems as potential mediators. Journal of Educational Psychology, 102 (2), p. 497–507. https://doi.org/10.1037/a0019320
  • Duman, G. K. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eker, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin yaşadığı sınav kaygısının nedenleri ve anne - baba tutumlarının sınav kaygısına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Nişantaşı Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekici, G. (2005). Lise öğrencilerinin öğrenci seçme sınavına (ÖSS) yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 82-90.
  • Eser, M., & Burdur, Z. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sınav kaygısı ile ilgili bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 40-52. https://doi.org/10.20875/makusobed.307491
  • Erkan, Z. (2002). Sosyal kaygı düzeyi yüksek ve düşük ergenlerin ana baba tutumlarına ilişkin nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 120-133.
  • Gökçedağ S. (2001) Lise öğrencilerinin okul başarısı ve kaygı düzeyi üzerinde anne baba tutumlarının etkilerinin belirlenip karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hashmat, S., Hashmat, M., Amanullah, F., & Aziz, S. (2008). Factors causing exam anxiety in medical students. Journal-Pakistan Medical Association, 58(4), 167-170.
  • MEB. (2010). Seviye belirleme sınavının değerlendirilmesi. Ankara.
  • ÖSYM. (2021). 2021-YKS Sınav Sonuçlarına İlişkin Sayısal Bilgiler. https://www.osym.gov.tr/TR,21233/2021-yks-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden alınmıştır.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kutlu, O., & Bozkurt, M. C. (2003). Okulda ve sınavlarda adım adım başarı. Konya: Çizgi Kitabevi
  • McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, 21(1), 89-101. https://doi.org/10.1080/01443410020019867
  • Mellman, T. A. (2008). Sleep and anxiety disorders. Sleep Medicine Clinics, 3(2), 261-268. https://doi.org/10.1016/j.jsmc.2008.01.010
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskı). M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Edt.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pazarlı, S. (2009). Öğrenme stilleri ile sınav kaygısı arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Peleg-Popko, O., Klingman, A., & Nahhas, I. A. H. (2003). Cross-cultural and familial differences between Arab and Jewish adolescents in test anxiety. International Journal of Intercultural Relations, 27(5), 525-541. https://doi.org/10.1016/S0147-1767(03)00052-X
  • Rana, R., & Mahmood, N. (2010). The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research, 32(2), 63-74. https://ssrn.com/abstract=2362291
  • Semerci, Ç. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. İçinde E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (ss.1-15). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Spielberger, C. D., & Vagg, P. R. (1995). Test anxiety: A transactional process model. In C. D. Spielberger & P. R. Vagg (Eds.), Test anxiety: Theory, assessment, and treatment (ss. 3-14). London: Taylor & Francis.
  • Tugan, S. E. (2016). Lise öğrencilerinde sınav kaygısı ve akademik başarı ilişkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 98-106.
  • von der Embse, N., Jester, D., Roy, D., & Post, J. (2018). Test anxiety effects, predictors, and correlates: A 30-year meta-analytic review. Journal of Affective Disorders, 227, 483-493. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.11.048
  • Wolfradt, U., Hempel, S., & Miles, J. N. (2003). Perceived parenting styles, depersonalisation, anxiety and coping behaviour in adolescents. Personality and Individual Differences, 34(3), 521-532. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00092-2
  • Yetkin, S., & Aydın, H. (2014). Bir semptom ve bir hastalık olarak uykusuzluk. Journal of Turkish Sleep Medicine, 1, 1-8.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 167–176.
  • Yıldırım, İ., & Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 224-234.
  • Yıldırım, İ., Genctanırım, D., Yalçın, I., & Baydan, Y. (2008). Academic achievement, perfectionism and social support as predictors of test anxiety. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 287-296.
Year 2022, , 1033 - 1050, 15.09.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1132191

Abstract

Project Number

yok

References

  • Alam, M. M. (2013). A study of test anxiety, self-esteem and academic performance among adolescents. IUP Journal of Organizational Behavior, 12(4), 33-43.
  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısını etkileyen faktörlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Arndt, C. B., Guly, U. M. V., & Mc Manus, I. C. (1986). Preclinical anxiety: The stress associated with a viva voce examination. Medical Education, 20(4), 274-280. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1986.tb01366.x
  • Başol, G., & Zabun, E. (2014). Seviye belirleme sınavında başarının yordayıcılarının incelenmesi: Dershaneye gitme, mükemmeliyetçilik, ana-baba tutumu ve sınav kaygısı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 63-87. DOI: 10.12738/estp.2014.1.1980
  • Bazeley, P., & Jackson, K. (2013). Qualitative data analysis with NVivo. London: Sage.
  • Birmingham, P., & Wilkinson, D. (2003). Using research instruments: A guide for researchers. London: Routledge.
  • Bronfenbrenner, U. (2004). Making human beings human: Bioecological perspectives on human development. USA: SAGE Publications, Inc.
  • Cassady, J. C. (2004). The influence of cognitive test anxiety across the learning–testing cycle. Learning and Instruction, 14(6), 569-592. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.09.002
  • Cüceloğlu, D. (1993). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Dökmen, Ü. (2002). İletişim çatışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Duchesne, S., & Ratelle, C. (2010). Parental behaviors and adolescents’ achievement goals at the beginning of middle school: emotional problems as potential mediators. Journal of Educational Psychology, 102 (2), p. 497–507. https://doi.org/10.1037/a0019320
  • Duman, G. K. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eker, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin yaşadığı sınav kaygısının nedenleri ve anne - baba tutumlarının sınav kaygısına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Nişantaşı Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekici, G. (2005). Lise öğrencilerinin öğrenci seçme sınavına (ÖSS) yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 82-90.
  • Eser, M., & Burdur, Z. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sınav kaygısı ile ilgili bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 40-52. https://doi.org/10.20875/makusobed.307491
  • Erkan, Z. (2002). Sosyal kaygı düzeyi yüksek ve düşük ergenlerin ana baba tutumlarına ilişkin nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10), 120-133.
  • Gökçedağ S. (2001) Lise öğrencilerinin okul başarısı ve kaygı düzeyi üzerinde anne baba tutumlarının etkilerinin belirlenip karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Hashmat, S., Hashmat, M., Amanullah, F., & Aziz, S. (2008). Factors causing exam anxiety in medical students. Journal-Pakistan Medical Association, 58(4), 167-170.
  • MEB. (2010). Seviye belirleme sınavının değerlendirilmesi. Ankara.
  • ÖSYM. (2021). 2021-YKS Sınav Sonuçlarına İlişkin Sayısal Bilgiler. https://www.osym.gov.tr/TR,21233/2021-yks-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden alınmıştır.
  • Kayapınar, E. (2006). Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (OKS)’na hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kutlu, O., & Bozkurt, M. C. (2003). Okulda ve sınavlarda adım adım başarı. Konya: Çizgi Kitabevi
  • McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational Psychology, 21(1), 89-101. https://doi.org/10.1080/01443410020019867
  • Mellman, T. A. (2008). Sleep and anxiety disorders. Sleep Medicine Clinics, 3(2), 261-268. https://doi.org/10.1016/j.jsmc.2008.01.010
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskı). M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Edt.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pazarlı, S. (2009). Öğrenme stilleri ile sınav kaygısı arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Peleg-Popko, O., Klingman, A., & Nahhas, I. A. H. (2003). Cross-cultural and familial differences between Arab and Jewish adolescents in test anxiety. International Journal of Intercultural Relations, 27(5), 525-541. https://doi.org/10.1016/S0147-1767(03)00052-X
  • Rana, R., & Mahmood, N. (2010). The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research, 32(2), 63-74. https://ssrn.com/abstract=2362291
  • Semerci, Ç. (2007). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. İçinde E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (ss.1-15). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Spielberger, C. D., & Vagg, P. R. (1995). Test anxiety: A transactional process model. In C. D. Spielberger & P. R. Vagg (Eds.), Test anxiety: Theory, assessment, and treatment (ss. 3-14). London: Taylor & Francis.
  • Tugan, S. E. (2016). Lise öğrencilerinde sınav kaygısı ve akademik başarı ilişkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 98-106.
  • von der Embse, N., Jester, D., Roy, D., & Post, J. (2018). Test anxiety effects, predictors, and correlates: A 30-year meta-analytic review. Journal of Affective Disorders, 227, 483-493. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.11.048
  • Wolfradt, U., Hempel, S., & Miles, J. N. (2003). Perceived parenting styles, depersonalisation, anxiety and coping behaviour in adolescents. Personality and Individual Differences, 34(3), 521-532. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00092-2
  • Yetkin, S., & Aydın, H. (2014). Bir semptom ve bir hastalık olarak uykusuzluk. Journal of Turkish Sleep Medicine, 1, 1-8.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 167–176.
  • Yıldırım, İ., & Ergene, T. (2003). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 224-234.
  • Yıldırım, İ., Genctanırım, D., Yalçın, I., & Baydan, Y. (2008). Academic achievement, perfectionism and social support as predictors of test anxiety. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 287-296.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Abdullah Atli 0000-0001-7504-484X

Sertan Hamza Gür This is me 0000-0002-7401-7505

Project Number yok
Publication Date September 15, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Atli, A., & Gür, S. H. (2022). Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 1033-1050. https://doi.org/10.17679/inuefd.1132191
AMA Atli A, Gür SH. Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri. INUEFD. September 2022;23(2):1033-1050. doi:10.17679/inuefd.1132191
Chicago Atli, Abdullah, and Sertan Hamza Gür. “Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular Ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, no. 2 (September 2022): 1033-50. https://doi.org/10.17679/inuefd.1132191.
EndNote Atli A, Gür SH (September 1, 2022) Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 2 1033–1050.
IEEE A. Atli and S. H. Gür, “Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri”, INUEFD, vol. 23, no. 2, pp. 1033–1050, 2022, doi: 10.17679/inuefd.1132191.
ISNAD Atli, Abdullah - Gür, Sertan Hamza. “Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular Ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/2 (September 2022), 1033-1050. https://doi.org/10.17679/inuefd.1132191.
JAMA Atli A, Gür SH. Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri. INUEFD. 2022;23:1033–1050.
MLA Atli, Abdullah and Sertan Hamza Gür. “Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular Ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 23, no. 2, 2022, pp. 1033-50, doi:10.17679/inuefd.1132191.
Vancouver Atli A, Gür SH. Üniversiteye Giriş Sınavı Günü: Öğrencilerin Yaşadığı Korkular ve Anne-Babalarının Çocuklarına Söyledikleri. INUEFD. 2022;23(2):1033-50.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.