School culture is considered important for students' academic and social development. In this respect, considering the cultural diversity in Turkey, it is an important requirement for the education system that students receive education that is culturally responsive, has universal values, and has a high but achievable academic expectation. In this respect, while implementing culturally responsive education in schools, school cultures are expected to be in a structure that overlaps with the practice. Culturally responsive school culture is defined as a success-oriented school culture in which the cultural competence level of the school and its environment is high, the understanding of continuous learning is developed, individual differences are seen as a tool that enriches the educational environment, universal values are accepted as fundamental values. In this context, schools are expected to have a culturally responsive school culture. Culturally responsive school culture has a positive effect in terms of school administrators acting respectfully to differences and developing cultural competence skills of individuals, increasing the motivation and occupational satisfaction of teachers, improving the academic and social development of students, improving the trust of students' parents in the school, and regulating parent approaches. When the sensitivity of school cultures to cultural values was examined, the need for a scale that would represent Türkiye was felt. A valid and reliable Culturally Responsive School Culture Scale (CRSC) was developed through a Turkey-wide sample. A valid and reliable Culturally Responsive School Culture (CRSC) Scale was developed using a Turkey-wide sample. After exploratory and confirmatory factor analyses, the scale was tested for content validity, Cronbach's alpha, criterion validity with Equivalent Halves and Lower Upper 27% groups tests, and language validity. As a result, a valid and reliable Culturally Responsive School Culture Scale in both Turkish and English was developed and presented to the field.
Okul kültürü öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimleri için önemli görülmektedir. Bu bakımdan Türkiye’nin içinde bulunduğu kültürel çeşitlilik düşünüldüğünde öğrencilerin kültürel değerlere duyarlı, evrensel değerlere sahip, yüksek fakat ulaşılabilir bir akademik beklenti içerisinde eğitim görmesi eğitim sistemi açısından önemli bir gerekliliktir. Bu açıdan okullarda kültürel değerlere duyarlı eğitim uygulanırken okul kültürlerinin de bu uygulama ile örtüşen bir yapıda olması beklenir. Kültürel değerlere duyarlı okul kültürü; okul ve çevresinin kültürel yetkinlik seviyesinin yüksek olduğu, sürekli öğrenme anlayışının geliştirildiği, bireysel farklılıkların eğitim öğretim ortamını zenginleştiren bir araç olarak görüldüğü, evrensel değerlerin temel değerler kabul edildiği, başarı odaklı okul kültürü olarak tanımlanmaktadır. Bu kapsamda okulların da kültürel değerlere duyarlı okul kültürüne sahip olmaları beklenmektedir. Kültürel değerlere duyarlı okul kültürü; okul yöneticilerinin farklılıklara saygılı şekilde davranması ve kişilerin kültürel yetkinlik becerilerinin geliştirmesi, öğretmenlerin motivasyonunun ve iş doyumunun yükselmesi, öğrencinin akademik ve sosyal olarak gelişmesi, öğrenci velisinin okula karşı güvenini geliştirmesi, veli yaklaşımlarını düzenlemesi açısından olumlu etki göstermektedir. Okul kültürlerinin kültürel değerlere duyarlılığı incelendiğinde Türkiye’yi temsil edecek bir ölçek ihtiyacı hissedilmiştir. Türkiye geneli örneklem aracılığı ile geçerli ve güvenilir Kültürel Değerlere Duyarlı Okul Kültürü (KDDOK) Ölçeği geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçek açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerinin ardından, Kapsam geçerliği, Cronbach’s Alfa, eş değer yarılar ve alt-üst %27’lik gruplar testleri ile ölçüt geçerliği, dil geçerliği ile geçerliği test edilmiştir. Sonuç olarak hem Türkçe hem de İngilizce dillerinde geçerli ve güvenilir Kültürel Değerlere Duyarlı Okul Kültürü Ölçeği geliştirilerek alana sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management, Multicultural Education, Inclusive Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | December 13, 2023 |
Acceptance Date | June 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.