Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Basic Psychological Needs of Middle School Students on Mathematics

Year 2018, , 15 - 30, 30.04.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.297790

Abstract


In this study, the
purpose were to i) determine the level of the basic psychological needs of
middle school students in mathematics, and ii) examine the autonomy,
attachment, and sufficiency needs of the students by considering grade levels
and genders of the students. The study was conducted with 484 students (235
girls and 249 boys) studying at a public school in Izmir. In order to
determine the basic psychological needs of the students in mathematics, Basic
Psychological Need Scale was used. The end-term mathematical class grades
were used to determine the mathematical success levels of the students. Descriptive
statistical analyses, MANOVA and Bonferroni tests were made use of in the
analyses of the data. According to the descriptive analyses results, the
needs of the students for autonomy, attachment and sufficiency in mathematics
classes were determined to be over medium level. While the highest mean value
of the students in mathematics was in attachment dimension, the lowest mean
value was determined in sufficiency dimension. According to MANOVA and
Bonferroni test results, it was understood that the autonomy, attachment and
sufficiency needs of the students with high mathematics success levels were
higher than those with medium and low-level mathematical success. On the
other hand, the autonomy, attachment and sufficiency need points of the sixth
graders were found to be higher than those of seventh graders. It was
determined that the basic psychological needs of the students did not differ
at a significant level according to gender variable. As a conclusion, it is
recommended that students are guided in mathematics classes for classroom
activities that are proper for their abilities, interests and developments to
cover their basic needs in mathematics, and feasible targets are set.

References

  • Andersen, S. (2000). Fundamental human needs: Making social cognition relevant. Psychological Inquiry, 11(4), 269-276.
  • Annaberdiyev, D. (2006). Türkiye’de eğitim gören Türk cumhuriyetleri ve Türk üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumları, psikolojik ihtiyaçları ve psikolojik uyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Baard, P., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and well-being in two work settings. Journal of Applied Social Psychology, 34, 2045–2068.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ciani, K. D., Middleton, M. J., Summers, J. J., & Sheldon, K. M. (2010). Buffering against performance classroom goal structures: The importance of autonomy support and classroom community. Contemporary Educational Psychology, 35(1), 88-99.
  • Cihangir-Çankaya, Z. (2005). Öz belirleme modeli: Özerklik desteği, ihtiyaç doyumu ve iyi olma. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cihangir-Çankaya, Z. (2009). Öğretmen adaylarında temel psikolojik ihtiyaçların doyumu ve iyi olma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 691-711.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Coleman, P. (2000). Aging and the satisfaction psychological needs. Psychological Inquiry, 11(4), 291-294.

Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi

Year 2018, , 15 - 30, 30.04.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.297790

Abstract


Bu araştırmada ortaokul
öğrencilerinin, i) matematiğe yönelik temel psikolojik ihtiyaçlarının
düzeyini belirlemek, ii) özerklik, aidiyet ve yeterlik ihtiyaçlarının başarı
düzeyi, sınıf seviyesi ve cinsiyet değişkenlerini dikkate alarak incelemek
amaçlanmıştır. Araştırma, İzmir şehir merkezindeki bir devlet okulunda
öğrenim gören 484 (235’i kız, 249’u erkek) ortaokul öğrencisi ile
yürütülmüştür. Öğrencilerin matematiğe yönelik temel psikolojik ihtiyaçlarını
belirlemek için temel psikolojik ihtiyaçları ölçeği, matematik başarılarını
belirlemek için ise dönem sonu matematik ders notları kullanılmıştır. Verilerin
analizinde, betimsel istatistiksel teknikler, MANOVA ve Bonferroni testi
kullanılmıştır. Betimsel analiz sonuçlarına göre, araştırmaya katılan
öğrencilerin matematiğe yönelik özerklik, aidiyet ve yeterlik ihtiyaçları
orta düzeyin üstünde yer almaktadır. Öğrencilerin matematiğe yönelik temel
ihtiyaçlarından en yüksek ortalama değer aidiyet ihtiyacı boyutunda iken en
düşük ortalama değer ise yeterlik ihtiyacı boyutunda bulunmuştur. MANOVA ve
Bonferroni testi sonuçlarına göre, matematik başarısı yüksek düzeyde bulunan
öğrencilerin; özerklik, aidiyet ve yeterlik ihtiyacı puanlarının, matematik
başarısı orta ve düşük düzeyde bulunan öğrencilere göre daha yüksek olduğu
anlaşılmıştır. Diğer yandan altıncı sınıf öğrencilerin; özerklik, aidiyet ve
yeterlik ihtiyacı puanlarının yedinci sınıftaki öğrencilere göre daha yüksek
olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin
temel psikolojik ihtiyaçlarının cinsiyet değişkenine
göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Sonuç olarak,
matematiğe yönelik temel ihtiyaçlarının karşılanmasında öğrencilerin
derslerine karşı kendini hazır hissetmesine, yeteneğine, ilgisine ve
gelişimine uygun ders etkinliklerine yönlendirilmesine ve
gerçekleştirilebilir hedefler belirlenmesine yardımcı olunması öneri olarak
sunulmuştur.

References

  • Andersen, S. (2000). Fundamental human needs: Making social cognition relevant. Psychological Inquiry, 11(4), 269-276.
  • Annaberdiyev, D. (2006). Türkiye’de eğitim gören Türk cumhuriyetleri ve Türk üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumları, psikolojik ihtiyaçları ve psikolojik uyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Baard, P., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and well-being in two work settings. Journal of Applied Social Psychology, 34, 2045–2068.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ciani, K. D., Middleton, M. J., Summers, J. J., & Sheldon, K. M. (2010). Buffering against performance classroom goal structures: The importance of autonomy support and classroom community. Contemporary Educational Psychology, 35(1), 88-99.
  • Cihangir-Çankaya, Z. (2005). Öz belirleme modeli: Özerklik desteği, ihtiyaç doyumu ve iyi olma. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cihangir-Çankaya, Z. (2009). Öğretmen adaylarında temel psikolojik ihtiyaçların doyumu ve iyi olma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 691-711.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Coleman, P. (2000). Aging and the satisfaction psychological needs. Psychological Inquiry, 11(4), 291-294.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Deniz Kaya

Publication Date April 30, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Kaya, D. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 15-30. https://doi.org/10.17679/inuefd.297790
AMA Kaya D. Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi. INUEFD. April 2018;19(1):15-30. doi:10.17679/inuefd.297790
Chicago Kaya, Deniz. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no. 1 (April 2018): 15-30. https://doi.org/10.17679/inuefd.297790.
EndNote Kaya D (April 1, 2018) Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 1 15–30.
IEEE D. Kaya, “Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi”, INUEFD, vol. 19, no. 1, pp. 15–30, 2018, doi: 10.17679/inuefd.297790.
ISNAD Kaya, Deniz. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (April 2018), 15-30. https://doi.org/10.17679/inuefd.297790.
JAMA Kaya D. Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi. INUEFD. 2018;19:15–30.
MLA Kaya, Deniz. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 19, no. 1, 2018, pp. 15-30, doi:10.17679/inuefd.297790.
Vancouver Kaya D. Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Temel Psikolojik İhtiyaçlarının İncelenmesi. INUEFD. 2018;19(1):15-30.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.