Yapılandırmacı yaklaşım, öğrencilerin bilgiyi
oluşturmaları, yorumlamaları ve düzenlemeleri olarak tanımlanmaktadır.
Öğrencinin süreçteki aktif rolü güçlendikçe, öğretmenin sürecin yönlendiricisi
olarak sorumlulukları artmaktadır. Öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşımla
uyumlu sorumluluklarını yerine getirerek, aktif öğrenme ortamları
oluşturmalarında önemli etkenlerden biri öz yeterlilik inancıdır. Öz yeterlilik
inancının sınıf içi uygulamalar açısından öneminden hareketle, çalışmada
öğretmen adaylarının yapılandırmacı ders planı hazırlama becerilerinin
yapılandırmacı yaklaşımı uygulamaya yönelik öz yeterlilik inanç düzeylerine
göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Karma
araştırma deseninin kullanıldığı çalışmada, Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesi Pedagojik Formasyon Sertifika Programı’nda kayıtlı olan 124
öğretmen adayı, nicel verilerin elde edildiği ilk çalışma grubunu
oluşturmuştur. Bu grup içinden seçilen üst ve alt öz yeterlilik düzeyinden
beşer öğrenci ise nitel verilerin elde edildiği ikinci çalışma grubuna
alınmıştır. Adayların öz yeterlilik düzeylerini belirlemede, Yapılandırmacı
Yaklaşımı Uygulamaya Yönelik Öz Yeterlilik İnanç Ölçeği, ders planlarının
değerlendirilmesinde Yapılandırmacı Ders Planı Puanlama Anahtarı
kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ANOVA ve Welch testleri kullanılmış;
ders planları betimsel analiz yoluyla incelenmiştir. Sonuçlar, öğretmen
adaylarının yapılandırmacı ders planı toplam ve öğrenciyi aktifleştirme boyutu
puanlarının, öz yeterlilik düzeylerine göre anlamlı şekilde farklılaştığını
göstermiştir. Nicel ve nitel bulgular ışığında öneriler geliştirilmiştir.
Constructivism
defines learning process as students’ construction, interpretation and
organization of their knowledge. Teachers’ responsibilities increase as
facilitators of this active process. Teachers’ self-efficacy beliefs about
their ability to guide students’ learning help them fulfill their
responsibilities in constructivist environments. Purpose of the study is to
examine whether there is a difference between teacher candidates’
constructivist lesson planning skills according to self-efficacy levels. Using
a mixed-methodology design, the study group for quantitative data is 124
students, who were reached out of teacher candidates, attending teachers’
certificate program in 2015-2016 academic year at Mimar Sinan Fine Arts
University. Five students were selected both from low and strong self-efficacy
levels to form the study group for qualitative data. Self-efficacy Perceptions
of Teachers about the Implementation of the Constructivist Approach Scale and
Lesson Plan Grading Rubric were used to collect data. ANOVA and Welch test for
quantitative data and descriptive analysis for qualitative data were employed.
Results revealed a significant difference between total points and making
students active dimension of lesson plans according to different self-efficacy
levels. Recommendations for further research were developed.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.