The main purpose of this
research is to analyse the communication skills of university students in
accordance with variances. In the scope of research, data were collected via
simple sampling method, from 400 volunteers (208 female, 192 male) who have
studied in İstanbul Aydın University in the 2016-2017 educational year.
"Personal Information Form" and "Communication Skills
Scale" developed by Korkut Owen and Bugay (2014) were applied to the
participants. In accordance with the aims of this research, One Way Variance
Analysis (ANOVA) and Independent Group T tests were utilised. As a result of
the research, it was detected that students' effective listening and non-verbal
communication points varied significantly according to gender and the average
of female participants' points was higher than the average of male
participants' points. Observing in accordance with the number of siblings
variance affecting willingness to communicate, the average of points of those
who have one sibling was higher than the average of points of those who were
only children. On the other hand, examining according to academic success
variance, the average of communication skills scale total points of students
with intermediate academic success was higher than of those with
underachievement considering the self-expression and willingness to communicate
traits. Also, another significant difference on students' communication skills
was discovered that was related to their parents' education levels. Observing
in accordance with the period spent on watching television, the average point
of those who never watch television was higher than of those spent 2 to 4 hours a day watching television considering
the total points of communication skills scale and communication principles and
basic skills traits. Moreover, according to total points of communication
skills scale and willingness to communicate, the average point of participants
who spent 2 to 4 hours social media was higher than of those who do not use on
social media.
Araştırmanın temel
amacı üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin değişkenlere göre
incelenmesidir. Araştırma kapsamında 2016-2017 öğretim yılında İstanbul Aydın
Üniversitesinde öğrenim gören 400 (208 kız, 192 erkek) gönüllü öğrenciden kolay
örnekleme yöntemi ile veriler toplanmıştır. Araştırmada katılımcılara “Kişisel
Bilgi Formu” ve Korkut Owen ve Bugay (2014) tarafından geliştirilen “İletişim
Becerileri Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmanın amaçları doğrultusunda verilerin
analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve İlişkisiz Grup t Testi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin etkin dinleme ve
sözel olmayan iletişim (EDSOI) puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir şekilde
farklılaştığı ve kız öğrencilerin EDSOI puan ortalamasının erkek öğrencilere
göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Kardeş sayısı değişkenine göre
bakıldığında, iletişim kurmaya isteklilik (IKI) boyutu açısından bir kardeşi
olan öğrencilerin puan ortalamasının tek çocuk olan öğrencilere göre daha
yüksek olduğu bulunmuştur. Akademik başarı düzeyi değişkenine göre
incelendiğinde ise, iletişim becerileri ölçeği toplam puanı (IBOTOP), kendini
ifade etme (KIE) ve IKI boyutu açısından orta derecede akademik başarıya sahip olan
öğrencilerin puan ortalamasının, zayıf akademik başarıya sahip olan
öğrencilerden daha yüksek olduğuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda anne ve babanın
eğitim düzeyine göre öğrencilerin iletişim becerileri açısından da anlamlı bir
fark bulunmuştur. Televizyon izleme süresi değişkeni açısından incelendiğinde,
IBOTOP ve IITB açısından hiç televizyon izlemeyen öğrencilerin puan ortalamasının,
2–4 saat arası izleyen öğrencilerden daha yüksek olduğu ayrıca, IBOTOP açısından
, günlük sosyal medya kullanma süresi 2-4
saat olan öğrencilerin hiç sosyal medya kullanmayan öğrencilerin puan ortalamasından
daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırma
sonucunda, kız öğrencilerin EDSOİ ortalamasının erkek öğrencilere göre daha
yüksek olduğu görülmektedir. IBOTOP, KIE
ve IKI boyutu açısından ise, orta derecede akademik başarıya sahip olan öğrencilerin
puan ortalamasının, zayıf akademik başarıya sahip olan öğrencilerden daha
yüksek olduğuna ulaşılmıştır. IBOTOP ve IITB açısından hiç televizyon izlemeyen
öğrencilerin puan ortalamasının, 2 saat 1 dak. – 4 saat arası izleyen
öğrencilerden daha yüksek olduğu ayrıca, IBOTOP ve IKI boyutu açısından hiç
sosyal medya kullanmayan öğrencilerin puan ortalamasının, 2 saat 1dak. – 4 saat
arası sosyal medya kullanan öğrencilerden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.