The aim of this
study is to determine the reasons of failure of prospective mathematics
teachers of mathematics courses. For this purpose; it is determined failure of
prospective teachers that repeat Topology course, which has the lowest success
rate in the undergraduate mathematics courses, and thus got a general idea
.The study group is composed by total 13 prospective mathematics teachers, 6
of them repeat Topology course
second time, 5 of them third time
and 2 of them fourth time in Department of Mathematics Education of a
state university located in Ankara province in the spring semester of
2016-2017 academic years. The data of the study were collected by
semi-structured interviews with the help of open-ended questions directed to
prospective teachers. The study is designed by case study which is one of
qualitative research designs. The data were analyzed by content analysis that
is one of qualitative data analysis methods. The opinions obtained from
interviews are gathered under total 9 categories. Therefore, we can summarize
the reasons of the failure of prospective teachers in undergraduate
mathematics courses under the headings of internal and external factors.
Internal factors are "personal characteristics, prejudice/ wrong
judgment, study habits, psychological effect, anxiety and absenteeism"
while external factors are classified as "properties of the course,
features related to the instructor, properties of the teaching of the course”.
According to findings; main reason of failures in courses regardless of
student age is autogeneous reasons of individual. In this context, academic
background, fairs, anxiety and prejudice of individual can cause of failure on
any course.
Bu araştırmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının
lisans matematik derslerinde başarısız olma nedenlerinin belirlenmesidir. Bu
amaçla, lisans matematik derslerinin içerisinde başarı oranın çok düşük olduğu
tespit edilen Topoloji dersini tekrar alan öğretmen adaylarının, bu dersteki
başarısızlık nedenleri belirlenmiş ve bu sayede genel anlamda bir fikir
edinilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılı bahar
döneminde Ankara ilinde yer alan bir devlet üniversitesinin Matematik Eğitimi
Anabilim Dalı öğrencilerinden Topoloji dersini 2. kez alan 6, 3. kez alan 5 ve
4. kez alan 2 olmak üzere toplam 13 matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri, öğretmen adaylarına yöneltilen açık uçlu sorular
yardımıyla, yarı yapılandırılmış görüşme yapılarak toplanmıştır. Araştırmanın
deseni nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni ile
tasarlanmıştır. Veriler nitel veri analiz yöntemlerinden içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Araştırmanın sonunda elde edilen temalar toplam 9 kategori
altında toplanmıştır. Buna göre, öğretmen adaylarının lisans matematik
derslerinde başarısız olma nedenlerini içsel ve dışsal kaynaklı faktörler
başlıkları altında toplayabiliriz. İçsel kaynaklı faktörler “kişisel
özellikler, ön/yanlış yargı, çalışma alışkanlığı, psikolojik etki, kaygı ve
devamsızlık” iken dışsal kaynaklı faktörler de “ders ile ilgili özellikler,
ders sorumlusu ile ilgili özellikler, dersin işlenişine ait özellikler”
şeklinde ayrılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, okul kademesi ne
olursa olsun derslerde yaşanan başarısızlığın en başlıca sebebi bireyin
kendisinden kaynaklı sorunlar olarak görülmektedir. Bu kapsamda geçmiş
akademik yaşantıları, korkuları, kaygıları ve ön yargıları bireyin herhangi
bir derste başarısız olmasına neden olabilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.