Bu çalışmanın
amacı, 7. sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusunda yaşadıkları zorlukları
belirlemektir. Araştırma, Türkiye’nin bir ilindeki farklı sosyo-ekonomik
çevrelerde bulunan 7 farklı ortaokulda okuyan 218 yedinci sınıf öğrencisinin
katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, yüzdeler konusunda
yaşanan zorlukları ortaya çıkarmak amacıyla geliştirilen ve 30 sorudan oluşan
Yüzdeler Konusu Testi (YKT) kullanılmıştır. Karma (nicel+nitel) yöntemin
kullanıldığı bu araştırmanın nicel verileri t-testiyle, nitel verileri ise
içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiş ve yedi kategoriye ulaşılmıştır.
Yapılan analizler, yedinci sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusundaki başarı
ortalamalarının orta düzeye yakın olduğunu ve kız öğrencilerin erkek öğrencilere
göre anlamlı düzeyde daha başarılı olduklarını göstermiştir. Katılımcıların yüzde kavramını anlama ve yorumlamada, belli bir
yüzdesi verilen bir miktarı bulmada, bir çokluğu diğer bir çokluğun yüzdesi
olarak yazmada, bir miktarın belli bir yüzdesine karşılık gelen miktarı
bulmada, kesir-ondalık gösterim-yüzde dönüşümünü yapmada ve miktar ile yüzde
oranı arasındaki farkı ayırt etmede zorluk yaşadıkları ortaya çıkmıştır. Ayrıca
öğrencilerin yüzde oranlarındaki toplamı doğal sayıların eşitliği gibi
düşünerek kavram yanılgısına düştükleri görülmüştür.
The aim of this study is to determine the difficulties encountered by the
7th grade students in the subject ‘percent’. The study was carried out with 218
7th grade students in seven middle schools with different socio-economic
backgrounds in a province in Turkey. As data collection tool, Percent Subject
Test (PST) consisting of 30 questions that was developed to find out the
difficulties regarding the subject of percent was used. The quantitative data
was analyzed by t-test while the qualitative data was analyzed by content
analysis technique and seven categories have been reached. Analysis showed that
the mean success of the 7th grade students was around the medium and the female
students were significantly more successful compared to the male students. It
has been determined that the participants had difficulties in understanding and
interpreting the concept of percentage, calculating an amount of which a
certain percentage is given, writing a number in terms of a percentage of
another number, finding the quantity that equals to a certain percentage of
another quantity, making fraction-decimal-percentage conversion and
differentiating between the quantity and the percentage. In addition, it has
been observed that the students had a misconception that they consider operations
with percentages as in natural numbers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.