The aim of the
research is to examine the aesthetic value perceptions of children aged 9-12
years. The study was conducted with a total of 1021 (534 female, 487 male)
students in the Black Sea Region, aged 9-12 years. The research was conducted
with convergent parallel design from mixed method research designs. The art
and aesthetic value attitude scale developed by Mazman Budak (2012) and
metaphor data collection form was used as means of collecting data. The
results of the research showed that female students' attitudes towards art and
aesthetics were more positive than male students' attitudes, and as the age
progressed, the point of view of the person regarding the concept of aesthetic
value is different. The children generally perceived the concept of aesthetics
as a surgical intervention, physical appearance, or flexibility. They have
concentrated on the concept of aesthetic pleasure as a feeling of pleasure or
excitement.
Araştırmanın amacı, 9-12 yaş çocukların estetik değer
algılarının incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Karadeniz Bölgesinde
öğrenim gören, 9-12 yaş aralığındaki toplam 1021 (534 kız; 487 erkek) öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma karma yöntem araştırma desenlerinden yakınsayan
paralel desen yaklaşımıyla yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda Mazman
Budak (2012) tarafından geliştirilen sanat ve estetik değer tutum ölçeği;
nitel boyutunda metafor yoluyla veri toplama formu kullanılmıştır. Araştırma
sonuçları kız çocukların erkek çocuklara göre sanat ve estetik değer tutum
puanlarının daha olumlu olduğunu ve yaş düzeyi ilerledikçe kişinin estetik
değer kavramına ilişkin bakış açısı, yaşam düzeyi ve güzel kavramını algılama
eğiliminin farklılaştığını göstermiştir. Ayrıca çocukların estetik kavramını
genel olarak cerrahi bir müdahale, fiziksel görünüm ya da esneklik olarak
algıladıklarını; sanatsal anlamda kişiye zevk ya da heyecan veren bir duygu
olarak da estetik haz kavramı üzerine yoğunlaştıklarını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.