Bu çalışmada,
öğretmenlerin işkoliklik düzeyi ile örgüt sağlığına ilişkin algıları arasındaki
ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Ankara merkez ilçelerinde
görev yapan, uygun örnekleme ile belirlenmiş 255 öğretmen oluşturmaktadır.
Verilerin toplanması için İşkoliklik Ölçeği ve Örgüt Sağlığı Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları, örgüt sağlığı ile işkoliklik arasında anlamlı ilişkiler
olduğunu göstermiştir. İşkolikliğin kompulsif çalışma boyutu ile örgüt
sağlığının tüm alt boyutları arasında ters yönlü ilişkiler bulunmuştur. Bununla
birlikte en yüksek ilişki kompulsif çalışma ile örgütsel sağlığın çevresel
etkileşim boyutu arasında bulunmuştur. İşkolikliğin aşırı çalışma boyutu
örgütsel liderliği, örgütsel kimliği ve örgütsel ürünü anlamlı bir şekilde
yordamıştır. Aşırı çalışmanın örgütsel liderliğin, örgütsel kimliğin ve
örgütsel ürünün anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmektedir. Kompulsif çalışma
ise örgüt sağlığının tüm alt boyutlarının negatif ve anlamlı bir
yordayıcısıdır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin işkoliklik düzeyleri ve
okulların örgüt sağlığı bağlamında tartışılmıştır.
In this study, the
relationship between workaholism level of teachers and their perceptions about
organizational health was examined. The sample of the study consisted of 255
teachers, who were assigned with appropriate sampling in the central districts
of Ankara. Workaholism Scale and Organizational Health Scale were conducted to collect
the research data. The results of the study indicated that there were
significant relationships between organizational health and workaholism level
of the teachers. Negative relationships were found between ‘working compulsively’,
a sub-dimension of workaholism, and all sub-dimension of organizational health.
However, the highest relationship was found between working compulsively and ‘environmental
interaction’, a sub-dimension of organizational health. The regression analyzes
revealed that ‘working excessively’, another sub-dimension of workahism, has
significantly predicted three sub-dimensions of organizational health (organizational
leadership, organizational identity and organizational product). It was seen
that working excessively is a significant predictor of these three dimensions.
Working compulsively was found to be a negative and significant predictor of
all sub-dimensions of organizational health. The results of the research were
discussed in the context of the workaholism level of teachers and organizational
health.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.