The aim of this
research which subjects the Waldorf approach is to examine the perspectives of
manager, teachers and parents about concept of children, school, education and
teacher. Thus this research is a qualitative study in the design of a holistic
single-case. The population of the study consisted of principles, parents and
teachers based on voluntarism in a Waldorf Kindergarten in İstanbul. In this
study, the data were analyzed by using content analysis based on data from
individual interviews. The data were encoded in the analysis and the
relationships between these codes were identified. According to the results,
it can be said that in the Waldorf preschool, teachers and parents have
adopted the perspective of the child to the Waldorf approach and that they
consider the child as an individual rather than as an asset to be shaped. In
addition, manager and teachers expressed the concept of education as an
integral part of life in the development of the individual; it is seen that
parents define education with both a person's development and a socialist
point of view. As a result, it can be said that the educational principles of
the Waldorf approach are reflected in the views of administrators, teachers
and parents on education related concepts.
Waldorf yaklaşımının ele alındığı bu çalışmanın amacı, Türkiye’de bulunan bir Waldorf anaokulundaki
yönetici, öğretmen ve ebeveynlerin; çocuk, eğitim, öğretmen ve okul kavramlarına ilişkin
görüşlerini incelemektir. Çalışma nitel araştırma tekniklerine bağlı kalınarak
yürütülmüştür. Bu araştırmada bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul'daki bir Waldorf Anaokulundan çalışmaya
gönüllü olarak katılan 1 yönetici, 3 öğretmen ve çocukları bu okula devam eden
14 ebeveyn oluşturmuştur. Bu çalışmada nitel
araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde
edilen veriler nitel veri analiz türünden içerik analizi tekniği kullanılarak
analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre Waldorf anaokulundaki
yönetici, öğretmen ve ebeveynlerin Waldorf yaklaşımının çocuğa bakış açısını benimsedikleri
ve çocuğu bir birey olarak kabul ettikleri söylenebilir. Ayrıca yönetici ve
öğretmenlerin eğitim kavramını bireyin gelişiminde hayatın içinde yer alan ayrılmaz
bir parça olarak ifade ettikleri; ebeveynlerin ise, eğitimi hem bireyin hem de
toplumun gelişimi açısından önemli bir kavram olarak tanımladıkları
görülmektedir. Sonuç olarak Waldorf yaklaşımının eğitimsel ilkelerinin
yönetici, öğretmen ve ebeveynlerin eğitim ile ilgili kavramlara ilişkin
görüşlerine yansıdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.