Turkish textbooks
are among the main sources used in teaching processes. For this reason,
textbooks should be prepared in accordance with the target group with their
language and expression, content, visual design and educational aspects. The
pictures to be given with the texts must be made with the artist's
sensitivity. As a visual element, paintings have an important function on
their own, and when considered together with the text, they become a stimulus
that complements the meaning, explains, extends and sometimes adds new
meanings to the text. Improve children's comprehension, comparison and
perception skills on illustrations in books. It becomes easier for them to
understand the subject. In this study, the visuals in the secondary school
Turkish textbook were evaluated in the context of relative relativity,
conformity with the text, and relation of text painting. In this research,
document analysis technique which is one of the qualitative research methods
is used. The population of this research, the Turkish textbooks that were
taught in the 2018-2019 school year, and the sample are the Turkish textbooks
that are taught in the province of Aksaray. In this study, which aims to
examine the conformity of the text in Turkish textbooks to the level of text
and the picture harmony, 96 texts in the 5th, 6th, 7th and 8th grade Turkish
textbooks are studied. The study was based on the evaluation criteria of the
pictures presented in the course books of İşeri (2014). Descriptive analysis
technique was used to analyze the research data. The findings of the study
were discussed in the framework of the study and in the framework of the
literature and different suggestions were given.
Türkçe ders kitapları, öğretim süreçlerinde
kullanılan temel kaynaklar arasında yer almaktadır. Bu nedenle ders kitapları
dil ve anlatım, içerik, görsel tasarım,
eğitsel yönleriyle hedef kitleye uygun olarak hazırlanmalıdır. Metinlerle
birlikte verilecek resimlerin sanatçı duyarlılığıyla yapılmış olması
gerekmektedir. Görsel bir öge olarak resimler kendi başlarına önemli bir
işleve sahip oldukları gibi metinle birlikte düşünüldüğünde de anlamı
tamamlayan, açıklayan, genişleten, bazen de metne yeni anlamlar katan bir
uyaran olurlar. Kitaplarda yer alan resimlemeler üzerinde çocuklar kavrama,
kıyaslama ve algılama yetilerini geliştirirler. Anlatılan konuyu kavramaları
daha kolay hale gelir. Bu araştırmada, ortaokul Türkçe ders kitabındaki
görseller çocuğa görelik, düzeye uygunluk, metin-resim ilişkisi bağlamında
değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
incelemesi tekniği kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim
öğretim yılında okutulan Türkçe ders kitapları, örneklemini ise Aksaray ilinde
okutulmakta olan Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Türkçe ders
kitaplarındaki görsellerin düzeye uygunluk ve metin resim uyumunu incelemeyi
amaçlayan bu çalışmada veri toplama aracı olarak Aksaray ilinde okutulmakta
olan ortaokul 5, 6, 7, 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki toplam 96 metin
oluşturmaktadır. Çalışmada kaynak olarak İşeri’nin (2014) sunduğu ders
kitaplarındaki resimleri değerlendirme ölçütleri temel alınmıştır. Araştırma
verilerinin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda elde edilen bulgular araştırmanın amaçları doğrultusunda ve
alanyazın çerçevesinde tartışılmış ve farklı önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.