At the present time,
‘’internet’’ has an important place and we use it in all fields and getting
useful information but while we lose the control by using it with an unlimited
and unconscious way, we are faced with a lot of problems. Those which are not able
to use internet consciously are encountered with communication disorder,
concentration problems and general health level deterioration problems.
Internet usage is also common in education for the students to be in rapport
with digital era, to use efficiently the ways to reach the correct and
qualified information that they need as a content and process. Internet is
mostly used by the teacher candidates at the education field. It is important
to make a definition how internet is perceived, how often and how long we
consult it. The main purpose of this study is to determine the following:
internet usage status of the teacher candidates, their views to use the
internet and also if last ones are different according to the some various
variables. At the research figured according to the screening model, the
Internet Addiction Scale which was adapted to the Turkish language by
Bayraktar (2001) was used. The research was carried out with 285 teacher
candidates studying in the last year at Education Faculty of İnönü University
during the 2016-2017 academic year. As a result of the analysis made with
statistics program, it was found that teachers candidates level of internet
addiction was affected by gender, department, internet connection status,
owning a computer and being a member of any social network.
Günümüz
hayatında önemli bir yeri olan interneti her alanda kullanmakta ve birçok
yararını görmekteyiz ancak bireyler interneti kullanırken kontrollerini
kaybettiklerinde, interneti sınırsız ve bilinçsiz kullandıklarında birçok
olumsuzluk ortaya çıkmaktadır. İnterneti bilinçli kullanamayan kişilerde
iletişim bozukluğu, odaklanma problemleri ve genel sağlık düzeyinin bozulduğu
görülmüştür. Eğitim alanında da öğrencilerin dijital çağla uyumlu yetişmesi,
doğru bilgiye ulaşma kanallarını etkili kullanması, ihtiyaç duyduğu alanda
içerik ve süreç olarak nitelikli bilgi ağına ulaşması için internet kullanımı
yaygındır. Geleceğin öğretmeni olan kişiler tarafından eğitim alanında sıkça
kullanılan internetin nasıl algılandığı, ne sıklıkla başvurulduğu, ne kadar
süre kullanıldığını belirlemek önemli görülmüştür. Bu
çalışmanın temel amacı öğretmen
adaylarının internet kullanım durumlarını ve internet kullanımına yönelik
görüşlerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını
belirlemektir. Tarama modeline göre
desenlenen araştırmada Bayraktar (2001) tarafından Türkçe diline uyarlanan
İnternet Bağımlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim
yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinin son sınıfında öğrenim gören 285
öğretmen adayı ile yapılmıştır. İstatistik programıyla yapılan analiz sonucunda öğretmen adaylarının
internet bağımlılık düzeyine cinsiyet, bölüm, internet
bağlantısı olma durumu, bilgisayar sahibi olma durumu ve herhangi bir sosyal
ağ üyeliği olma durumu değişkenlerinin etki ettiği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.