The research is a phenomenologically patterned qualitative study comparing grandmothers' experiences of raising children and grandchildren and parenting approaches of grandmothers and parents. Fourteen grandmothers, aged 50 to 60 years, participated in the study. The criteria determined for participation in the research are raising their children and raising their grandchildren because both parents are working. The ages of the grandchildren raised by the participants ranged from one to six years old. Data were collected through a semi-structured interview form. The data of the research were analyzed via content analysis. According to the findings of the study, when the grandmothers' experiences of raising grandchildren and raising children are compared, it is observed that it differs in terms of showing interest / care, showing love, taking time, giving priority, punishing, being patient / tolerant, responsibility, doing research, teaching values and apologizing. In terms of partnerships, it has been determined that there are similarities in care methods, value teaching, showing love, applying rules, showing interest / caring, and playing games, respectively. When the approaches of grandparents to the child are compared, it is seen that they show similarities in terms of discipline methods, maintenance methods, and value teaching. In terms of differences, it was found that they differ in terms of setting boundaries, punishing, care methods, showing interest, having a common attitude of parents, rewarding and showing patience, respectively. In line with the findings, it is seen that grandmothers and parents have similar attitudes while raising children, but grandmothers try not to repeat the methods they find inappropriate while raising their grandchildren. In the study, there was no evidence that the generation difference between grandmothers and parents could be an area of conflict.
Araştırma, büyükannelerin çocuk-torun büyütme deneyimlerinin ve büyükanneler ile anne-babaların çocuk büyütme yaklaşımlarının karşılaştırıldığı fenomenolojik desenli nitel bir çalışmadır. Araştırmaya yaşları 50 ila 60 arasında değişen 14 büyükanne katılmıştır. Çocuğunu kendi büyütmüş olma, her iki ebeveyni çalıştığı için torununu büyütüyor olma araştırmaya katılım için belirlenmiş kriterlerdir. Katılımcıların büyüttükleri torunların yaşları bir ile altı arasında değişmektedir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre büyükannelerin torun büyütme ve çocuk büyütme deneyimleri kıyaslandığında; ilgi/özen gösterme, sevgi gösterme, zaman ayırma, öncelik verme, ceza verme, sabırlı/hoşgörülü olma, sorumluluk, araştırma yapma, değer öğretimi ve özür dileme açısından farklılaştığı görülmektedir. Ortaklıklar açısından ise sırasıyla bakım yöntemleri, değer öğretimi, sevgi gösterme, kural uygulama, ilgi/özen gösterme, oyunlar oynamada benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Büyükanne ve anne-babanın çocuğa yaklaşımları kıyaslandığında; disiplin yöntemleri, bakım yöntemleri ve değer öğretimi açısından benzerlik gösterdiği görülmektedir. Farklılıklar açısından ise sırasıyla sınır koyma, ceza verme bakım yöntemleri, ilgi gösterme, anne-babanın ortak tutum sergilemesi, ödüllendirme ve sabır gösterme yönünden farklılaştığı saptanmıştır. Bulgular doğrultusunda büyükanneler ile anne babaların çocuk yetiştirirken benzer tutumlarda bulunduğu ancak büyükannelerin kendi çocuklarını yetiştirirken uygun bulmadıkları yöntemleri torunlarını büyütürken tekrar etmemeye çalıştıkları görülmektedir. Araştırmada, büyükanneler ile ebeveynler arasındaki kuşak farklılığının çatışma alanı olabileceğine dair bulguya rastlanmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.