Research Article
BibTex RIS Cite

2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması

Year 2021, , 1452 - 1479, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.975821

Abstract

Bu çalışmanın amacı 2018 yılında eğitim fakültelerinde uygulamaya konulan okul öncesi öğretmenliği lisans programını 1997 ve 2006 lisans programları ile karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yükseköğretim Kurulu tarafından oluşturulan 1997, 2006 ve 2018 okul öncesi öğretmenliği lisans programları incelenmiştir. Elde edilen bulguların çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda 2018 okul öncesi öğretmenliği lisans programının 1997 ve 2006 programları ile farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. 2018 okul öncesi öğretmenliği lisans programında yer alan zorunlu alan eğitimi ders sayısı ve toplam ders saatleri geçmişten günümüze doğru azalmaktadır. Özellikle 2018 lisans programlarında uygulamalı ders saatlerinin önceki programlara göre azaltıldığı ve önceki programlarda MB, GK ve AE kategorilerinde yer alan bazı derslerin 2018 programında kategorilerinin değiştirildiği görülmüştür. 1997 ve 2006 programlarında zorunlu ders kategorisinde yer alan bazı dersler 2018 lisans programında seçmeli ders kategorisine alınmıştır. Önceki programlarda yer alan bazı dersler isim ve içeriklerinde değişiklikler yapılarak 2018 lisans programında yerini almıştır. Seçmeli ders çeşitliliğinin ise 2018 lisans programlarında arttırıldığı görülmektedir.

References

  • Abazaoğlu İ., Yıldırım O., & Yıldızhan Y. (2015). Okul Öncesi Öğretmenliğine İlişkin Genel Bir Bakış. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 411-423. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/39.abazaoglu.pdf
  • Akarsu A. H., Yılmazer A., & Geçit Y. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Eğitimi Programlarının Yapısı: 2006-2018 Programlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 56, 23-60. DOI: 10.21764/ maeuefd.556902
  • Aktan O., & Akkutay Ü. (2014). OECD Ülkelerinde ve Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 64-79. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/17642
  • Aras S., & Sözen S. (2012). Türkiye, Finlandiya ve Güney Kore’de Öğretmen Yetiştirme Programlarının İncelenmesi. https://scholar.google.com/scholar?hl=tr&as_sdt=0%2C5&q=T%C3%BCrkiye%2C+Finlandiya+ve+G%C3%BCney+Kore%E2%80%99de+%C3%96%C4%9Fretmen+Yeti%C5%9Ftirme+Programlar%C4%B1n%C4%B1n+%C4%B0ncelenmesi.+&btnG=
  • Arduç, M. A., Taşkın G. ve Mutlu F. (2020). Türkiye’de 2018 Yılında Uygulamaya Konulan Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının 1998 ve 2006 Lisans Programları ile Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 71-94.
  • Bartan M. (2019). Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Okul Öncesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programı Hakkında Görüş ve Önerileri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 24-36.
  • Çaycı B. (2011). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programındaki Alan Eğitimi Derslerinin Öğretmen Yeterliği Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 1-12.
  • Çelik M., & Gündoğdu K. (2007). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Tarihsel Gelişimi. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/31580
  • Çelikten M., & Şanal M., & Yeni Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/231612
  • Çetin Ş. (2018). Öğretmenlik Mesleğinde Değerler. Ergün M., Oral B., & Yazar T. (Editörler). Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz (Dün, Bugün, Yarın) (s. 165). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çoban A. (2010). Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 5(3), 958-976. https://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423934597.pdf
  • Çoban A. (2018). Öğretmen Yetiştirme Sistemimizin Tarihi Temelleri. Ergün M., Oral B., & Yazar T. (Editörler). Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz (Dün, Bugün, Yarın) (s. 30). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan C. (2005). Türkiye’de Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Politikaları ve Öğretmen Yetiştirme Sorunları. 143-162. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/101017
  • Eşme İ. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). YÖK. Ankara.
  • İnce Aka, E., Yılmaz, M. & Karakaya, M. (2019). 2018 Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programındaki Biyoloji Derslerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-143.
  • Kandır A., & Yazıcı E. (2018). Okul Öncesi Eğitim: Kurumsallaşma, Program ve Öğretmen Yetiştirme Süreci. Türk Sosyal Araştırmalar Dergisi / Türkiye Sosyal Arastirmalar Dergisi, 22, s99-117.
  • Karataş Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kaymakcı, K., Keskin, E. ve Ev Çimen, E. (2018). Eskişehir ilindeki ilköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının lisans eğitiminde aldıkları dersler üzerine görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 3(1), 23-41.
  • Kıral B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 15, 170-189.
  • Kıroğlu K. (2020). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. Demirel Ö., Kaya Z., & Kıroğlu K. (Editörler). Eğitime Giriş (ss. 263-282). Ankara: Pegem Akademi.
  • Oktay A. (1983). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Dünü ve Bugünü. http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5743/1872
  • ÖSYM. (2020). 2020-KPSS Lisans (Genel Yetenek-Genel Kültür, Eğitim Bilimleri, Alan Bilgisi ÖABT) Sınav Sonuçlarına İlişkin Sayısal Veriler. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/KPSS/LISANS/sayisalbilgiler22102020.pdf
  • Tonga, D. (2020). Son yirmi yılda Türkiye’de sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1547-1564.
  • Usta, İ. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programlarındaki değişim ve açık ve uzaktan öğrenme dersine yönelik öneriler. AUAd, 4(4), 58- 68.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (1998). Ankara. Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari-mart-1998.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/ogretmen-yetistirme-ve-egitim-fakulteleri.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu YÖK. (2018). Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Okul_Oncesi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • Yurdakal, H. İ. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(29), 1483-1499.

The Comparison Of The 2018 Undergraduate Preschool Instruction Curriculum And Previous Curricula

Year 2021, , 1452 - 1479, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.975821

Abstract

The present study aimed to comparatively analyze the undergraduate preschool instruction curriculum, introduced in 2018 in teacher training institutions, and the 1997 and 2006 undergraduate curricula. The document analysis method, a qualitative research approach, was employed in the study. The 1997, 2006 and 2018 undergraduate preschool instruction curricula developed by the Council of Higher Education were employed as the data collection instruments. Descriptive analysis technique was adopted to analyze the findings. The study findings demonstrated that the 2018 undergraduate preschool instruction curriculum differed from the 1997 and 2006 curricula. The number of compulsory field courses and total course hours in the 2018 undergraduate preschool instruction curriculum was lower when compared to the previous curricula. Especially in the 2018 undergraduate curriculum, it was observed that the applied course hours were lower when compared to previous programs, and the categories of certain courses included in the MB, GK and AE categories the previous programs were altered in the 2018 curriculum. Certain compulsory courses in the 1997 and 2006 curricula were included in the elective course category in the 2018 undergraduate curriculum. The names and content of certain the courses were changes in the 2018 undergraduate curriculum. It was observed that the number of elective courses was increased in 2018 undergraduate curriculum.

References

  • Abazaoğlu İ., Yıldırım O., & Yıldızhan Y. (2015). Okul Öncesi Öğretmenliğine İlişkin Genel Bir Bakış. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 411-423. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/39.abazaoglu.pdf
  • Akarsu A. H., Yılmazer A., & Geçit Y. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Eğitimi Programlarının Yapısı: 2006-2018 Programlarının Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 56, 23-60. DOI: 10.21764/ maeuefd.556902
  • Aktan O., & Akkutay Ü. (2014). OECD Ülkelerinde ve Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 64-79. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/17642
  • Aras S., & Sözen S. (2012). Türkiye, Finlandiya ve Güney Kore’de Öğretmen Yetiştirme Programlarının İncelenmesi. https://scholar.google.com/scholar?hl=tr&as_sdt=0%2C5&q=T%C3%BCrkiye%2C+Finlandiya+ve+G%C3%BCney+Kore%E2%80%99de+%C3%96%C4%9Fretmen+Yeti%C5%9Ftirme+Programlar%C4%B1n%C4%B1n+%C4%B0ncelenmesi.+&btnG=
  • Arduç, M. A., Taşkın G. ve Mutlu F. (2020). Türkiye’de 2018 Yılında Uygulamaya Konulan Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının 1998 ve 2006 Lisans Programları ile Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 71-94.
  • Bartan M. (2019). Okul Öncesi Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının Okul Öncesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programı Hakkında Görüş ve Önerileri. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 24-36.
  • Çaycı B. (2011). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programındaki Alan Eğitimi Derslerinin Öğretmen Yeterliği Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 1-12.
  • Çelik M., & Gündoğdu K. (2007). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Tarihsel Gelişimi. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/31580
  • Çelikten M., & Şanal M., & Yeni Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/231612
  • Çetin Ş. (2018). Öğretmenlik Mesleğinde Değerler. Ergün M., Oral B., & Yazar T. (Editörler). Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz (Dün, Bugün, Yarın) (s. 165). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çoban A. (2010). Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 5(3), 958-976. https://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423934597.pdf
  • Çoban A. (2018). Öğretmen Yetiştirme Sistemimizin Tarihi Temelleri. Ergün M., Oral B., & Yazar T. (Editörler). Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz (Dün, Bugün, Yarın) (s. 30). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan C. (2005). Türkiye’de Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Politikaları ve Öğretmen Yetiştirme Sorunları. 143-162. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/101017
  • Eşme İ. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). YÖK. Ankara.
  • İnce Aka, E., Yılmaz, M. & Karakaya, M. (2019). 2018 Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programındaki Biyoloji Derslerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-143.
  • Kandır A., & Yazıcı E. (2018). Okul Öncesi Eğitim: Kurumsallaşma, Program ve Öğretmen Yetiştirme Süreci. Türk Sosyal Araştırmalar Dergisi / Türkiye Sosyal Arastirmalar Dergisi, 22, s99-117.
  • Karataş Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kaymakcı, K., Keskin, E. ve Ev Çimen, E. (2018). Eskişehir ilindeki ilköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının lisans eğitiminde aldıkları dersler üzerine görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 3(1), 23-41.
  • Kıral B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 15, 170-189.
  • Kıroğlu K. (2020). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. Demirel Ö., Kaya Z., & Kıroğlu K. (Editörler). Eğitime Giriş (ss. 263-282). Ankara: Pegem Akademi.
  • Oktay A. (1983). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Dünü ve Bugünü. http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5743/1872
  • ÖSYM. (2020). 2020-KPSS Lisans (Genel Yetenek-Genel Kültür, Eğitim Bilimleri, Alan Bilgisi ÖABT) Sınav Sonuçlarına İlişkin Sayısal Veriler. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/KPSS/LISANS/sayisalbilgiler22102020.pdf
  • Tonga, D. (2020). Son yirmi yılda Türkiye’de sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1547-1564.
  • Usta, İ. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programlarındaki değişim ve açık ve uzaktan öğrenme dersine yönelik öneriler. AUAd, 4(4), 58- 68.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (1998). Ankara. Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari-mart-1998.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/ogretmen-yetistirme-ve-egitim-fakulteleri.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu YÖK. (2018). Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Okul_Oncesi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
  • Yurdakal, H. İ. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(29), 1483-1499.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hikmet Zelyurt 0000-0001-5243-6496

Publication Date August 31, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Zelyurt, H. (2021). 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1452-1479. https://doi.org/10.17679/inuefd.975821
AMA Zelyurt H. 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması. INUEFD. August 2021;22(2):1452-1479. doi:10.17679/inuefd.975821
Chicago Zelyurt, Hikmet. “2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no. 2 (August 2021): 1452-79. https://doi.org/10.17679/inuefd.975821.
EndNote Zelyurt H (August 1, 2021) 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 2 1452–1479.
IEEE H. Zelyurt, “2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması”, INUEFD, vol. 22, no. 2, pp. 1452–1479, 2021, doi: 10.17679/inuefd.975821.
ISNAD Zelyurt, Hikmet. “2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (August 2021), 1452-1479. https://doi.org/10.17679/inuefd.975821.
JAMA Zelyurt H. 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması. INUEFD. 2021;22:1452–1479.
MLA Zelyurt, Hikmet. “2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 2, 2021, pp. 1452-79, doi:10.17679/inuefd.975821.
Vancouver Zelyurt H. 2018 Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programının Önceki Programlarla Karşılaştırılması. INUEFD. 2021;22(2):1452-79.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.