Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarının cinsiyete, sınıf düzeyine ve akademik başarılarına göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymak; öğrencilerin ders çalışmaya ayırdıkları süre ile öğrenme yaklaşımları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma, 2014-2015 akademik yılının bahar döneminde yapılmıştır. Araştırmaya, İzmir Ege Üniversitesi, Kocaeli Üniversitesi ve Balıkesir Necati Bey Eğitim Fakültelerinin 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 406 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri, Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği (ASSIST) ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları ölçeğinin hem alt boyutlardan hem de ölçeğin genelinden aldıkları puanlarda cinsiyete ve sınıf seviyesine (1. ve 4. sınıflar arasında) göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Araştırmadan elde edilen diğer bulgular ise, öğretmen adaylarının öğrenme yaklaşımları ve akademik başarıları arasında olumlu yönde bir ilişkinin olduğu, öğrencilerin ders çalışmaya ayırdıkları süre ile öğrenme yaklaşımları arasında çok güçlü ilişkinin bulunmadığıdır.
The objective of this research is to present whether approaches to learning of university students show difference according to the gender, class level and academic success and determine the relationship between the time spared for studying and approaches to learning by the students. The research has been conducted on spring term of 2014-2015 academic year. 406 students, who study at 1st and 4th classes of İzmir Ege University, Kocaeli University and Balıkesir Necati Bey Education Faculty have been included in the research. The research data have been collected through Learning Approaches Inventory (ASSIST). According to the data obtained through the research, no significant difference has been found for gender and class level (between 1st and 4th class) for the scores obtained by the prospective teachers both from the learning approaches inventory and its sub dimensions. According to the other findings obtained through the research, there is positive relation between the approaches to learning of the prospective teachers and academic successes and there is no robust relation between time spared to study by the students and their approaches to learning.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 17 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.