Bu araştırma, okul müdürlerinin görev önceliklerine ve karar alma süreçlerini etkileyen faktörlere ilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma desenindedir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim öğretim yılında, Trabzon il merkezindeki okullarda görevli 20 okul müdürü oluşturmaktadır. Çalışma grubu, amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan maksimum çeşitlilik örneklem tekniğiyle belirlenmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen yarı yapılandırılmış grid formu ile toplanmıştır. Veriler, betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Okul müdürlerinin görev önceliklerinin ilk sırasında, okul amaçlarını gerçekleştirme yer almaktadır. Diğer öncelikli görevler ise sınav başarısı, kaliteli eğitim ve öğretmenlerin iş doyumudur. Okul müdürlerinin, karar alma süreçlerini etkileyen faktörlerin ilk sırasında yasa ve yönetmelikler yer almaktadır. Okul müdürleri, karar alma süreçlerini etkileyen diğer faktörleri, öğretmen ve müdür yardımcılarının görüş ve önerileri, okulun eğitim amaçları şeklinde ifade etmektedir.
This study aims to reveal school administrators’ opinions on task priorities and the factors affecting their decision-making process. This study was designed in qualitative research pattern. The study group consists of 20 school principals working in Trabzon city centre during 2013-2014 academic year. Study group was determined by using maximum variation sampling technique. Data was obtained by using structured grid form which was developed by the researcher. Data was analysed by using descriptive analysis method. To perform school purposes is seen as the highest priority task by the school principals. School achievement, qualified education and teachers’ job satisfaction are seen as other task priorities in schools. The main factor mostly affecting decision-making process of school administrators is laws and regulations. School administrators state that the other factors affecting their decision-making process in schools are teachers’ and vice-principals’ opinions and suggestions, and the school’s educational aims.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 17 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.