The purpose of
this study was to develop and validate the Openness to Violation of Ethical
Decision (OVED) scale, which measures teachers’ openness to violation of their
own ethical decision under the influence of key constituencies at the school
including students, managers, colleagues and parents. In the development
process, reviewing the related literature, gathering expert opinions,
conducting interviews with teachers were respectively followed in the
respective order. The resulting two level (high and low moral intensity
conditions) scale form was subjected to a pilot study with 176 teachers. Two
separate exploratory factor analyses (EFA) on low and high moral intensity
dimensions of the scale suggested a robust four factor solutions explaining
more than70 percent of the variance on both parts. In order to verify the four
factor solution, a second study with 508 teachers was conducted. Because of
violating the normality assumption, Partial Least Square-Structural Equation
Modeling (PLS-SEM) was conducted. At first, the reliability of the scale was
checked by Cronbach’s alpha and Composite Reliability values. Cronbach’s alpha
values were higher than .88 and Composite Reliability values were all higher
than .90 for each of the four factors, indicating high reliability. Finally,
the results of PLS-SEM values on convergent and discriminant validity revealed
high levels of convergent validity and discriminant validity scores for both
parts of the scale, which affirmed the validity of the scale.
Moral reasoning Violating ethical decisions Ethic Openness to violation to ethical decisions
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin kendi ahlaki
değerlerinden vazgeçmelerinde okulun temel paydaşları olan iş arkadaşları,
öğrenciler, yöneticiler ve velilerin ne derecede etkili olduklarını ölçmeye
yönelik Ahlaki Kararlara Aykırı Davranmaya Açıklık (AKADA) ölçeğinin
geliştirilmesidir. Bu amaca yönelik olarak sırasıyla alanyazın taraması
gerçekleştirilmiş, elde edilen bulgular doğrultusunda ölçek maddeleri
hazırlanmış, uzman görüşü ve öğretmen düşünceleri alınmıştır. Bu aşamalardan
sonra elde edilen iki düzeyli (yüksek ve düşük ahlaki yoğunluklu) ölçek formu
176 öğretmenin katılımıyla pilot uygulamaya tabi tutulmuştur. Düşük ve yüksek
ahlaki yoğunluklu maddelerin ayrı ayrı açıklayıcı faktör analizi sonuçları
incelendiğinde ölçeğin her iki düzeyde de dörder faktörden oluştuğu sonucuna
varılmıştır. Ölçeğin her iki kısmında da toplam varyansın yüzde yetmişten
fazlasının açıklandığı görülmüştür. Ölçeğin ölçüm modeli değerlendirmesi ve
güvenirlik testleri ise 508 öğretmenin katıldığı asıl çalışmada kontrol edilmiştir.
Ölçüm modeli değerlendirmesi, veriler normal dağılım göstermediği için “Kısmi
En Düşük Kareler Yöntemi” ile yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir.
Ölçeğin iç tutarlılık düzeyi Cronbach’ α değeri kontrol edildiğinde tüm
boyutlarda .88 ve üzerinde olduğu, kompozit güvenirlik değerlerine
bakıldığında ise yine .90 değerinin üzerinde olduğu görülmüş ve ölçeğin
yeterli güvenirlik düzeyine sahip olduğu kanaatine varılmıştır. Bununla
birlikte Kısmi En Düşük Kareler Yöntemi ile test edilen uyuşum geçerliliği ve
ayırt edici geçerliliği test sonuçları kontrol edilmiş ve ölçeğin yüksek
geçerlik değerlerine sahip olduğu sonucuna varılmıştır.
Etik Ahlaki karar verme Ahlaki kararlara aykırı davranma Ahlaki kararlara aykırı davranmaya açıklık
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.