Simultaneous
learning environments use virtual classroom environment in distance education.
Although there are many professional versions developed today, it is considered
that some technical problems in the systems used as a synchronous learning
environment have some effects on learners and instructors. In this study, it is
aimed to find out the technical problems encountered in the simultaneous
learning environments and to reveal the effects of these problems on the
instructor and learners. The study was conducted as a case study from
qualitative research patterns. In the study, data were collected at 3 different
sampling levels. 2 specialist personnel in charge of the technical department
working on the distance education platform of Inonu University, semi-structured
interview form with 10 learners who have learned some lessons in the distance
education environment at undergraduate level and 3 teachers who have trained in
these courses were collected. Here, the data received from the institution
consist mainly of technical problems reflecting the instructor and the student.
The data of the study were analyzed by content analysis. As a result of the
analysis, some sub-themes were reached. Sub-themes such that "system not
efficient, connection problem, server response time" etc. have interpreted
under learning, teaching and institutional main themes. As a result, it has
been seen that the technical problems faced by both the instructor and the
learners are mostly on the system voice, internet access, connection speed and
course contents. It is considered that the fix of these technical problems
should be addressed at the institutional level and the problems to be corrected
by taking the learning and teaching suggestions into consideration.
Eş zamanlı öğrenme ortamları
olarak uzaktan eğitimde sanal sınıf ortamı kullanılmaktadır. Günümüzde
geliştirilmiş birçok profesyonel sürümü olmasına rağmen eş zamanlı öğrenme
ortamı olarak kullanılan sistemlerde yaşanılan bazı teknik sorunların öğrenen
ve öğretici üzerinde bazı etkilerinin oluştuğu görülmektedir. Bu çalışmada eş
zamanlı öğrenme ortamlarında karşılaşılan teknik sorunların ne olduğu ve bu
sorunların öğretici ve öğrenen üzerindeki etkilerinin ortaya çıkarılması
amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden durum çalışması olarak
yürütülmüştür. Çalışmada veriler 3 farklı örneklem düzeyinde toplanmıştır.
İnönü Üniversitesi uzaktan eğitim platformunda çalışan teknik bölümden sorumlu
2 uzman personel, lisans düzeyinde uzaktan eğitim ortamında bazı dersleri alan
10 öğrenen ve bu derslerin eğitimini veren 3 öğretici ile yapılan yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. Burada kurumdan alınan
veriler daha çok öğretici ve öğrenene yansıyan teknik sorunlardan oluşmaktadır.
Araştırmanın verileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda elde
edilen bulgular sonucunda bazı alt temalara ulaşılmıştır. Bunlardan “sistemin
verimli olmaması, bağlantı problemi, sunucu yanıt süresi” vb. alt temalar;
öğrenen, öğretici ve kurumsal ana temaları altında yorumlanmıştır. Sonuç olarak
hem öğretici hem de öğrenenlerin karşılaştıkları teknik sorunların çoğunlukla
sistemdeki ses, internet erişimi, bağlantı hızı ve ders içerikleri üzerine
olduğu görülmüştür. Bu sorunların ortaya çıkışının kurumsal boyutta ele alınıp,
öğrenen ve öğretici önerileri de göz önünde bulundurularak düzeltilmesinin teknik
sorunları azaltacağı düşünülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.