The purpose of
this study was to determine a group of middle school students' perceptions
about the concept of scientific inquiry by using metaphors. A total of 120
students participated in this study. To determine participating students'
metaphors about the concept of scientific inquiry, this study used two-stage
questionnaire forms. In the first stage, it was aimed to gain knowledge about
students' grade, gender, and school name. In the second stage, it was asked
participants to fill in the blanks of the statement, "Scientific inquiry
is like … because ..." on the questionnaire. As a result of the content
analysis metaphors were grouped into 8 categories: gradual process, human
output, individual having a profession, creature in nature, other, course,
entertainment, and organ. Metaphors generated as a result of this study can be
used in teaching and learning subjects of scientific inquiry.
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin “bilimsel araştırma” kavramı
hakkındaki algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Bu çalışmaya 120
öğrenci katılmıştır. Katılımcıların bilimsel araştırma kavramına ilişkin
metaforlarını belirlemek amacı ile iki aşamalı bir form kullanılmıştır. İlk
aşamada öğrencilerin sınıf seviyesi, cinsiyeti ve okul adları hakkında bilgi
edinmek amaçlanmıştır. İkinci aşamada ise araştırmaya katılan öğrencilerden
formda yer alan “Bilimsel araştırma … gibidir, çünkü …” ifadesindeki boşlukları
benzetme yaparak doldurmaları istenmiştir. İçerik analizi sonucunda
katılımcıların bilimsel araştırma hakkında ürettikleri metaforlar: aşamalı bir
süreç, insan ürünü, meslek sahibi birey, doğadaki varlık, diğer, ders, eğlence
ve organ olmak üzere 8 kategori altında toplanmıştır. Öğrenciler, öğretmen
adayları ve öğretmenler için karmaşık gibi görünen bilimin doğası ve bilimsel
araştırma yapma konularının öğretiminde bu araştırma sonucunda elde edilen
metaforlardan yararlanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.