The current study was carried
out to investigate the relation between the effective communication skills and
social skills of preschool children. The population of the study was made up
of children attending to kindergarten in the city centre of Çorum. Randomly
chosen in each class, 160 children in total comprised the sampling of the
research. As the data collection tool of the study, “Personal Information
Form”, “Behaviour Scale for Kindergarten and Nursery Class (Social Skills
Scale Section)” and “The Evaluation Scale for the Communication Skills of 5-6
Age Group” were used. The data obtained was analysed through SPSS 20 package
program and relational research method were used. The effective communication
skill levels and social skill levels of children were classified as low,
medium and high. In order to determine the relation between effective
communication skills and social skills of children, correlation analysis was
made. At the end of the research, it
was found that as the effective communication levels of children increased, so
did social cooperation, social independence – social acceptance and social
interaction levels. Depending on these results, some recommendations were made
for educators, parents and researchers.
Bu araştırma, okul öncesi dönem çocuklarının etkili
iletişim becerileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Çorum il merkezinde yer
alan anasınıflarına devam eden çocuklar oluşturmuştur. Her sınıftan rasgele
seçilen on çocuk, toplam 160 çocuk ise araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.
Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği
(Sosyal Beceri Ölçeği Bölümü)” ve “5-6 Yaş Grubu Çocukların İletişim
Becerilerini Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır.
Elde edilen veriler SPSS 20 paket programı ile analiz edilmiş ve
ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çocukların sosyal beceri düzeyleri ve etkili iletişim
beceri düzeyleri düşük, orta ve yüksek olarak gruplandırılmıştır. Çocukların etkili iletişim becerileri ile sosyal
işbirliği, sosyal bağımsızlık- sosyal kabul ve sosyal etkileşim becerileri
arasındaki ilişkinin belirlenmesi için korelasyon analizi yapılmıştır.
Araştırma sonucunda; çocukların etkili iletişim beceri düzeyi arttıkça sosyal
işbirliği, sosyal bağımsızlık- sosyal kabul ve sosyal etkileşim düzeylerinin
de arttığı saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, eğitimcilere, ebeveynlere
ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.