Epistemological
beliefs refer to the systems of the certainty of knowledge, the source of
knowledge, the creation of knowledge by the individuals, the acquisition of
knowledge and subjective beliefs about the structure of knowledge. They
influence the decisions and choices of a teacher in teaching methods, classroom
management, and so on. In this regard, it is of great importance to analyze
the epistemological beliefs of prospective teachers in terms of several
variables and to present a general framework. The objective of this study is
the investigation of the epistemological beliefs of prospective teachers in
terms of certain variable. Descriptive survey model was used in this research.
426 prospective teachers participated in the research. Personal Information
Form, and "Epistemological Beliefs Scale" were used as data
collection tool in this study. Descriptive statistics and multivariate
variance analyses methods were used (MANOVA) for the analysis of the data
obtained. Following the research, it was observed that the opinions of
prospective teachers concerning the Epistemological Beliefs Scale were as
“partially I agree”. No significant difference was observed between the
Epistemological Beliefs scores of the prospective teachers in terms of gender,
however significant difference was observed in terms of their class levels,
department and university entrance score type variables. Various recommendations have been developed based upon the findings.
Epistemolojik inançlar bilginin kesinliği, bilginin
kaynağı, bilginin birey tarafından oluşturulması, bilginin öğrenilmesi ve
bilginin yapısıyla ilgili öznel inanç sistemlerini tanımlamaktadır.
Epistemolojik inançlar bir öğretmenin öğretim yöntemini, sınıf yönetimi gibi
boyutlarda vereceği kararlarını ve seçimlerini etkilemektedir. Bu bakımdan
öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını çeşitli değişkenler açısından
inceleyip genel bir resmini ortaya koymak önem taşımaktadır. Bu araştırmanın
amacı, öğretmen adaylarının epistemolojik inançlarını çeşitli değişkenler
açısından incelemektir. Araştırmanın modelini, tarama modellerinden betimsel
tarama modeli oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim
akademik yılında bir devlet üniversitesindeki eğitim fakültesinde öğrenim gören
öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi basit tesadüfi
yöntemle seçilmiş 429 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada, kişisel
bilgiler formu ile Aypay (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Epistemolojik
İnanç Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik ve
çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
öğretmen adaylarının öğrenme süreci, doğuştan/sabit yetenek, bilginin kesinliği
alt boyutlarına "kısmen katılıyorum" düzeyinde ve öğrenme çabası alt
boyutuna "katılıyorum" düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür.
Öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile cinsiyetleri arasında
doğuştan/sabit yetenek ile bilginin kesinliği alt boyutunda erkek öğretmen
adaylarının lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretmen adaylarının
epistemolojik inanç ölçeğine ait boyutları ile sınıf düzeyi, üniversiteye giriş
puan türü ve öğrenim görülen bölüm değişkenleri açısından anlamlı farklık elde
edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak çeşitli
öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.