The
aim of this study was to determine the self-efficacies of the teachers, working
in the Malatya Science and Art Center, for project-based learning practices. In
the study, the survey design among quantitative research method designs was
preferred. The sample group was composed of 51 teachers working in Malatya
Province Science and Art Center between 2018 and 2019. For this purpose, “project-based learning
self-efficacy scale” developed by Mutlu and Yıldız-Fidan (2018) and including 5
subscales and 24 items was used as the data collection tool in the study. The
validity and reliability studies for the scale were conducted and the
Cronbach’s alpha reliability coefficient was found to be 0.86. It was
determined that the self-efficacy levels of the teachers participating in the
study for the project-based learning practices was at good level with the mean
score of 3.69; 3 teachers were barely competent, 34 teachers were slightly
competent, and 14 teachers were quite competent. When the subscales of the
scale were examined, it was observed that while the
subscale with the lowest mean score was “Practice and Evaluation”, the
subscale having the highest mean score was “Commanding and Guiding for Project
Process”. On the other hand, it was also determined that the self-efficacy
belief levels towards PBL practice did not show any significant difference in
terms of gender and professional experience. Besides, recommendations were made
within the framework of other obtained results.
Bu çalışmada, Malatya Bilim ve Sanat
Merkezi’nde görev alan öğretmenlerin proje tabanlı öğretim uygulamalarına ait
öz yeterliliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma
yöntemi desenlerinden tarama deseni tercih edilmiştir. Çalışma grubunu
2018-2019 yılı Malatya ili Bilim ve Sanat Merkezi’nde görevli 51 öğretmen
oluşturmaktadır. Bu amaçla araştırmada,
veri toplama aracı olarak Mutlu ve Yıldız-Fidan (2018) tarafından geliştirilen
5 alt boyuttan ve 24 maddeden oluşan “proje tabanlı öğretim uygulama öz
yeterlilik ölçeği” kullanılmıştır. Kullanılan ölçeğe yönelik gerekli geçerlik
ve güvenirlik çalışmaları yapılmış ve Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0.86
olarak bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin proje tabanlı öğretim
uygulamalarına yönelik öz yeterlilik düzeylerinin 3.69 ortalama ile iyi düzeyde
olduğu; 3 öğretmenin çok az yeterli, 34
öğretmenin biraz yeterli, 14 öğretmenin ise oldukça yeterli olduğu
belirlenmiştir. Ölçeğin boyutları incelendiğinde en düşük ortalamaya sahip
oldukları boyutun “Uygulama ve Değerlendirme”, en yüksek ortalamaya sahip
oldukları boyutun ise “Proje sürecine
hakimiyet ve rehberlik etme” olduğu görülmektedir. Diğer taraftan PTÖ
uygulamasına yönelik öz yeterlilik inanç düzeylerinin cinsiyet ve mesleki
deneyim açısından anlamlı farklılık göstermediği de tespit edilmiştir. Bununla
birlikte elde edilen diğer sonuçlar çerçevesinde önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.