The aim of this
study is to examine the level of self-sufficiency of high school teachers in
terms of participation in project competitions as consultants, and the change
in self-sufficiency levels in terms of demographic variables. When the obtained
data were examined, it was determined that the teachers' self-sufficiency
levels for participating in the project competitions were high. It was found
that there was no statistically significant difference between the
self-sufficiency of male and female teachers and that teachers who took courses
in scientific research methods had higher self-sufficiency levels than those
who did not take these courses. Teachers with post-graduate education were
found to have higher levels of self-sufficiency when compared to teachers at
bachelor's degree level. In addition, it was found that the teachers working in
the city had a higher self-sufficiency than the teachers working in the
districts and towns.
Bu çalışmanın amacı, lise öğretmenlerinin proje
yarışmalarına danışman olarak katılmaya yönelik öz yeterlilik düzeylerini ve öz
yeterlilik düzeylerinin demografik değişkenler açısından değişimini
incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu farklı branşlarda görev yapan 328
lise öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler incelendiğinde;
öğretmenlerin proje yarışmalarına danışman olarak katılmaya yönelik öz
yeterlilik düzeylerinin yüksek olduğu, erkek ve kadın öğretmenlerin öz
yeterlilikleri arasında istatistiki açıdan anlamlı bir fark bulunmadığı,
bilimsel araştırma yöntemleri dersi alan öğretmenlerin bilimsel araştırma
yöntemleri dersi almayan öğretmenlere kıyasla öz yeterlilik düzeylerinin daha
yüksek olduğu, lisansüstü eğitime sahip öğretmenlerin lisans düzeyinde eğitime
sahip öğretmenlere kıyasla öz yeterlilik düzeylerinin daha yüksek olduğu,
şehirde görev yapan öğretmenlerin ilçede ve kasabada görev yapan öğretmenlere
kıyasla daha yüksek bir öz yeterliliğe sahip oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.