The aim of the study
is to test the effects of the sexual health psycho-education program on the 8th
graders’ knowledge level and attitude towards the adolescence, abuse and social
gender roles. Quasi-experimental design with a pre and posttest control group
was conducted in this study. The sample of the study is composed of 48 students
in total. There were 24 students (10 male-14 female) in the experimental group
and 24 students (10 male-14 female) in the control group. The students in the
experimental group received the Sexual Health Psycho-Education Program;
whereas, the students in the control group received no intervention about the
subject. The findings of the study indicated that sexual psycho-education
program created a significant difference (p<.05) between the knowledge level
of the experimental and control group students on the adolescence and social
gender subjects. However, there was no significance about the physiological, emotional
and sexual abuse (p<.05). The results of the study showed that the sexual
health psycho-education program increased the 8th graders knowledge
level about adolescence and social gender subjects although it didn’t affect
their knowledge of abuse.
Bu
araştırmanın amacı, ortaokul 8. sınıf öğrencilerine yönelik hazırlanan cinsel
sağlık psiko-eğitim programının öğrencilerin ergenlik dönemi, istismar ve
toplumsal cinsiyet konuları ile ilgili bilgi düzeyleri ve tutumları üzerindeki
etkisini test etmektedir. Bu çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu yarı
deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda 24 (10 erkek-14 kız) öğrenci;
kontrol grubunda 24 (10 erkek-14 kız) öğrenci olmak üzere toplam 48 öğrenci bu
çalışmanın araştırma grubunu oluşturmaktadır. Deney grubundaki katılımcılara
Cinsel Sağlık Psiko-Eğitimi uygulanırken; kontrol grubundaki katılımcılara
konuyla ilgili herhangi bir müdahale yapılmamıştır. Araştırma bulguları, deney
grubuna uygulanan cinsel sağlık eğitimi programının öğrencilerin ergenlik
dönemi ve toplumsal cinsiyet konularındaki bilgi düzeylerinde kontrol grubuna
göre anlamlı bir farklılık olduğunu (p<.05); fiziksel, duygusal, cinsel
istismar konularındaki bilgilerini artırmada ise kontrol grubuyla deney grubu
arasında anlamlı bir farklılığın olmadığını göstermektedir (p<.05).
Araştırma sonuçları cinsel sağlık eğitiminin 8. sınıf öğrencilerinin ergenlik
dönemi ve toplumsal cinsiyet konularındaki bilgilerini olumlu yönde
arttırdığını, istismar konusundaki bilgilerini ise etkilemediğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.