The main purpose of this study is to investigate
the relationship between the level of cognitive awareness and academic
motivation of middle school students. In the study, the correlational and
causal comparison model was used. The study population consisted of 32516
students in secondary schools in Malatya province. Yesilyurt and Battalgazi
Merkez districts and in 2017-2018 academic year, the sample consisted of 400
students determined by easy accessibility method. Sampling method of the study
was based on the method of easy accessibility. The first part of the
measurement tool used in the research consists of the demographic information
of the participants. In the second part, the two-dimensional (metacognitive
knowledge and metacognitive) developed by Sperling, Howard, Miller and Murphy
(2002) translates the Turkish version of the tarafından metacognitive
awareness inventory version B for young people, into Turkish. and Aydın and
Ubuz (2010) 's Metacognitive Ability Inventory. In the third part of the
study, iler Academic Motivation Scale asyon developed by Bozanoğlu (2004) was
used in order to determine the academic motivation levels of secondary school
students. Some of the findings obtained from the study are; There is a low
level and meaningful relationship between the students' metacognitive
awareness levels and their academic achievement in a positive, low level and
meaningful relationship between academic motivation levels and the time spent
on social media in a negative way, with a low level and a meaningful
relationship. It is stated that there is a high and significant relationship
between the two groups.
Bu araştırmanın temel amacı ortaokul öğrencilerinin
bilişüstü farkındalık düzeyleri ile akademik motivasyonları (güdülenmeleri)
arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada nicel yöntemli ilişkisel
(korelasyonel) ve nedensel karşılaştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma evrenini; Malatya ili Yeşilyurt ve Battalgazi Merkez ilçelerinde
bulunan ortaokullarda 2017-2018 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte olan
toplam 32516 öğrenci oluştururken, örneklemini ise uygun örneklem yöntemi ile
belirlenen 400 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçme aracının
birinci bölümü katılımcıların demografik bilgilerinden oluşmaktadır. İkinci
bölümde ise Sperling, Howard, Miller ve Murphy (2002) tarafından geliştirilen,
iki boyutlu olan (bilişüstü bilgi ve bilişüstü düzenleme) “Küçükler için
üstbilişsel farkındalık ölçeği B formu”nu (Junior metacognitive awareness
inventory version B) Türkçe’ye çevirip gerekli güvenirlik ve geçerlik
çalışmalarını yapan Aydın ve Ubuz (2010)’un Bilişüstü Yetiler Envanteri
kullanılmıştır. Araştırmanın üçüncü bölümünde ise ortaokul öğrencilerinin
akademik motivasyon düzeylerini belirleyebilmek amacıyla Bozanoğlu (2004)
tarafından geliştirilen “Akademik Güdülenme Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda
ulaşılan bulgulardan bazıları: Öğrencilerin bilişüstü farkındalık düzeyleri ile
akademik başarıları arasında; pozitif yönde, düşük düzeyde ve anlamlı bir
ilişki olduğu, akademik motivasyon düzeyleri ile sosyal medyada günlük
geçirilen zaman arasında; negatif yönde, düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki
olduğu ve akademik motivasyon düzeyleri ile bilişüstü farkındalık düzeyleri
arasında ise pozitif yönde, yüksek düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu
şeklinde ifade edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.