Bu çalışmada okul etkililiği ve pozitif psikolojik sermaye ilişkilerinin devlet okulları ve özel okullar bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama yöntemi kullanılan araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Tepebaşı ilçesine bağlı devlet ortaokullarında ve özel ortaokullarda görev yapan 1296 öğretmen; örneklemini ise tabakalı oranlı örnekleme yöntemiyle ulaşılan 734 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için “Psikolojik Sermaye Ölçeği” ve “Etkili Okul Ölçeği” kullanımıştır. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, korelasyon katsayıları veregresyon analizi gibi tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistiklerden faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde, hem devlet okullarında hem de özel okullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre okul etkililiği ve pozitif psikolojik sermayenin alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Özel okullarda görev yapan öğretmenlerin etkili okul ve pozitif psikolojik sermaye düzeylerinin devlet okullarında görev yapan öğretmenlere göre daha yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Alanyazında pozitif psikolojik sermaye ve okul etkililiği ilişkisinin devlet okulları ve özel okullar bağlamında incelendiği sınırlı sayıda araştırmaya rastlanmıştır. Bu bağlamda konunun farklı örneklemler üzerinde, farklı kademelerde araştırılması önerilmektedir.
This study aims to examine the relationship between school effectiveness and positive psychological capital in the context of public and private schools. The population of the research, in which the relational scanning method was used, consisted of 1296 teachers working in public secondary schools and private secondary schools in Tepebaşı in the 2018-2019 academic year; The sample is composed of 734 teachers reached by stratified ratio sampling method. "Psychological Capital Scale" and "Effective School Scale" were used to collect data. Descriptive and inferential statistics such as mean, standard deviation, correlation coefficients, and data analysis were used to analyse the data. According to teachers' opinions working in both public and private schools, when the findings obtained from the research were examined, there was a significant positive relationship between school effectiveness and the sub-dimensions of positive psychological capital. It was concluded that the teachers' effective school and positive psychological capital levels working in private schools were higher than the teachers working in public schools. A limited number of studies have been found in the literature examining the relationship between positive psychological capital and school effectiveness in the context of public and private schools. In this context, it is recommended to investigate the subject on different samples and at different levels.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.