Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 22 Issue: 2, 1828 - 1863, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.938650

Abstract

References

  • Aliyev, P. (2008). Beş faktör kişilik özellikleri ve cinsiyet rollerinin üniversite alan seçimi ile ilişkisinin incelenmesi(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslan, K. (2019) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Karakter Eğitimi Yetkinlik İnançları İle Yaratıcılık Düzeyleri Ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, O. ve Sağır, Ş.U. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. Türk Fen Eğitim Dergisi, 9(2), 83-84.
  • Avşaroğlu, S. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, karar verme ve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Avşaroğlu, S. ve Üre, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başaçıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-100.

Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri

Year 2021, Volume: 22 Issue: 2, 1828 - 1863, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.938650

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin kişilik özelliklerinin; karar verme stilleri ve yaratıcı düşünme becerileri tarafından anlamlı düzeyde yordanıp yordanmadığının incelenmesidir. Karar verme stilleri, kişilik özellikleri ve yaratıcı düşünme becerilerinin de cinsiyete göre anlamlı fark gösterip göstermediği de araştırmanın alt amacıdır. Araştırmaya İstanbul’da farklı üniversitelerinde eğitim-öğretim gören 419 üniversite öğrencisi katılmıştır. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, Akılcı ve Sezgisel Karar Verme Stilleri Ölçeği, Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi, Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayıları ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda: cinsiyete göre kız öğrencilerin daha fazla sezgisel düşündükleri, akılcı düşünme biçiminin kız ve erkek öğrencilere göre farklılık göstermediği bulgusuna ulaşılmıştır. Yaratıcı düşünme açısından erkeklerin daha fazla cesaretli ve meraklı oldukları saptanmıştır. Kişilik özellikleri açısından kadınların duygusal dengesizlik, dışa dönüklük, deneyime açıklık ve yumuşak başlılık kişilik özelliklerini erkeklerden daha fazla gösterdikleri sonucu elde edilmiştir. Kişilik özelliklerinden deneyime açıklığın akılcı ve sezgisel karar stillerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucu elde edilmiştir. Ayrıca; kişilik özelliklerinden dışadönüklük, deneyime açıklık ve duygusal dengesizliğin yaratıcı düşünmenin anlamlı birer yordayıcısı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aliyev, P. (2008). Beş faktör kişilik özellikleri ve cinsiyet rollerinin üniversite alan seçimi ile ilişkisinin incelenmesi(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslan, K. (2019) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Karakter Eğitimi Yetkinlik İnançları İle Yaratıcılık Düzeyleri Ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, O. ve Sağır, Ş.U. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. Türk Fen Eğitim Dergisi, 9(2), 83-84.
  • Avşaroğlu, S. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, karar verme ve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Avşaroğlu, S. ve Üre, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başaçıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-100.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Makbule Kalı Soyer 0000-0002-9031-5721

Muhammet Şerif Keskinoğlu 0000-0003-1840-2406

Yakup İme 0000-0001-6818-8044

Publication Date August 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 22 Issue: 2

Cite

APA Kalı Soyer, M., Keskinoğlu, M. Ş., & İme, Y. (2021). Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1828-1863. https://doi.org/10.17679/inuefd.938650
AMA Kalı Soyer M, Keskinoğlu MŞ, İme Y. Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. INUJFE. August 2021;22(2):1828-1863. doi:10.17679/inuefd.938650
Chicago Kalı Soyer, Makbule, Muhammet Şerif Keskinoğlu, and Yakup İme. “Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri Ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no. 2 (August 2021): 1828-63. https://doi.org/10.17679/inuefd.938650.
EndNote Kalı Soyer M, Keskinoğlu MŞ, İme Y (August 1, 2021) Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 2 1828–1863.
IEEE M. Kalı Soyer, M. Ş. Keskinoğlu, and Y. İme, “Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri”, INUJFE, vol. 22, no. 2, pp. 1828–1863, 2021, doi: 10.17679/inuefd.938650.
ISNAD Kalı Soyer, Makbule et al. “Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri Ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (August 2021), 1828-1863. https://doi.org/10.17679/inuefd.938650.
JAMA Kalı Soyer M, Keskinoğlu MŞ, İme Y. Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. INUJFE. 2021;22:1828–1863.
MLA Kalı Soyer, Makbule et al. “Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri Ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 2, 2021, pp. 1828-63, doi:10.17679/inuefd.938650.
Vancouver Kalı Soyer M, Keskinoğlu MŞ, İme Y. Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. INUJFE. 2021;22(2):1828-63.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.