Research Article
BibTex RIS Cite

Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi

Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 2460 - 2483, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.1020116

Abstract

Bu çalışmada, biyoteknoloji eğitimi alanında yayınlanan bilimsel makalelerin bibliyometrik göstergeler açısından analizi yapılarak alandaki eğilimlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla biyoteknoloji eğitimi alanında yapılan bibliyometrik analiz ile 1998-2021 yılları arasında yayınlanan 81 makaledeki eğilimler ortaya konmuştur. Web of Science (WoS) veri tabanında “biotechnology”, “genetic engineering” modified organisms”, “cloning” and “biotechnology education” anahtar kelime grupları kullanılarak tarama yapılmıştır. Çalışmada verileri analiz etmek amacıyla VOSviewer programı kullanılarak yıllara göre yayın sayıları, yayınların dergilere göre dağılımı, yayın yapan en aktif beş dergi, yıllara göre makalelere yapılan atıf sayısı, en fazla atıf alan beş çalışma, biyoteknoloji eğitiminde en fazla yayın yapan ilk 20 ülke, bibliyografik eşleştirmenin ülkelere ve dokümanlara dayalı ağ haritalaması, atıfların yazarlara, dokümanlara ve üniversitelere dayalı ağ haritalaması, çalışmaların ortak atıf bakımından alıntı yapılan kaynaklara dayalı ağ haritalaması, çalışmaların ortak yazarlık bakımından yazarlara ve üniversitelere dayalı ağ haritalaması ve atıfların ülkelere dayalı ağ haritalaması incelenmiştir. Yapılan çalışmada bibliyometrik analiz kullanılmasının biyoteknoloji eğitimi ile ilgili yapılan çalışmaları betimleyeceğinden bilimsel üretime bir bakış açısı sağlayacağı ve alandaki eğilimleri belirleyeceği düşünülmektedir.

References

  • Aksoy, F. (2006). Lise öğretmenlerinin genetiği değiştirilmiş gıdalara ilişkin bilgi düzeyleri, görüşleri ve bilgilendirilme ihtiyaçlarının belirlenmesi: Adana Örneği. (Tez No. 233814) [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Al, U. (2008). Türkiye’nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım. (Tez No. 257576) [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Al, U. & Coştur, R. (2007). Türk Psikoloji Dergisi’nin bibliyometrik profili. Türk kütüphaneciliği, 21(2), 142-163. url. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/54/54
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L. (2014). Research methods, design and analysis (12th ed.). Upper Saddle River: Pearson.
  • Çiçekçi, O. (2008). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin transgenik (gdo) konusundaki bilgilerinin ve görüşlerinin belirlenmesi. (Tez No. 219677) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Demirci, A. (2008). Perceptions and attitudes of geography teachers to biotechnology: A study focusing on genetically modified (gm) foods. African Journal of Biotechnology, 7(23), 4321-4327. https://www.ajol.info/index.php/ajb/article/view/59580
  • Fonseca, M. J., Costa, P., Lencastre, L., & Tavares, F. (2012). Disclosing biologyteachers’ beliefs about biotechnology and biotechnology education. Teacher and Teaching Education, 28, 368-381. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.11.007
  • France, B. (2007). Location, location, location: Positioning biotechnology education for the 21st century. Studies in Science Education, 43(1), 88-122. https://doi.org/10.1080/03057260708560228
  • Gürkan, G. & Kahraman, S. (2019). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Biyoteknoloji ve Genetik Mühendisliği Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Malatya İli Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6 (12), 66-78. https://doi.org/10.29129/inujgse.550759
  • Güzeller, C. O., & Çeliker, N. (2017), ‘Geçmişten Günümüze Gastronomi Bilimi: Bibliyometrik Bir Analiz’ Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 88-102. https://doi.org/10.21325/jotags.2017.114
  • Hanegan, N. L., & Bigler, A. (2009). Infusing authentic inquiry into biotechnology. Journal of Science Education and Technology, 18(5), 393-401. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-009-9155-5
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasemodel, M. G. C., Makishi, F., Souza, R. C., & Silva, V. L. (2016). Following the trail of crumbs: A bibliometric study on consumer behavior in the Food Science and Technology field. International Journal of Food Studies, 5 (1), 73-83. https://doi.org/10.7455/ijfs/5.1.2016.a7
  • Kidman, G. (2009). Attitudes and interests towards biotechnology: the mismatch between students and teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(2), 135-143. https://doi.org/10.12973/ejmste/75265
  • Kidman, G., & Papadimitriou, F. (2012). Content analysis of international research in geographical and environmental education: 18 years of academic publishing. International Research in Geographical and Environmental Education, 21, 3-10. https://doi.org/10.1080/10382046.2012.639152
  • Kooffreh M.E., Ikpeme E.V., & Mgbado T.I. (2021). Knowledge, perception, and interest regarding biotechnology among secondary school students in Calabar. Biochem Molecular Biology Education., 49(4), 664-668. https://doi.org/10.1002/bmb.21507
  • Koseoglu, M. A., Sehitoglu, Y., & Parnell, J. A. (2015). A bibliometric analysis of scholarly work in leading tourism and hospitality journals: the case of Turkey. Anatolia, 26 (3), 359-371. https://doi.org/10.1080/13032917.2014.963631
  • Lamanauskas, V.& Makarskaite-Petkeviciene, R. (2008). Lithuanian university students’knowledge of biotechnology andtheir attitudes to the taughtsubject. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(3), 269-277. https://doi.org/10.12973/ejmste/75349
  • Mohapatra, A.K., Priyadarshini, D., & Biswas, A. (2010). Genetically modified food: Knowledge and attitude of teachers and students. Journal of Science Education and Technology, 19(5), 489-497. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9215-x.
  • Sıcaker, A., & Özaydın, S. (2015). Ortaöğretim biyoteknoloji ve gen mühendisliği kavramlarının öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 51-67. https://doi.org/10.7822/omuefd.34.2.4
  • Steele, F., & Aubusson, P. (2004). The challenge in teaching biotechnology. Research in Science Education, 34(4), 365-387. url. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11165-004-0842-1.pdf
  • Şenler, B., Kozcu Çakır, N., Görecek, M. ve Göçmen-Taşkın B. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin biyoteknoloji konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi (Muğla ili örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 126-132. url. http://hunefd/article/view/5000048622
  • Turan, M. & Koç, I. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji uygulamalarına yönelik tutumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 74-83. url. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200381
  • Ye, J., Chen, D., & Kong, L. (2019). Bibliometric analysis of the wos literature on research of science teacher from 2000 to 2017. Journal of Baltic Science Education, 18(5), 732-747. https://doi.org/10.33225/jbse/19.18.732
  • Zyoud, S. H., Waring, W. S., Al-Jabi, S. W., & Sweileh, W. M. (2017). Global cocaine intoxication research trends during 1975–2015: a bibliometric analysis of Web of Science publications. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 12(1). https://doi.org/10.1155/2017/6429410
Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 2460 - 2483, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.1020116

Abstract

References

  • Aksoy, F. (2006). Lise öğretmenlerinin genetiği değiştirilmiş gıdalara ilişkin bilgi düzeyleri, görüşleri ve bilgilendirilme ihtiyaçlarının belirlenmesi: Adana Örneği. (Tez No. 233814) [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Al, U. (2008). Türkiye’nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım. (Tez No. 257576) [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Al, U. & Coştur, R. (2007). Türk Psikoloji Dergisi’nin bibliyometrik profili. Türk kütüphaneciliği, 21(2), 142-163. url. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/54/54
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Christensen, L.B., Johnson, R.B., & Turner, L. (2014). Research methods, design and analysis (12th ed.). Upper Saddle River: Pearson.
  • Çiçekçi, O. (2008). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin transgenik (gdo) konusundaki bilgilerinin ve görüşlerinin belirlenmesi. (Tez No. 219677) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir.
  • Demirci, A. (2008). Perceptions and attitudes of geography teachers to biotechnology: A study focusing on genetically modified (gm) foods. African Journal of Biotechnology, 7(23), 4321-4327. https://www.ajol.info/index.php/ajb/article/view/59580
  • Fonseca, M. J., Costa, P., Lencastre, L., & Tavares, F. (2012). Disclosing biologyteachers’ beliefs about biotechnology and biotechnology education. Teacher and Teaching Education, 28, 368-381. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.11.007
  • France, B. (2007). Location, location, location: Positioning biotechnology education for the 21st century. Studies in Science Education, 43(1), 88-122. https://doi.org/10.1080/03057260708560228
  • Gürkan, G. & Kahraman, S. (2019). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Biyoteknoloji ve Genetik Mühendisliği Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Malatya İli Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6 (12), 66-78. https://doi.org/10.29129/inujgse.550759
  • Güzeller, C. O., & Çeliker, N. (2017), ‘Geçmişten Günümüze Gastronomi Bilimi: Bibliyometrik Bir Analiz’ Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 88-102. https://doi.org/10.21325/jotags.2017.114
  • Hanegan, N. L., & Bigler, A. (2009). Infusing authentic inquiry into biotechnology. Journal of Science Education and Technology, 18(5), 393-401. http://dx.doi.org/10.1007/s10956-009-9155-5
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasemodel, M. G. C., Makishi, F., Souza, R. C., & Silva, V. L. (2016). Following the trail of crumbs: A bibliometric study on consumer behavior in the Food Science and Technology field. International Journal of Food Studies, 5 (1), 73-83. https://doi.org/10.7455/ijfs/5.1.2016.a7
  • Kidman, G. (2009). Attitudes and interests towards biotechnology: the mismatch between students and teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(2), 135-143. https://doi.org/10.12973/ejmste/75265
  • Kidman, G., & Papadimitriou, F. (2012). Content analysis of international research in geographical and environmental education: 18 years of academic publishing. International Research in Geographical and Environmental Education, 21, 3-10. https://doi.org/10.1080/10382046.2012.639152
  • Kooffreh M.E., Ikpeme E.V., & Mgbado T.I. (2021). Knowledge, perception, and interest regarding biotechnology among secondary school students in Calabar. Biochem Molecular Biology Education., 49(4), 664-668. https://doi.org/10.1002/bmb.21507
  • Koseoglu, M. A., Sehitoglu, Y., & Parnell, J. A. (2015). A bibliometric analysis of scholarly work in leading tourism and hospitality journals: the case of Turkey. Anatolia, 26 (3), 359-371. https://doi.org/10.1080/13032917.2014.963631
  • Lamanauskas, V.& Makarskaite-Petkeviciene, R. (2008). Lithuanian university students’knowledge of biotechnology andtheir attitudes to the taughtsubject. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4(3), 269-277. https://doi.org/10.12973/ejmste/75349
  • Mohapatra, A.K., Priyadarshini, D., & Biswas, A. (2010). Genetically modified food: Knowledge and attitude of teachers and students. Journal of Science Education and Technology, 19(5), 489-497. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9215-x.
  • Sıcaker, A., & Özaydın, S. (2015). Ortaöğretim biyoteknoloji ve gen mühendisliği kavramlarının öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 51-67. https://doi.org/10.7822/omuefd.34.2.4
  • Steele, F., & Aubusson, P. (2004). The challenge in teaching biotechnology. Research in Science Education, 34(4), 365-387. url. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11165-004-0842-1.pdf
  • Şenler, B., Kozcu Çakır, N., Görecek, M. ve Göçmen-Taşkın B. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin biyoteknoloji konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi (Muğla ili örneği). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 126-132. url. http://hunefd/article/view/5000048622
  • Turan, M. & Koç, I. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının biyoteknoloji uygulamalarına yönelik tutumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 74-83. url. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200381
  • Ye, J., Chen, D., & Kong, L. (2019). Bibliometric analysis of the wos literature on research of science teacher from 2000 to 2017. Journal of Baltic Science Education, 18(5), 732-747. https://doi.org/10.33225/jbse/19.18.732
  • Zyoud, S. H., Waring, W. S., Al-Jabi, S. W., & Sweileh, W. M. (2017). Global cocaine intoxication research trends during 1975–2015: a bibliometric analysis of Web of Science publications. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 12(1). https://doi.org/10.1155/2017/6429410
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gülşah Gürkan 0000-0003-0297-3060

Sibel Kahraman 0000-0002-0720-4917

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 22 Issue: 3

Cite

APA Gürkan, G., & Kahraman, S. (2021). Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2460-2483. https://doi.org/10.17679/inuefd.1020116
AMA Gürkan G, Kahraman S. Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi. INUJFE. December 2021;22(3):2460-2483. doi:10.17679/inuefd.1020116
Chicago Gürkan, Gülşah, and Sibel Kahraman. “Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no. 3 (December 2021): 2460-83. https://doi.org/10.17679/inuefd.1020116.
EndNote Gürkan G, Kahraman S (December 1, 2021) Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 3 2460–2483.
IEEE G. Gürkan and S. Kahraman, “Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi”, INUJFE, vol. 22, no. 3, pp. 2460–2483, 2021, doi: 10.17679/inuefd.1020116.
ISNAD Gürkan, Gülşah - Kahraman, Sibel. “Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/3 (December 2021), 2460-2483. https://doi.org/10.17679/inuefd.1020116.
JAMA Gürkan G, Kahraman S. Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi. INUJFE. 2021;22:2460–2483.
MLA Gürkan, Gülşah and Sibel Kahraman. “Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 3, 2021, pp. 2460-83, doi:10.17679/inuefd.1020116.
Vancouver Gürkan G, Kahraman S. Biyoteknoloji Eğitimi Alanındaki Makalelerin Web of Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analizi. INUJFE. 2021;22(3):2460-83.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.