Bu çalışmada 4. sınıf matematik dersi geometrik şekiller konusu ile ilgili başarı testinin geliştirilmesinde geçerlik ve güvenirlik süreci açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışma kapsamında, ilkokul dördüncü sınıf matematik ders programı (2018) incelenerek “Geometrik Şekiller” ile ilgili kazanım listesi çıkarılarak, belirtke tablosu hazırlanmış ve bu tabloya dayalı olarak, 21 çoktan seçmeli, 5 de açık uçlu denemelik maddeler geliştirilmiştir. Uzman görüşü alındıktan sonra soru maddeleri, zorluk düzeyi ve testin görünüş geçerliğine göre teste yerleştirilmiştir. Testin uygulanması için 40 dakikalık bir süre belirlenmiştir. Test, maddelerin amaçladığı özellikleri ölçme gücü ve anlaşılabilirliğinin ortaya konulabilmesi bakımından konuyu görmüş olan 4. sınıftan 8 öğrenciye birebir uygulanarak sesli düşünerek soruları cevaplamaları istenmiş ve buna bağlı düzenlemeler yapılmıştır. Testin asıl uygulaması için 2017-2018 eğitim öğretim yılında Balıkesir ili Altıeylül ilçesindeki merkez ilkokullarında (4.sınıf) okuyan 203 öğrenci seçkisiz örnekleme alma yöntemi ile belirlenmiştir. Testin sonuçları R programı ile incelenmiştir. Testin madde güçlüğü, madde ayırt edicilik indeksi, güvenirlik ve yapı geçerliği anlamında tetrakorik faktör analizi ile yapılmıştır. Madde güçlük indeksi 0,19’dan küçük olan 5 soru, madde ayırt edicilik indeksi sıfırın altında olan 2 soru testten çıkarılmıştır. Bunun yanı sıra madde ayırt ediciliği 0 ile 0.19 arasında olan 6 soru düzenlenerek testte tutulmuştur. Böylece çalışmada kullanılacak 16 tane çoktan seçmeli, 3 tane açık uçlu sorudan oluşan 19 soruluk nihai test oluşturulmuştur. Kuder Richardson-20 (KR-20) istatistiğine ilişkin hesaplama gerçekleştirilirken R programı kullanılarak elle hesaplama gerçekleştirilmiştir. Testin güvenirlik analizi sonucu KR-20 değeri 0,68 olarak bulunmuştur. Testin cevaplama süresi 30 dakika olarak belirlenmiştir. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda, test, 4. Sınıf Matematik dersi geometrik şekiller konusunda geçerli ve güvenilir bir test olarak kullanılabilir.
The validity and reliability analysis of developing a test for the fourth-grade mathematics curriculum's geometric shapes was described in this study. For this purpose, the elementary school fourth-grade mathematics curriculum (2018) was reviewed, the gains related to "Geometric Shapes" was listed, and a table of indicators was prepared. Based on this table, 21 multiple-choice and 5 open-ended items were created. After getting the experts’ opinions, the items were placed in the test according to difficulty level and test's appearance validity. A period of 40 minutes has been set for the implementation of the test. The test was administered one-on-one to 8 students from the 4th grade who already studied the subject to demonstrate test items' power to measure the intended properties and understandability. The students were asked to answer the questions by thinking aloud, and the test was revised accordingly. For the test's actual implementation, 203 students attending primary schools (4th grade) in the Altıeylül district of Balıkesir province in the 2017-2018 academic year were selected by random sampling method. The results of the test were analyzed with the R program. Item difficulty, item discrimination index, reliability, and construct validity analysis were performed with tetrachoric factor analysis. Five items with an item difficulty index less than 0.19 and two items with an item discrimination index below zero were removed from the test. Besides, six items with item discrimination between 0 and 0.19 were revised and included in the test. As a result, the 19-question final test consisting of 16 multiple-choice and 3 open-ended questions, was created. While calculating the Kuder Richardson-20 (KR-20) statistics, a manual calculation was performed using the R program. The KR-20 value was found to be 0.68. The answering time of the test was set as 30 minutes. The validity and reliability analysis results showed that the test could be used as a valid and reliable test on the 4th Grade Mathematics course's geometric shapes subject.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.