Research Article
BibTex RIS Cite

6. Sınıf “Ses ve Özellikleri” Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri

Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 2053 - 2077, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.933963

Abstract

Bu çalışmanın amacı 6. sınıf “Ses ve Özellikleri” ünitesinin öğretimi ile ilgili fen bilgisi öğretmenlerinin görüşlerini almaktır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile yürütülen araştırmanın katılımcılarını 39 fen bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kriter örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri kişisel bilgilerin sorgulandığı ve görüşme sorularının yer aldığı iki bölümden oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu ile toplanmıştır. Öğretmen görüşmelerinden elde edilen veriler iki ayrı araştırmacı tarafından bütünsel bir şekilde ele alınarak içerik analizine tabi tutulmuş, ana ve alt temalar belirlenmiştir. Kodlayıcılar arasındaki uyum yüzdesi %85,365 olarak hesaplanmıştır. İçerik analizi sonucunda ses konusu ile ilgili “kazanımların yeterliliği”, “ders kitabının yeterliliği”, “öğrencilerin en çok problem yaşadığı konu/kavramlar”, “ünite işlenirken kullanılan yöntem/teknikler”, “ünite işlenirken kullanılan materyaller”, “etkinlikler” ve “kullanılan değerlendirme çeşitleri” olmak üzere toplamda 7 ana tema ortaya çıkmıştır. Görüşmelerde kazanımların ve konu içeriğinin fazla sadeleştirildiği, öğretmenlerin öğretim sürecinde geleneksel yaklaşımları tercih ettikleri ve kaynakları etkili kullanmakta problem yaşadıkları, öğrencilerin anlaşılması kolay olarak ifade edilse de ses konularının hemen hepsinde anlama problemi yaşadıkları ve öğretmenlerin ses konularındaki alan ve alan eğitimi bilgilerinin yetersiz olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmen ve öğrencilerin ses konusu ile ilgili olarak karşılaştıkları problemler çeşitli açılardan ele alınarak var olan durum ortaya konulmaya çalışılmış ve öneriler sunulmuştur.

Supporting Institution

-

Project Number

-

References

  • Atasoy, Ş., Tekbıyık, A. ve Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Journal of Turkish Science Education, 10(1), 176-196. doi: 10.17240/aibuefd.2019.19.49440-486576
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The Counseling Psychologist, 35(2), 236-264. doi:10.1177/0011000006287390
  • Demirci, N. ve Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1), 23-56.
  • Diakidoy, I. A. N., & Kendeou, P. (2001). Facilitating conceptual change in astronomy: A comparison of the effectiveness of two instructional approaches. Learning and Instruction, 11(1), 1-20. doi: 10.1016/S0959-4752(00)00011-6
  • Dinçer, T. ve Özcan, O. (2016). Examining the mental models related to sound of pre-service physics teachers in different contexts. H. Çalışkan, I. Önder, E. Masal ve Ş. Beşoluk (Editörler), ERPA International Congresses on Education-2015: Cilt 26. SHS Web of Conferences (01118) içinde. Athens, Greece. doi: 10.1051/shsconf/20162601118
  • Duit, R. (2009). Students’ and teachers’ conceptions and science education (Bibliography-STCSE). Erişim adresi: https://archiv.ipn.uni-kiel.de/stcse/.
  • Eshach, H. (2014). Development of a student-centered instrument to assess middle school students’ conceptual understanding of sound. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 10(1), 010102. doi: 10.1103/PhysRevSTPER.10.010102
  • Eshach, H., Lin, T. C., & Tsai, C. C. (2018). Misconception of sound and conceptual change: A cross-sectional study on students’ materialistic thinking of sound. Journal of Research in Science Teaching, 55, 664-684. doi: 10.1002/tea.21435
  • Eshach, H., & Schwartz J. L. (2006). Sound stuff? Naive materialism in middle‐school students’ conceptions of sound. International Journal of Science Education, 28 (7), 733-764. doi: 10.1080/09500690500277938
  • Gökdere, M. ve Keleş, E. (2004). Öğretmen ve öğrencilerin fen bilgisi ders kitaplarını kullanma düzeyleri üzerine müfredat değişikliğinin etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 161, 181-191.
  • Houle, M. E., & Barnett, G. M. (2008). Students’ conceptions of sound waves resulting from the enactment of a new technology-enhanced inquiry-based curriculum on urban bird communication. Journal of Science Education and Technology, 17(3), 242-251. doi: 10.1007/s10956-008-9094-6
  • Hrepic, Z. (2004). Development of real-time assessment of students’ mental models of sound propagation (Doktora tezi). Split, University of Split.
  • Hrepic, Z. (2002). Identifying students’mental models of sound propagation (Yüksek lisans tezi). Manhattan, Kansas State University.
  • Hrepic, Z., Zollman, D. A., & Rebello, N. S. (2010). Identifying students’ mental models of sound propagation: The role of conceptual blending in understanding conceptual change. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 6(2), 020114. doi: 10.1103/PhysRevSTPER.6.020114
  • Karamustafaoğlu, S., Bacanak A., Değirmenci S. ve Karamustafaoğlu O. (2010) Ses kavramına yönelik bir çoklu zeka etkinliği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 125-139.
  • Keleş, E. (2001). Fizik ders kitaplarını değerlendirme ölçeği (Yüksek lisans tezi). Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Kurnaz, M. A. ve Değirmenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 91-112.
  • Küçüközer, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ses konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 313-321.
  • Linder, C. J. (1993). University physics students’ conceptualizations of factors affecting the speed of sound propagation. International Journal of Science Education, 15(6), 655-662. doi: 10.1080/0950069930150603
  • Linder, C. J., & Erickson, G. L. (1989). A study of tertiary physics students’ conceptualizations of sound. International Journal of Science Education, 11(5), 491-501. doi: 10.1080/0950069890110502
  • Maurines, L. (1993). Spontaneous reasoning on the propagation of sound. J. Novak (Ed.) içinde, Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Ithaca, NY: Cornell University.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6., 7. ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Menchen, V. K. (2002). Investigations of student understanding of sound propagation and resonance (Yüksek lisans tezi). Amerika, The University of Maine.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Newfields, T. (2006, 13-14 Mayıs). Teacher development and assessment literacy. 5th Annual JALT Pan-SIG Conference, Shizuoka, Tokai.
  • Özcan, H., Koca, E. ve Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Pektaş, H. M., Çelik, H., Katrancı, M. ve Köse, E. S. (2009). 5. sınıflarda ses ve ışık ünitesinin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 649-658.
  • Sözen, M., & Bolat, M. (2014). 11-18 yaş oğrencilerin ses hızı ile ilgili sahip oldukları kavram yanılgılarının belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 505-523. doi: 10.7822/omuefd.33.2.12
  • Şenel-Çoruhlu, T. (2013). Güneş sistemi ve ötesi uzay bilmecesi ünitesinde zenginleştirilmiş 5E öğretim modeline göre geliştirilen rehber materyallerin etkililiğinin belirlenmesi (Doktora tezi). Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Teker, S., Kurt, M. ve Karamustafaoğlu, O. (2017). “Işığın ve Sesin Yayılması” ünitesini buluş yoluyla öğrenmenin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 835-863. doi: 10.14520/adyusbd.294931
  • Şen, C., Timur, B., Timur, S. ve Özdemir, M. (2016). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programındaki ünitelerin öğretiminde karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(2), 389-402.
  • Wittmann, M. C., Steinberg, R. N., & Redish, E. F. (2003). Understanding and addressing student reasoning about sound. International Journal of Science Education, 25(8), 991-1013. doi: 10.1080/09500690305024
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yip, D. Y. (1998). Teachers’ misconceptions of the circulatory system. Journal of Biological Education, 32(3), 207-216. doi: 10.1080/00219266.1998.9655622
  • Yurd, M. ve Olğun, Ö. S. (2008). Probleme dayalı öğrenme ve bil-iste-öğren stratejisinin kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 386-396.
Year 2021, Volume: 22 Issue: 3, 2053 - 2077, 31.12.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.933963

Abstract

Project Number

-

References

  • Atasoy, Ş., Tekbıyık, A. ve Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Journal of Turkish Science Education, 10(1), 176-196. doi: 10.17240/aibuefd.2019.19.49440-486576
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The Counseling Psychologist, 35(2), 236-264. doi:10.1177/0011000006287390
  • Demirci, N. ve Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 1(1), 23-56.
  • Diakidoy, I. A. N., & Kendeou, P. (2001). Facilitating conceptual change in astronomy: A comparison of the effectiveness of two instructional approaches. Learning and Instruction, 11(1), 1-20. doi: 10.1016/S0959-4752(00)00011-6
  • Dinçer, T. ve Özcan, O. (2016). Examining the mental models related to sound of pre-service physics teachers in different contexts. H. Çalışkan, I. Önder, E. Masal ve Ş. Beşoluk (Editörler), ERPA International Congresses on Education-2015: Cilt 26. SHS Web of Conferences (01118) içinde. Athens, Greece. doi: 10.1051/shsconf/20162601118
  • Duit, R. (2009). Students’ and teachers’ conceptions and science education (Bibliography-STCSE). Erişim adresi: https://archiv.ipn.uni-kiel.de/stcse/.
  • Eshach, H. (2014). Development of a student-centered instrument to assess middle school students’ conceptual understanding of sound. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 10(1), 010102. doi: 10.1103/PhysRevSTPER.10.010102
  • Eshach, H., Lin, T. C., & Tsai, C. C. (2018). Misconception of sound and conceptual change: A cross-sectional study on students’ materialistic thinking of sound. Journal of Research in Science Teaching, 55, 664-684. doi: 10.1002/tea.21435
  • Eshach, H., & Schwartz J. L. (2006). Sound stuff? Naive materialism in middle‐school students’ conceptions of sound. International Journal of Science Education, 28 (7), 733-764. doi: 10.1080/09500690500277938
  • Gökdere, M. ve Keleş, E. (2004). Öğretmen ve öğrencilerin fen bilgisi ders kitaplarını kullanma düzeyleri üzerine müfredat değişikliğinin etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 161, 181-191.
  • Houle, M. E., & Barnett, G. M. (2008). Students’ conceptions of sound waves resulting from the enactment of a new technology-enhanced inquiry-based curriculum on urban bird communication. Journal of Science Education and Technology, 17(3), 242-251. doi: 10.1007/s10956-008-9094-6
  • Hrepic, Z. (2004). Development of real-time assessment of students’ mental models of sound propagation (Doktora tezi). Split, University of Split.
  • Hrepic, Z. (2002). Identifying students’mental models of sound propagation (Yüksek lisans tezi). Manhattan, Kansas State University.
  • Hrepic, Z., Zollman, D. A., & Rebello, N. S. (2010). Identifying students’ mental models of sound propagation: The role of conceptual blending in understanding conceptual change. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 6(2), 020114. doi: 10.1103/PhysRevSTPER.6.020114
  • Karamustafaoğlu, S., Bacanak A., Değirmenci S. ve Karamustafaoğlu O. (2010) Ses kavramına yönelik bir çoklu zeka etkinliği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 125-139.
  • Keleş, E. (2001). Fizik ders kitaplarını değerlendirme ölçeği (Yüksek lisans tezi). Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Kurnaz, M. A. ve Değirmenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 91-112.
  • Küçüközer, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ses konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 313-321.
  • Linder, C. J. (1993). University physics students’ conceptualizations of factors affecting the speed of sound propagation. International Journal of Science Education, 15(6), 655-662. doi: 10.1080/0950069930150603
  • Linder, C. J., & Erickson, G. L. (1989). A study of tertiary physics students’ conceptualizations of sound. International Journal of Science Education, 11(5), 491-501. doi: 10.1080/0950069890110502
  • Maurines, L. (1993). Spontaneous reasoning on the propagation of sound. J. Novak (Ed.) içinde, Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Ithaca, NY: Cornell University.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6., 7. ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Menchen, V. K. (2002). Investigations of student understanding of sound propagation and resonance (Yüksek lisans tezi). Amerika, The University of Maine.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Newfields, T. (2006, 13-14 Mayıs). Teacher development and assessment literacy. 5th Annual JALT Pan-SIG Conference, Shizuoka, Tokai.
  • Özcan, H., Koca, E. ve Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Pektaş, H. M., Çelik, H., Katrancı, M. ve Köse, E. S. (2009). 5. sınıflarda ses ve ışık ünitesinin öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 649-658.
  • Sözen, M., & Bolat, M. (2014). 11-18 yaş oğrencilerin ses hızı ile ilgili sahip oldukları kavram yanılgılarının belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 505-523. doi: 10.7822/omuefd.33.2.12
  • Şenel-Çoruhlu, T. (2013). Güneş sistemi ve ötesi uzay bilmecesi ünitesinde zenginleştirilmiş 5E öğretim modeline göre geliştirilen rehber materyallerin etkililiğinin belirlenmesi (Doktora tezi). Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Teker, S., Kurt, M. ve Karamustafaoğlu, O. (2017). “Işığın ve Sesin Yayılması” ünitesini buluş yoluyla öğrenmenin öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 835-863. doi: 10.14520/adyusbd.294931
  • Şen, C., Timur, B., Timur, S. ve Özdemir, M. (2016). İlköğretim fen bilimleri dersi öğretim programındaki ünitelerin öğretiminde karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(2), 389-402.
  • Wittmann, M. C., Steinberg, R. N., & Redish, E. F. (2003). Understanding and addressing student reasoning about sound. International Journal of Science Education, 25(8), 991-1013. doi: 10.1080/09500690305024
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yip, D. Y. (1998). Teachers’ misconceptions of the circulatory system. Journal of Biological Education, 32(3), 207-216. doi: 10.1080/00219266.1998.9655622
  • Yurd, M. ve Olğun, Ö. S. (2008). Probleme dayalı öğrenme ve bil-iste-öğren stratejisinin kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 386-396.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Küçük 0000-0002-0462-9290

İbrahim Ünal 0000-0001-8497-4459

Merve Taşcan 0000-0001-8244-2934

Project Number -
Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 22 Issue: 3

Cite

APA Küçük, M., Ünal, İ., & Taşcan, M. (2021). 6. Sınıf “Ses ve Özellikleri” Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2053-2077. https://doi.org/10.17679/inuefd.933963
AMA Küçük M, Ünal İ, Taşcan M. 6. Sınıf “Ses ve Özellikleri” Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri. INUJFE. December 2021;22(3):2053-2077. doi:10.17679/inuefd.933963
Chicago Küçük, Mehmet, İbrahim Ünal, and Merve Taşcan. “6. Sınıf ‘Ses Ve Özellikleri’ Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no. 3 (December 2021): 2053-77. https://doi.org/10.17679/inuefd.933963.
EndNote Küçük M, Ünal İ, Taşcan M (December 1, 2021) 6. Sınıf “Ses ve Özellikleri” Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 3 2053–2077.
IEEE M. Küçük, İ. Ünal, and M. Taşcan, “6. Sınıf ‘Ses ve Özellikleri’ Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri”, INUJFE, vol. 22, no. 3, pp. 2053–2077, 2021, doi: 10.17679/inuefd.933963.
ISNAD Küçük, Mehmet et al. “6. Sınıf ‘Ses Ve Özellikleri’ Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/3 (December 2021), 2053-2077. https://doi.org/10.17679/inuefd.933963.
JAMA Küçük M, Ünal İ, Taşcan M. 6. Sınıf “Ses ve Özellikleri” Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri. INUJFE. 2021;22:2053–2077.
MLA Küçük, Mehmet et al. “6. Sınıf ‘Ses Ve Özellikleri’ Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 3, 2021, pp. 2053-77, doi:10.17679/inuefd.933963.
Vancouver Küçük M, Ünal İ, Taşcan M. 6. Sınıf “Ses ve Özellikleri” Ünitesine Yönelik Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Görüşleri. INUJFE. 2021;22(3):2053-77.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.